Wskazówki dotyczące fotografowania > Subtelne zdjęcia kwiatów
Poziom: początkujący
LEKCJA 2Subtelne zdjęcia kwiatów
Ogniskowa: 100 mm / Wartość F: 2.8 / Czas otwarcia migawki: 1/400 s
Aby uzyskać delikatne, subtelne fotografie kwiatów, trzeba zwrócić szczególną uwagę na tło — i poziom jego rozmycia.
W celu zwiększenia poziomu nieostrości przełącz aparat w tryb A i maksymalnie otwórz przysłonę.
Rozmywanie tła
Do ukazania delikatności i pięknej kolorystyki kwiatów konieczne jest odpowiednie odwzorowanie tła. Postępując zgodnie z instrukcją z części Czynniki rozmycia tła, przybliż się do głównego motywu i nastaw duży zoom (dużą ogniskową). Ten prosty zabieg zwiększy poziom rozmycia, wyeksponuje kwiaty i pozwoli uzyskać nietuzinkowe zdjęcia.
[1] Ogniskowa: 55 mm[2] Ogniskowa: 210 mm
Pokazane powyżej zdjęcia [1] i [2] zostały wykonane przy różnych ogniskowych: 55 mm i 210 mm. Nietrudno zauważyć, że zdjęcie zrobione przy większej ogniskowej akcentuje świeżość kwiatu i ma ładniej rozmyte tło. Jeśli dysponujesz teleobiektywem, użyj go do zwiększenia rozmycia tła.
Zdjęcie [2] jest też bardziej twórcze ze względu na tło: tworzą je wyłącznie odcienie zieleni, które kontrastują z czerwienią kwiatu, podkreślając jego żywą kolorystykę.
Eksperymentuj z perspektywą i tłem, aby sprawdzić, które z Twoich zdjęć będzie wyglądać najlepiej.
Korygowanie jasności
Nieznaczne rozjaśnienie obrazu podkreśli delikatność kwiatów. W poniższym przykładzie ekspozycja zdjęcia [1] została dobrana przez automatykę aparatu. Kwiaty wyszły dość ciemne, co jest spowodowane dużą jasnością tła. Fotografia ukazuje zatem kształt i kolor kwiatów, ale sam róż jest przygaszony. Zdjęcie [2], lekko rozjaśnione przez wprowadzenie kompensacji ekspozycji, jest delikatniejsze i subtelniejsze w odbiorze.
[1] Kompensacja ekspozycji: 0[2] Kompensacja ekspozycji: +1,3
Jeśli fotografujesz w domu lub innym miejscu, gdzie masz kontrolę nad kierunkiem oświetlenia, postaraj się oświetlić kwiaty od tyłu. Najlepsze, miękkie oświetlenie uzyskasz w pochmurny dzień lub gdy światło słoneczne będzie przenikało przez zasłonę.
Obiektywy do makrofotografii
Fotografując kwiaty lub małe obiekty, chcemy czasem pokazać detale z jak najmniejszej odległości. Każdy obiektyw charakteryzuje się jednak minimalną odległością od obiektu, której przekroczenie uniemożliwi nastawienie ostrości. Istnieją jednak „makroobiektywy”, przeznaczone specjalnie do zdjęć z bardzo małej odległości od obiektu.
Wartość F: 5.6 / Czas otwarcia migawki: 1/15 s
SEL90M28G
Pierwszy średni teleobiektyw makro z mocowaniem typu E i stabilizatorem obrazu gwarantuje jakość godną serii G. Maksymalne powiększenie wynosi 1:1. Doskonałą ostrość uzyskuje się nawet przy zdjęciach z ręki; w razie potrzeby można też miękko rozmyć tło. Znakomite właściwości optyczne niezależnie od odległości od obiektu to zasługa mechanizmu nastawiania ostrości z „szybującymi” soczewkami.
Ogniskowa: 50 mm / Wartość F: 2.8 / Czas otwarcia migawki: 1/640 s
SEL50M28
Ten uniwersalny „standardowy” obiektyw stałoogniskowy do makrofotografii ma ogniskową 50 mm i jest przeznaczony do pełnoklatkowych przetworników obrazu. Znakomicie sprawdza się na co dzień i przy wykonywaniu imponujących makrofotografii 1:1. Minimalna odległość od obiektu wynosi 0,16 m. Dodatkową twórczą swobodę zapewnia normalny kąt widzenia, pozwalający objąć w kadrze elementy tła. Elementy sterujące i obsługę zoptymalizowano do szybkiego wykonywania zbliżeń.
Ogniskowa: 30 mm / Wartość F: 3.5 / Czas otwarcia migawki: 1/500 s
SEL30M35
Ten zaawansowany obiektyw do makrofotografii jest nieduży, lekki i uniwersalny. Wynosząca 2,4 cm minimalna odległość robocza oznacza, że nawet najdrobniejsze szczegóły na zdjęciach w skali 1:1 mają wysoką rozdzielczość i duży kontrast.