Wskazówki dotyczące fotografowania > Imponujące portrety
Poziom: początkujący
LEKCJA 1Imponujące portrety
Ogniskowa: 180 mm / Wartość F: 4.0 / Czas otwarcia migawki: 1/250 s
Dzięki rozmyciu tła i wyeksponowaniu osoby możesz wykonywać imponujące zdjęcia o wyraźnym motywie.
Zdjęcia te nazywane są portretowymi, a technikę ich wykonywania można zastosować do zwykłych zdjęć oraz pamiątkowych fotografii urodzinowych lub ślubnych.
Przy spontanicznym fotografowaniu często umieszczamy w kadrze całą postać. Kompozycja takich zdjęć jest jednak bardzo monotonna, jak fotografii do dokumentów.
W tym rozdziale zawarte są wskazówki dotyczące uwydatniania osób i efektownego wykańczania zdjęć.
Podczas fotografowania przestaw aparat w tryb A i maksymalnie otwórz przysłonę.
Fotografowanie przy dużej ogniskowej (teleobiektyw)
Jeśli używasz obiektywu zmiennoogniskowego, maksymalnie zbliż się do obiektu i nastaw duży zoom (zwiększ ogniskową). Pozwoli to wyeliminować z kadru zbędne obiekty, bardziej rozmyć tło, a w rezultacie wyeksponować fotografowaną osobę.
[1] Ogniskowa: 55 mm /
Wartość F: 1.8[2] Ogniskowa: 55 mm /
Wartość F: 1,8
Przykładowe zdjęcie [2] wykonano po przybliżeniu się do obiektu i powiększeniu górnej części ciała. Dzięki temu obiekt się wyróżnia i jest odwzorowany w bardziej wyrazisty sposób. Przy fotografowaniu z małej odległości mocniej rozmywa się tło. W rezultacie uwaga widza skupia się na kobiecie.
Jeśli robisz pamiątkowe zdjęcie w lokalizacji turystycznej i chcesz pokazać na nim także otaczający krajobraz, lepszy efekt może zapewnić kompozycja ze zdjęcia [1]. Jeśli jednak chcesz uwydatnić tylko osobę, zalecamy technikę widoczną na zdjęciu [2].
Kilka uwag o kompozycji
Kompozycja ma duży wpływ na klimat zdjęć, nawet jeśli fotografujemy jeden i ten sam obiekt.
W przypadku zwykłych zdjęć zwykle staramy się umieścić obiekt na środku kadru. Podczas wykonywania zdjęć portretowych zalecamy jednak skorzystanie z reguły trójpodziału.
Zgodnie z nią kadr należy podzielić na 9 części (3 w pionie × 3 w poziomie), a obiekt umieścić w punktach przecięć linii podziału. W przypadku zdjęć portretowych środek twarzy lub oczy powinny się znaleźć na przecięciu linii.
Reguła trójpodziału to podstawa zrównoważonych zdjęć. Jeśli nie wiesz, jak skomponować ujęcie, zastosuj regułę trójpodziału. Pamiętając o niej, automatycznie zrobisz wiele udanych fotografii. Aparaty z serii α pozwalają wyświetlić siatkę linii trójpodziału na ekranie z tyłu korpusu. Można z niej skorzystać podczas tworzenia kompozycji zdjęcia.
Ogniskowa: 70 mm / Wartość F: 4.0 / Czas otwarcia migawki: 1/250 s
Umieszczenie głowy na linii podziału nadało ujęciu większą siłę wyrazu i poprawiło jego równowagę. Dzięki pozostawieniu wolnego miejsca po stronie, w którą spogląda obiekt, zdjęcie oddaje atmosferę chwili.
Fotografie portretowe należy z zasady wykonywać w układzie pionowym, jak pokazano powyżej. Umieszczenie ciała osoby równolegle do dłuższych krawędzi obrazu zapewnia naturalny wygląd elementów tła oraz sprawia, że zdjęcie jest naturalne i wyraźne. Fotografowanie w orientacji poziomej sprawdza się w sytuacji, gdy oprócz obiektu chcemy uwiecznić także tło. Jeśli jednak chcesz wyeksponować samą osobę, zdecydowanie lepszy będzie układ pionowy.
Wykorzystanie światła padającego od tyłu
Kolejną ważną kwestią jest kąt padania światła. Ma on szczególne znaczenie przy portretowaniu kobiet, ponieważ światło padające od tyłu pozwala łagodnie odwzorować skórę i włosy. Aby uzyskać najlepszy efekt, należy unikać fotografowania w ciągu dnia, gdy światło słoneczne jest silne. Zalecamy późne popołudnia, gdy światło słoneczne słabnie, lub pochmurne dni. Jeśli nie da się uniknąć silnego światła słonecznego, zalecamy fotografowanie np. w cieniu drzewa.
Przy zdjęciach ze światłem z przodu na twarzy powstaną cienie. Silne światło sprawi też, że fotografowana osoba nabierze ponurego wyglądu. Jeśli masz wpływ na kąt padania światła, zadbaj o to, aby padało od tyłu.
Pamiętaj jednak, że przy takim oświetleniu twarz może wyglądać ciemno. Rozjaśnij ją wtedy, wprowadzając kompensację ekspozycji. Spowoduje to częściowe prześwietlenie tła, ale pozwoli też wzmocnić łagodną atmosferę wokół obiektu.
Ogniskowa: 200 mm / Wartość F: 4.0 / Czas otwarcia migawki: 1/400 s
Kobieta widoczna na tym portrecie była oświetlona od tyłu, z lewej strony. Na twarzy kobiety nie ma niepożądanych cieni, a światło przeświecające przez włosy nadaje zdjęciu łagodny i zwiewny wygląd.
Obiektywy stałoogniskowe
Do eksponowania osób poprzez mocniejsze rozmycie tła zalecane są obiektywy stałoogniskowe. Obiektywy takie wpuszczają do aparatu dużo światła i dlatego pomagają uniknąć poruszenia zdjęcia przy słabym oświetleniu i przy wykonywaniu zdjęć portretowych.
Ogniskowa: 35 mm / Wartość F: 2 / Czas otwarcia migawki: 1/400 s
SEL35F18F
Ten uniwersalny, niewielki i lekki obiektyw stałoogniskowy do pełnoklatkowych przetworników obrazu zapewnia nieprzeciętną jakość obrazu nawet po otwarciu przysłony do maksymalnego poziomu F1.8. Można go używać w szerokim zakresie zastosowań zarówno w pomieszczeniach, jak i plenerach. Szybki, dokładny i cichy system AF połączony z niezawodnym śledzeniem ostrości umożliwia zarówno filmowanie, jak i robienie zdjęć.
Ogniskowa: 50 mm / Wartość F: 2 / Czas otwarcia migawki: 1/250 s
SEL50F18F
Stałoogniskowy obiektyw 50 mm o dużym otworze przysłony to obowiązkowy element wyposażenia w torbie każdego poważnego użytkownika aparatu z pełnoklatkową matrycą obrazu. Ten model łączy doskonałą jakość z przystępną ceną. Zaawansowana konstrukcja optyczna zapewnia wysoką jakość obrazu, a duży maksymalny otwór przysłony (F1.8) pozwala uzyskanie atrakcyjnego efektu bokeh w tle. Na korpusach formatu APS-C z bagnetem typu E obiektyw ten gwarantuje równie wysoką jakość przy efektywnej ogniskowej wynoszącej około 75 mm.
Ogniskowa: 55 mm / Wartość F: 2.8 / Czas otwarcia migawki: 1/640 s
SEL55F18Z
Ten jasny, stałoogniskowy obiektyw standardowy ZEISS Sonnar o ogniskowej 55 mm i maksymalnej przysłonie F1.8 współpracuje z pełnoklatkowymi korpusami z mocowaniem typu E. Zapewnia duży kontrast i wysoką rozdzielczość optyczną odwzorowywanego obrazu. W razie potrzeby pozwala również miękko rozmyć tło i wyeksponować w ten sposób główny motyw. Zaletę przy fotografowaniu z ręki stanowi duży maksymalny otwór przysłony, który ułatwia robienie ostrych zdjęć w słabym oświetleniu.
Ogniskowa: 85 mm / Wartość F: 1.8 / Czas otwarcia migawki: 1/1600 s
SEL85F18
Osoby fotografujące portrety potrzebują przede wszystkim ostrości i efektu bokeh ze starannie zaprojektowanego średniego teleobiektywu stałoogniskowego. Model SEL85F18 doskonale sprosta tym wymaganiom. Ma lekką, zwartą konstrukcję stworzoną z myślą o mobilności. Nieprzeciętną jakość obrazu gwarantuje z kolei zaawansowana optyka i duży maksymalny otwór przysłony — F1.8. To doskonały drugi obiektyw zarówno do korpusu pełnoklatkowego, jak i APS-C.