Wskazówki dotyczące fotografowania > Żywe zdjęcia krajobrazowe
Poziom: początkujący
LEKCJA 3Żywe zdjęcia krajobrazowe
Ogniskowa: 16 mm / Wartość F: 11 / Czas otwarcia migawki: 1/100 s
Napotykając w podróży rozległy krajobraz, chcemy wiernie pokazać na fotografii jego wspaniałość i własne wrażenia.
Aby robić takie zdjęcia, przełącz aparat w tryb A i wypróbuj poniższe techniki.
Fotografowanie z przymkniętą przysłoną
Zanim zaczniesz fotografować krajobrazy, zmniejsz otwór przysłony. Po ustawieniu wartości przysłony na mniej więcej F8 cały obraz będzie ostry; optymalna wartość zależy jednak od warunków fotografowania i używanego obiektywu.
Generalnie, jeśli chcesz uzyskać ostre zdjęcie z dużym kontrastem, zwiększ wartość F. Jeśli natomiast chcesz nadać zdjęciu łagodną wymowę, zmniejsz wartość F.
Na tym zdjęciu, zrobionym przy ustawieniu przysłony F9.0, ostra jest zarówno sosna z przodu, jak i niebo w tle. Za mała wartość F powoduje, że zdjęciu zaczyna brakować wyrazistości, bo ostre może być albo drzewo, albo niebo.
Ogniskowa: 16 mm / Wartość F: 9.0 / Czas otwarcia migawki: 1/30 s
Fotografowanie rozległego obszaru przy nastawionym szerokim kącie obiektywu
Fotografując krajobrazy obiektywem zmiennoogniskowym, w celu objęcia rozległego obszaru można nastawić szeroki kąt obiektywu (małą ogniskową). Jeśli elementem fotografowanego krajobrazu jest niebo, wypełnienie nim znacznej części kadru wzmocni wrażenie przestrzeni i odda energię sceny.
To zdjęcie wykonano przy nastawionym szerokim kącie obiektywu. Mimo że głównym motywem jest ocean, nie zajmuje on całego kadru — wspaniałą atmosferę podkreślono poprzez wypełnienie większego obszaru niebem i chmurami.
Ogniskowa: 16 mm / Wartość F: 11 / Czas otwarcia migawki: 1/800 s
Jak uzyskać ostrzejsze i żywsze zdjęcia
Aby krajobraz lub chmury na zdjęciu stały się ostrzejsze i żywsze, zmień ustawienie Strefa twórcza/Twórczy wygląd. Wybór ustawienia [Krajobraz] wzmocni kontrast i nasycenie i zwiększy głębię. Aby uzyskać jeszcze większy kontrast między kolorami i w cieniach, skoryguj ustawienia „Nasycenie” i „Kontrast”. Każdy z parametrów można regulować w zakresie ±3 poziomy.
[1] Strefa twórcza: Standardowy[2] Strefa twórcza: Krajobraz
Nasycenie: +2 Kontrast: +2
Te zdjęcia wykonano przy różnych ustawieniach Strefa twórcza/Twórczy wygląd. Zdjęcie [1] powstało przy ustawieniu [Standardowy]. Zdjęcie [2] wykonano przy ustawieniu [Krajobraz] i zwiększonych wartościach „Nasycenie” i „Kontrast”. W rezultacie niebo i kolorowe liście są żywe i mają silną wymowę.
Należy jednak wystrzegać się nadmiernego zwiększania kontrastu i nasycenia. Zdjęcie może wtedy zacząć wyglądać jak namalowany obraz.
Obiektywy szerokokątne
Do robienia żywych zdjęć o szerszym kącie widzenia polecane są obiektywy szerokokątne.
Ich pole widzenia jest większe niż oczu człowieka. Pozwala to na wykonywanie niepowtarzalnych zdjęć życia codziennego, ulic i krajobrazów.
Ogniskowa: 12 mm / Wartość F: 16 / Czas otwarcia migawki: 1/5 s
SEL1224G
Ten zwarty, zmiennoogniskowy obiektyw szerokokątny 12–24 mm ma najmniejszą ogniskową ze wszystkich modeli z mocowaniem typu E do pełnoklatkowych przetworników obrazu. Konstrukcja G Lens gwarantuje fantastyczną rozdzielczość również w rogach obrazu, niezależnie od ustawienia przysłony. Model ten idealnie sprawdzi się przy fotografowaniu dynamicznych krajobrazów i architektury. Wyjątkowa poręczność połączona z cichym, szybkim i dokładnym systemem AF pozwala z powodzeniem nagrywać filmy i robić zdjęcia.
Wartość F: 8 / Czas otwarcia migawki: 1/100 s
SEL1635Z
Ten zmiennoogniskowy obiektyw ZEISS Vario-Tessar 16–35 mm do korpusów z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu łączy lekkość i małe wymiary z nieprzeciętnymi możliwościami. Dzięki uniwersalnemu zakresowi ogniskowych i wbudowanej optycznej stabilizacji obrazu doskonale nadaje się do wykonywania prostych zdjęć oraz fotografowania wnętrz, krajobrazów i grup osób, zwłaszcza przy korzystaniu z pełnoklatkowego korpusu Sony z serii α7. Stała maksymalna przysłona F4 ułatwia nastawianie ekspozycji i sterowanie głębią ostrości.
Obiektywy stałoogniskowe
Ogniskowa: 35 mm / Wartość F: 8 / Czas otwarcia migawki: 1/400 s
SEL35F18F
Ten uniwersalny, niewielki i lekki obiektyw stałoogniskowy do pełnoklatkowych przetworników obrazu zapewnia nieprzeciętną jakość obrazu nawet po otwarciu przysłony do maksymalnego poziomu F1.8. Można go używać w szerokim zakresie zastosowań zarówno w pomieszczeniach, jak i plenerach. Szybki, dokładny i cichy system AF połączony z niezawodnym śledzeniem ostrości umożliwia zarówno filmowanie, jak i robienie zdjęć.
Ogniskowa: 24 mm / Wartość F: 11 / Czas otwarcia migawki: 1/250 s
SEL24F18Z
Ten wysokiej jakości obiektyw stałoogniskowy 24 mm (w przeliczeniu na format 35 mm) wyróżnia się dużą maksymalną jasnością: F1.8. Pozwala uzyskać nieprzeciętną ostrość i kontrast całego kadru oraz miękki wygląd nieostrych fragmentów. Maksymalne powiększenie 0,25x umożliwia zdjęcia zbliżeniowe w skali 1:4. Filmowcy docenią natomiast cichą i płynną pracę wewnętrznego silnika systemu AF.