Wskazówki dotyczące fotografowania > Smakowite zdjęcia potraw

    Poziom: początkujący

    LEKCJA 4Smakowite zdjęcia potraw

    Ogniskowa: 46 mm / Wartość F: 5.6 / Czas otwarcia migawki: 1/100 s / Kompensacja ekspozycji: +1

    Kiedy fotografujemy dania albo desery, zależy nam na pokazaniu ich apetycznego wyglądu.
    Robiąc takie zdjęcia, należy dobierać kolor i jasność obrazu tak, by potrawy miały realistyczny, kuszący wygląd.
    Zacznij od przełączenia aparatu w tryb P, a potem wypróbuj poniższe techniki.

    Właściwa kolorystyka

    Kolor i jasność to ważne aspekty zdjęć, na których chcemy przedstawić apetyczny wygląd dań i deserów.
    Najpierw skoryguj kolorystykę, ustawiając odpowiednio balans bieli. Balans bieli to funkcja, która służy do nastawiania „standardowej” bieli. W aparatach cyfrowych można jej także używać jako filtra kolorów. Zacznij od zrobienia zdjęcia z automatycznie ustawionym balansem bieli [AWB]. Sprawdź, czy rezultat odpowiada Twoim oczekiwaniom. W razie potrzeby wypróbuj ustawienie [Światło dzienne] lub [Pochmurnie]. Jeśli nadal nie uzyskujesz żądanej kolorystyki, użyj funkcji precyzyjnej korekty balansu bieli.
    Generalnie, dania wyglądają bardziej apetycznie, gdy fotografuje się je w nieco cieplejszej kolorystyce (z czerwonawym zabarwieniem).

    Te zdjęcia zostały zrobione przy różnych ustawieniach balansu bieli. Zdjęcie [1] powstało w trybie [AWB]. Oświetlenie restauracji spowodowało jednak, że obraz jest bielszy niż w rzeczywistości. Do wykonania zdjęcia [2] użyto ustawienia [Światło dzienne]. Cieplejsza kolorystyka nadała zdjęciu bardziej atrakcyjny wygląd.

    [1] Balans bieli: AWB [2] Balans bieli: Światło dzienne

    Kąt oświetlenia

    Duże znaczenie mają też kąt oświetlenia i jasność obrazu. Bardziej apetyczny wygląd dań uzyskamy, oświetlając je od tyłu. Światło z przodu pozwala dokładnie pokazać kształt i kolor jedzenia. Nie tworzy jednak cieni na obiektach i nie prześwieca przez nie, dlatego fotografia jest płaska, brakuje jej plastyczności.

    Zdjęcie [1] zostało oświetlone od przodu. Dobrze widać na nim kształt pieczywa i owoców, ale obraz jest płaski, zupełnie jak na zdjęciach do dokumentów. Taki sam efekt daje bezpośrednie oświetlenie lampą błyskową, ponieważ scena również jest oświetlona od przodu.
    Na zdjęciu [2] światło pada od tyłu. Pojawiły się cienie, które nadały głębię pieczywu. Dzięki przeświecającemu światłu bardziej apetycznie wyglądają też owoce i napój. Prosta zmiana kierunku oświetlenia miała więc zasadniczy wpływ na efekt końcowy.

    [1] Zdjęcie oświetlone od przodu [2] Zdjęcie oświetlone od tyłu

    Padające z tyłu światło rozjaśnia tło i może sprawić, że główny motyw nie będzie miał oczekiwanej jasności. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi funkcja kompensacji ekspozycji. Jeśli potrawa jest za ciemna, wprowadź dodatnią korektę ekspozycji, aby rozjaśnić obraz. Chodzi o to, żeby prawidłowo naświetlić samą potrawę. Ewentualne lekkie prześwietlenie tła jest w tym przypadku bez znaczenia.

    Jedzenie na zdjęciu [3] jest ciemne, bo do obiektywu docierało mocne światło.
    Zdjęcie [4] wykonano w identycznych warunkach, ale po wprowadzeniu kompensacji ekspozycji. Dzięki dostosowaniu naświetlenia do potrawy stała się ona jaśniejsza i nabrała bardziej apetycznego wyglądu.

    [3] Kompensacja ekspozycji: 0 [4] Kompensacja ekspozycji: +1

    Zmiany kompozycji

    Próba sfotografowania całego dania kończy się często powstaniem nieciekawego, „dokumentalnego” zdjęcia. Jeśli jednak zwrócimy większą uwagę na kompozycję, zdjęcie nabierze znacznie lepszej wymowy.
    Pokazane pod spodem zdjęcie [1] przedstawia całe danie oglądane oczami fotografa. Widać na nim poszczególne składniki, ale fotografia jest płaska i bezużyteczna. W dodatku w kadrze znalazły się znajdujące się obok naczynia i sztućce, co wywołuje wrażenie bałaganu.

    Aby wyeliminować te mankamenty, zdjęcie [2] zrobiono z najmniejszej możliwej odległości. Danie jest pokazane z tak bliska, że nie mieści się w kadrze. To zdjęcie ma bardziej realistyczny wygląd i lepiej oddaje smakowity wygląd dania. Większy porządek panuje też w tle.
    Zaleca się także wykonywanie zdjęć w układzie pionowym lub ukośnym (przekrzywionym aparatem), ponieważ pomaga to wyrazić głębię.

    [1] [2]

    Obiektywy stałoogniskowe

    Do fotografowania potraw dobrze nadają się obiektywy stałoogniskowe, pozwalające efektownie rozmywać tło. Obiektywy takie wpuszczają do aparatu dużo światła i dlatego sprawdzają się także w słabo oświetlonych wnętrzach.

    Ogniskowa: 35 mm / Wartość F: 1.8 / Czas otwarcia migawki: 1/80 s

    Ten uniwersalny, niewielki i lekki obiektyw stałoogniskowy do pełnoklatkowych przetworników obrazu zapewnia nieprzeciętną jakość obrazu nawet po otwarciu przysłony do maksymalnego poziomu F1.8. Można go używać w szerokim zakresie zastosowań zarówno w pomieszczeniach, jak i plenerach. Szybki, dokładny i cichy system AF połączony z niezawodnym śledzeniem ostrości umożliwia zarówno filmowanie, jak i robienie zdjęć.

    Ogniskowa: 50 mm / Wartość F: 1.8 / Czas otwarcia migawki: 1/100 s

    Stałoogniskowy obiektyw 50 mm o dużym otworze przysłony to obowiązkowy element wyposażenia w torbie każdego poważnego użytkownika aparatu z pełnoklatkową matrycą obrazu. Ten model łączy doskonałą jakość z przystępną ceną. Zaawansowana konstrukcja optyczna zapewnia wysoką jakość obrazu, a duży maksymalny otwór przysłony (F1.8) pozwala uzyskanie atrakcyjnego efektu bokeh w tle. Na korpusach formatu APS-C z bagnetem typu E obiektyw ten gwarantuje równie wysoką jakość przy efektywnej ogniskowej wynoszącej około 75 mm.