Wskazówki dotyczące fotografowania > Fotografowanie pięknych iluminacji
Poziom: początkujący
LEKCJA 17Fotografowanie pięknych iluminacji
Ogniskowa: 24 mm (w przeliczeniu na format 35 mm), wartość F: 3.2, czas otwarcia migawki: 1/60 s, kompensacja ekspozycji: +1, filtr gwiazdkowy.
Podziwiając piękne iluminacje budynków miejskich, chcemy uwiecznić je na zdjęciach. W tej lekcji pokażemy, jak fotografować iluminacje tak, by zdjęcia oddawały ich czar. Ustaw w aparacie tryb A, by mieć możliwość regulacji przysłony. Ogólna zasada jest następująca: jeśli chcesz się skupić na całej scenie, zmniejsz otwarcie przysłony, a gdy chcesz sfotografować zbliżenie iluminacji lub dekoracji, otwórz ją tak szeroko, jak to tylko możliwe.
Fotografowanie całej sceny
Przy fotografowaniu iluminacji czasami dobrze jest uchwycić całą scenę, np. krajobraz miejski, a czasami lepiej jest skupić się na zbliżeniu wybranego obiektu.
Cała scena. Ogniskowa: 24 mm (w przeliczeniu na format 35 mm), wartość F: 2.8, czas otwarcia migawki: 1/60 s.
Zbliżenie. Ogniskowa: 50 mm, wartość F: 1.8, czas otwarcia migawki: 1/80 s.
Podczas fotografowania całej sceny ustaw kompensację ekspozycji, balans bieli i Creative Style/Creative Look w podobny sposób, jak podczas fotografowania nocą. Zapoznaj się z lekcją Spektakularne ujęcia nocne przedstawiającą podstawy fotografowania nocą.
Ustawianie przysłony
Aby ustawić ostrość na całej scenie, rób zdjęcia z mniejszą przysłoną. Ustawiając wartość przysłony pomiędzy F8 a F11, uzyskasz piękne zdjęcia z zachowaniem ostrości całej sceny. Jeśli nie masz statywu, priorytetem będzie zapobieganie drganiom aparatu. Nawet podczas fotografowania całej sceny otwieraj przysłonę tak szeroko, jak to tylko możliwe.
Kompensacja ekspozycji
Podstawą w przypadku fotografowania iluminacji jest wyregulowanie jasności w celu stworzenia właściwej atmosfery. W zależności od źródła światła i ustawień aparatu regulacja kompensacji ekspozycji w stronę + pomoże uzyskać bardziej żywe obrazy.
Kompensacja ekspozycji: 0 (gdy wybrany jest pomiar matrycowy).
Kompensacja ekspozycji: +1,3 (gdy wybrany jest pomiar matrycowy).
Ponieważ przy fotografowaniu iluminacji występują większe różnice pomiędzy jasnymi i ciemnymi obszarami niż podczas zwykłych ujęć nocnych, kontrast może być wysoki, a sama regulacja kompensacji ekspozycji może nie wystarczyć do sfotografowania tego, co widać gołym okiem. W takim wypadku wyreguluj optymalizację zakresu dynamicznego (DRO). DRO analizuje obraz i uzyskuje optymalną jasność wszystkich obszarów zdjęcia. W odróżnieniu od kompensacji ekspozycji, która jednolicie zwiększa lub zmniejsza ogólną jasność obrazu, ta funkcja reguluje jasność tylko w miejscach prześwietlonych lub niedoświetlonych, co jest bardzo przydatne w obszarach dużego kontrastu.
Podczas fotografowania iluminacji efekt tej funkcji widać na wyższych poziomach ustawień (od 3 do 5). Jednak zbyt duża korekcja może stworzyć nienaturalne obrazy i zauważalne zakłócenia, dlatego sprawdzaj każde zrobione zdjęcie i wybierz optymalny poziom optymalizacji.
Funkcja DRO: wyłączona.
Funkcja DRO: Lv5.
W tym przypadku funkcję DRO ustawiono na poziomie 5. Gdy jest ona włączona, ciemniejsze obszary stają się jaśniejsze, tworząc obraz podobny do tego, który widzimy gołym okiem. Inną przydatną funkcją jest Automatyka HDR. Robi ona jednocześnie trzy zdjęcia o różnych wartościach ekspozycji, a następnie nakłada je na siebie, by uchwycić zarówno ciemne, jak i jasne obszary.
Zapoznaj się z instrukcją obsługi lub podręcznikiem, aby dowiedzieć się, jak korzystać z DRO i Automatyki HDR.
Balans bieli
Regulacja balansu bieli pozwala zmieniać wygląd oświetlonych obrazów. Automatyczny balans bieli umożliwia wierne odwzorowanie kolorów danej sceny, ale możesz też użyć opcji Światło dzienne, aby stworzyć ciepły obraz, lub opcji Żarowe i uzyskać zimny, eteryczny obraz.
Balans bieli: AWB.
Balans bieli: światło słoneczne.
Balans bieli: żarowe.
Strefa twórcza/Twórczy wygląd
Jeśli regulacja kompensacji ekspozycji, DRO i balansu bieli nie wystarczy, możesz użyć funkcji Creative Style/Creative Look, by zmienić nasycenie. Dzięki temu iluminacja będzie wyglądać bardziej spektakularnie. Zalecamy też zmianę ustawienia funkcji Creative Style/Creative Look. Poeksperymentuj z dostępnymi ustawieniami funkcji Creative Style/Creative Look.
Strefa twórcza: standardowa, bez korekty nasycenia.
Strefa twórcza: standardowa, zwiększone nasycenie.
Fotografowanie zbliżeń
Podczas fotografowania iluminacji rób zbliżenia dekoracji i małych obiektów. Wykonanie zbliżenia na samych elementach iluminacji sprawia, że żarówki i przewody są bardziej widoczne, dlatego warto jest skupić się na pobliskich dekoracjach lub dobrać odpowiednie tło.
(1) Zdjęcie z poziomu oczu.
(2) Zdjęcie wykonane z innego kąta.
W powyższym przykładzie widać zbliżenie dekoracji na choince. Zdjęcie (1) zrobiono, skupiając się na bombce bez zmieniania tła. Ponieważ w tle nie ma oświetlenia, całe zdjęcie jest zbyt ciemne i ma nieodpowiednie proporcje. Na zdjęciu (2) kąt aparatu został dobrany tak, by w tle było widać inną choinkę. Ma ono lepsze proporcje niż zdjęcie (1) i doskonale oddaje przepiękne otoczenie. Aby rozmyć tło tak mocno, jak to tylko możliwe, przysłona była otwarta maksymalnie, ale automatyczna ekspozycja sprawiała, że obraz wydawał się ciemny, dlatego zwiększono kompensację ekspozycji. Obraz po prawej stronie to dobry przykład alternatywnego zdjęcia małego obiektu głównego z oświetleniem w roli obiektu pobocznego.
Rozmycie oświetlenia na pierwszym planie. Ogniskowa: 70 mm (w przeliczeniu na format 35 mm), wartość F: 2.8, czas otwarcia migawki: 1/100 s.
Możesz chcieć uzyskać efekt rozmycia iluminacji na pierwszym planie, tak jak rozmywa się oświetlenie występujące w tle. Tworzenie dużych, okrągłych plam rozmytego oświetlenia może dodać zdjęciu uroku. Rozmiar i liczba okrągłych plam może się znacznie różnić w zależności od rodzaju iluminacji, odległości od światła i kąta, pod którym wykonano zdjęcie. Aby uzyskać optymalne proporcje obrazu, rób zdjęcia w ruchu. Jeśli ustawienie ostrości na obiekcie w tle jest trudne, użyj ręcznej regulacji ostrości.
(1) Ogniskowa: 130 mm, wartość F: 5.6, czas otwarcia migawki: 1/200 s.
(2) Ogniskowa: 91 mm, wartość F: 5.6, czas otwarcia migawki: 1/125 s, filtr gwiazdkowy.
W przypadku obrazu (1) użyto ręcznej regulacji ostrości w celu uzyskania efektu rozmycia. Jest to dobry sposób, by uchwycić interesujący obraz, gdy obiektem jest sama iluminacja.
W zależności od zastosowania możesz też użyć dostępnego na rynku filtru gwiazdkowego do tworzenia wspaniałych obrazów, jak na zdjęciu (2).
Używanie obiektywu ze stałą ogniskową
Obiektyw ze stałą ogniskową pozwala tworzyć imponujące zdjęcia z jeszcze bardziej rozmytym tłem, co sprawdza się przy fotografowaniu oświetlenia. Obiektyw ten może uchwycić więcej światła niż obiektyw z zoomem, dzięki czemu tworzy mniejszy efekt rozmycia i ułatwia fotografowanie nawet w ciemnych obszarach.
Ogniskowa: 55 mm / Wartość F: 2.2 / Czas otwarcia migawki: 1/15 s
SEL55F18Z
Ten jasny, stałoogniskowy obiektyw standardowy ZEISS Sonnar o ogniskowej 55 mm i maksymalnej przysłonie F1.8 współpracuje z pełnoklatkowymi korpusami z mocowaniem typu E. Zapewnia duży kontrast i wysoką rozdzielczość optyczną odwzorowywanego obrazu. W razie potrzeby pozwala również miękko rozmyć tło i wyeksponować w ten sposób główny motyw. Zaletę przy fotografowaniu z ręki stanowi duży maksymalny otwór przysłony, który ułatwia robienie ostrych zdjęć w słabym oświetleniu.
Wartość F: 1.8, czas otwarcia migawki: 1/80 s.
SEL50F18
Ten średni teleobiektyw ma ogniskową 75 mm (odpowiednik 35 mm) i jest idealny do portretów. Jasna przysłona F1.8 i nowy system optyczny umożliwia robienie pięknych, rozmytych zdjęć. W połączeniu z funkcją optycznej stabilizacji obrazu ten obiektyw pokazuje swoją moc do robienia zdjęć z ręki, nawet w warunkach słabego oświetlenia. Wbudowany silnik oraz wewnętrzny mechanizm ustawiania ostrości gwarantują płynny i cichy autofokus, idealny do nagrywania filmów. Obiektyw ma obudowę ze stopu aluminium, która nadaje mu profesjonalny wygląd.