Czasami nowy aparat i nowa technologia pozwalają wyzwolić skryte pokłady wyobraźni i kreatywności. Kinografiki, czyli statyczne obrazy z prostym elementem poruszającym się w zapętleniu, tworzę od około dziesięciu lat. Jeszcze mi się nie znudziły, lecz chciałem spróbować czegoś nowego, a Sony Alpha 7S III dał mi taką możliwość.
Zawsze szukam nowych sposobów, aby pomóc klientom opowiedzieć ich historię. Nigdy nie jest łatwo wyróżnić się w tłumie, dlatego każdy wizualnie wyjątkowy element przyciąga uwagę w przesyconych treściami mediach społecznościowych. Jeśli technologia pozwala mi wypróbować nową technikę, moi klienci zawsze chętnie zgadzają się na eksperymenty.
Technika
Obecnie tworzone przeze mnie obrazy to krótkie pętle bez początku, środka i końca. Trochę przypominają moje kinografiki — temat wciąż jest nieruchomy, ale ich charakter jest spokojniejszy, a ponadto rusza się światło, a nie element obrazu.
Podczas jednego z ostatnich projektów współpracowałem z południowoafrykańską raperką Moozlie. Zamocowałem aparat Alpha 7S III na statywie, by uzyskać pełną stabilność, i ustawiłem tryb filmowania w rozdzielczości 4K z szybkością 120 klatek na sekundę. Poprosiłem Moozlie, aby przez kilka sekund stała nieruchomo, podczas gdy mój asystent przesuwał światła wokół samochodu. Ich ruch wydobywał jej twarz z cienia, a gdy ją mijały, twarz z powrotem znikała. Użyłem tylko nieco ponad sekundy z nakręconego materiału. Po zmniejszeniu szybkości do 24 fps powstał około pięciosekundowy film w zwolnionym tempie. Po zapętleniu Moozlie jest nieruchoma, tylko jej kolczyk powoli się kołysze, a światło przesuwa się wokół niej. Następnie utworzyłem pętlę, tak by twarz na chwilę wyłaniała się z cienia, a potem znów znikała.
Ekspozycja
Jedną z najważniejszych kwestii w tworzeniu tego typu zapętlenia jest ekspozycja. Czas naświetlania na początku i końcu pętli musi być jednakowy. Zawsze mierzę ekspozycję najważniejszego elementu sceny, którym zwykle jest twarz. Tworząc światłograf, przełączam aparat Alpha 7S III w tryb ręcznego nastawiania ekspozycji, proszę asystenta o oświetlenie twarzy fotografowanej osoby i blokuję ekspozycję. Dzięki temu mam pewność, że nawet przy maksymalnej jasności obraz nie będzie prześwietlony, a ekspozycja twarzy będzie idealna. Następnie zaczynam filmować, przemieszczając oświetlenie, a potem powracając do punktu wyjścia, tak by światło było skierowane z dala od fotografowanej osoby.
Na początku i końcu pętli twarz jest całkowicie zacieniona, a jednocześnie nawet wtedy, gdy poruszające się lampy rzucają najjaśniejsze światło, nie następuje jej prześwietlenie.
Ruch
Na potrzeby innego filmu poprosiłem Moozlie, by wsiadła do samochodu. Aby zapewnić płynność ruchu, aparat Alpha 7S III z obiektywem FE 16-35mm f/2.8 G Master zamocowałem jednak tym razem na gimbalu. Także w tym przypadku wybrałem tryb filmowania w rozdzielczości 4K z szybkością 120 klatek na sekundę. Zmieniając położenie aparatu za pomocą gimbala, uzyskałem efekt płynnego ruchu we wnętrzu samochodu. Zastosowanie obiektywu szerokokątnego takiego jak 16-35mm daje wrażenie poruszania się w rozległej przestrzeni.
Z nakręconego materiału wyciąłem około półsekundowy fragment i zmniejszyłem liczbę klatek na sekundę, tworząc w ten sposób mniej więcej dwusekundowy klip w zwolnionym tempie. Następnie odtworzyłem go od tyłu. W ten sposób powstała krótka pętla, w której aparat ciągle przemieszcza się do środka i na zewnątrz samochodu, a Moozlie pozostaje nieruchoma. W tym przypadku użyłem gimbala, lecz tworzyłem też podobne pętle, korzystając z trybu aktywnej stabilizacji obrazu w Alpha 7S III, który daje równie płynny efekt.
Spróbujcie sami
Osobom, które chciałyby zacząć tworzyć kinografy, światłografy lub zapętlone klipy, doradziłbym, aby pamiętać, że ludzie cenią sobie prostotę. Nie można bać się eksperymentować, ale nie trzeba stawać na głowie, by stworzyć coś fantastycznego.
Technologia, do której mamy dostęp jako twórcy, stale się zmienia i ewoluuje, dlatego warto być na bieżąco z nowościami i uwolnić swój twórczy potencjał.
Podziękowania
Ballzy X PopSpot X MOOZLIE
Klient: @ballzy_est
Artystka: @moozlie
Fotograf
Virgo Haan
Dyrektor artystyczny
Andreas Aru
@andr3asaru
Producent
Sander Rootslane
@rootslane
Stylizacja/makijaż
Liisa-Chrislin Saleh
@lisasalvaje
„Staram się tworzyć dzieła większe niż codzienne życie”.