mężczyzna z makijażem i słuchawkami

Czas na tworzenie

Mathias Kniepeiss

„Podczas takich sesji uwielbiam to, że nie muszę patrzeć na zegar” — uśmiecha się Mathias Kniepeiss. „To wolny dzień na współpracę, naukę, cieszenie się nowymi pomysłami i po prostu wymyślanie najlepszych zdjęć, jakie przyjdą mi do głowy!”.

Nadrabiamy zaległości w kwestii jego ostatniego projektu — „The Sound of Silence” — stworzonego za pomocą aparatu Sony Alpha 7R IV. Przy tym projekcie Mathias współpracował z firmą z branży mediów o nazwie boxquadrat, aby zrobić serię wyrazistych zdjęć w stylu reklamowym.

uśmiechająca się kobieta z ciemnym makijażem i złotymi słuchawkami

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/7.1, ISO 100

„Praca w zespole powinna nas zawsze stymulować, a przy swobodnym projekcie z utalentowanymi osobami, takimi jak Philipp Schulz z boxquadrat, i wprawną wizażystką, taką jak Jasmin Simak, modelami i modelkami oraz operatorkami, takimi jak Lauren Klocker, była to szczególnie przyjemna zabawa” — kontynuuje Mathias. „Celem było stworzenie wysokiej jakości portretów reklamowych przedstawiających wyraziste wizualne połączenie ludzkiej twarzy z produktem, którym w tym przypadku były słuchawki Sony”.

Oprócz wyszukanego makijażu wymaganego w czasie tej sesji jednym z głównych elementów potrzebnych do ożywienia projektu było sprytne oświetlenie studyjne, szczególnie w takich czarno-złotych zdjęciach jak te. „Dużym wyzwaniem było dla nas stworzenie dokładnie takiego rodzaju dyskretnego oświetlenia, jakiego chcieliśmy — tak aby równie dobrze obejmowało ono słuchawki i twarz fotografowanej osoby” — wyjaśnia fotograf.

Podczas pracy z modelką Lis O Mathias i jego zespół używali dwóch lamp Profoto wyposażonych w stripboksy, umieszczonych po obu stronach modelki, oraz trzeciej lampy błyskowej z dużym softboksem powyżej. „Zmienialiśmy kąt nachylenia stripboksów aż do uzyskania odpowiedniego efektu, po prostu obracając je i przesuwając o najwyżej 5 centymetrów, aby światło wychwytywało modelkę i słuchawki, ale nic poza tym” — mówi Mathias.

kobieta z ciemnym makijażem i złotymi słuchawkami

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/8.0, ISO 100

„W przypadku zdjęć modela Alexandra Cohena stanęliśmy przed innym wyzwaniem. Z uwagi na wykorzystanie efektu wysokiego klucza oraz świateł oświetlających białe tło i obiekt należało zachować wystarczającą rozdzielczość twarzy modela, aby nie wyglądała ona zbyt płasko” — kontynuuje fotograf. „Łatwo też prześwietlić zdjęcie i w rezultacie pozbyć się szczegółów w najjaśniejszych partiach. Tutaj chcieliśmy zachować fakturę skóry modela, a także uzyskać kilka ciekawych refleksów w jego oczach. Jeśli przyjrzeć się uważnie, można dostrzec odbicia stripboksów, które dają efekt zwierzęcego oka — to kolejna zaleta dużej ilości czasu na zabawę i aranżację oświetlenia”.

mężczyzna z makijażem i słuchawkami

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/7.1, ISO 100

Projekt „The Sound of Silence” był dla Mathiasa również okazją do poeksperymentowania ze swoim aparatem Alpha 7R IV i obiektywem FE 85mm f/1.8 w studiu: „Chciałem zrobić zdjęcia portretowe o naprawdę wysokiej jakości, a model Alpha 7R IV jest do tego idealny” — wyjaśnia fotograf. „Rozdzielczość 60 megapikseli daje spektakularny efekt, a funkcje takie jak tryb Eye AF i system stabilizacji obrazu w korpusie aparatu oznaczają, że można cieszyć się każdym pikselem. Jeśli powiększysz zdjęcie, zobaczysz subtelną fakturę skóry, umiejętności wizażystki, a nawet delikatną strukturę tęczówki”.

Pomimo całego zaawansowanego makijażu aparat Alpha 7R IV nie miał problemu ze śledzeniem wzroku. „Rozwiązanie to działało zadziwiająco dobrze, a dzięki funkcji Real Time AF aparat utrzymywał ostrość na powiece, nawet gdy oko było zamknięte” — mówi Mathias. „Wszystko to w ciemnościach studia fotograficznego! Spodobała mi się też łatwość przełączania się na inne tryby ustawiania ostrości, na przykład wtedy, gdy musiałem szybko ustawić ostrość na logo słuchawek zamiast na oku. Dzięki łatwej obsłudze sprzętu można szybko wybrać odpowiedni tryb i dalej pracować”.

kobieta z ciemnym makijażem i złotymi słuchawkami spoglądająca w bok

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/8.0, ISO 100

Kolejna rzecz, jaką Mathias zauważył w zaciemnionym studiu, to wszechstronność wizjera elektronicznego aparatu.

„Ogromną zaletą pracy z aparatem bezlusterkowym i studyjną lampą błyskową w porównaniu z lustrzanką cyfrową jest fakt, że można przełączać wizjer elektroniczny między trybami podglądu na żywo i nie na żywo” — tłumaczy Mathias. „Naprawdę fajnie się z tym pracowało, szczególnie w niskim kluczu. Oznacza to, że w jednym trybie widzę efekt błysków i to, jak tworzą one oświetlenie, a następnie przełączam się na drugi tryb, aby zobaczyć zwykły widok, który pozwala mi prawidłowo dostrzec mimikę i kompozycję”.
mężczyzna z makijażem i słuchawkami spoglądający w bok

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/7.1, ISO 100

„Byłem niezwykle zadowolony, ponieważ zdjęcia były bardzo zbliżone do tego, co sobie wyobrażałem na początku” — uśmiecha się Mathias, podsumowując swój najnowszy projekt zrealizowany w „dniu wolnym”. „Kiedy wpadam na pomysł na początku sesji, staram się, aby rezultat był mu jak najbliższy. W ciągu dnia może pojawić się wiele wyzwań, więc trzeba umieć się dostosować i uczyć — z pomocą zespołu oraz technologii, którą ma się do dyspozycji. W moim przypadku był to aparat Alpha 7R IV. Podczas tego projektu wiele się nauczyłem i zrobiłem kilka świetnych zdjęć, a to zawsze mnie uszczęśliwia!”.

Wyróżnione produkty

Mathias Kniepeiss

Mathias Kniepeiss | Austria

„W fotografii wszystko jest możliwe, na przykład uwiecznianie ciekawych historii lub tworzenie zupełnie nowych światów”.

Powiązane historie

Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter α Universe

Gratulacje! Utworzono subskrypcję newslettera α Universe

Podaj prawidłowy adres e-mail

Przepraszamy, coś poszło nie tak

Gratulacje! Utworzono subskrypcję