brązowa ciężarówka zaparkowana na rynku

Wznieś się na wyżyny

Uroš Podlogar

„Uwielbiam fotografować wszystko, co się rusza” — śmieje się Uroš Podlogar — „a nie ma lepszych miejsc do robienia tego niż tutaj”.
ciężarówka marki toyota jadąca przez pustynię

© Uroš Podlogar | Sony α7R IV + FE 135mm f/1.8 GM | 1/1000s @ f/4.0, ISO 800

Sypiąc żwirem spod opon, zmodyfikowana Toyota Hilux pędzi w dół jedną z wielu stromych dróg wokół góry Stol w Alpach Julijskich. Wjeżdża na piarg, na krótko wzbija się w powietrze, a następnie przejeżdża przez zalany rów, rozpryskując wodę łukiem po obu stronach. Ta część świata jest dzikim i zróżnicowanym placem zabaw dla kierowców terenowych — ale także dla fotografów.

„W przypadku takich sesji zdjęciowych z samochodami” — wyjaśnia Uroš — „ważne jest, aby uzyskać odpowiednią różnorodność ujęć. Zatem oprócz akcji potrzebujemy również zdjęć w stylu bohatera, na których samochód jest statyczny i wygląda pięknie. Poszukiwanie wspaniałych lokalizacji” — kontynuuje fotograf — „jest czymś, co robię z zaangażowaniem, aby moje zdjęcia były jeszcze bardziej ekscytujące. To część stylu, który definiuje moją pracę. Ponadto zawsze szukam oryginalnych ujęć i świetnego światła oraz staram się robić wszystko, aby uwydatnić detale samochodu. W końcu celem tych zdjęć jest pomoc ludziom w odkryciu czegoś nowego i wyjątkowego”.

ciężarówka marki toyota jadąca przez pustynię z kamieniami w powietrzu

© Uroš Podlogar | Sony α7R IV + FE 135mm f/1.8 GM | 1/1600s @ f/1.8, ISO 50

Przygotowując się do dynamicznych zdjęć, „jedną z pierwszych rzeczy, jakie trzeba znaleźć, jest ustawienie, które pozwala na ekscytującą interakcję z samochodem” — wyjaśnia Uroš — „ponieważ to właśnie latające kamienie, kurz lub woda nadają tym zdjęciom energii”. Aby uchwycić nagłą akcję, „fotografuję z minimalną szybkością 1/1000 s i używam trybu Ciągły AF, przesuwając obszar autofokusa za pomocą joysticka, aby zacząć śledzić samochód” — kontynuuje. „I choć nie jestem fotografem, który w trakcie sesji robi tysiące zdjęć, korzystam z trybu Ciągły Wys+ w aparacie Alpha 7R IV. Szybkość 10 klatek na sekundę oznacza, że mogę szukać ujęć, na których koła odrywają się od ziemi lub woda pryska we właściwym kierunku. Interesuje mnie wszystkiego, co najlepiej pokazuje akcję”.

ciężarówka marki toyota zaparkowana przed budynkiem

© Uroš Podlogar | Sony α7R IV + 24-70mm f/2.8 | 1/500s @ f/3.5, ISO 100

Uroš twierdzi, że w przypadku statycznych zdjęć wymagana jest precyzyjna kompozycja i dbałość o szczegóły. „Oczywiście najpierw musimy upewnić się, że ujęcia są czyste” — dodaje z uśmiechem — „ale wszelkie drobne skazy widoczne na matrycy 61 MP mojego aparatu można usunąć w postprodukcji. Tło ma ogromne znaczenie, więc szukam wspaniałych scenerii na łonie natury lub pięknych starych budynków, upewniając się, że nic nie rozprasza uwagi. Elementy zdjęcia muszą się wzajemnie uzupełniać, ale trzeba pamiętać, że to samochód jest gwiazdą, więc fotografuję z wartością przysłony f/5.6 lub f/8, dzięki czemu tło jest oczywiste, ale nie dominujące”.

Zarówno w przypadku ujęć statycznych, jak i dynamicznych, Uroš lubi fotografować pod małym kątem, dzięki czemu samochód bardziej dominuje w kadrze.

„To także inna perspektywa niż ta, do której przywykli ludzie ” — wyjaśnia. „Między innymi dzięki temu moje obrazy są charakterystyczne i wyróżniają się z tłumu”.
ciężarówka marki toyota na placu z promieniami słońca w tle

© Uroš Podlogar | Sony α7R IV + 24-70mm f/2.8 | 1/320s @ f/5.6, ISO 100

Jeśli chodzi o wybór ulubionego obiektywu, Uroš ma nietypowe preferencje, a także ogólną wskazówkę dla początkujących fotografów motoryzacyjnych. „Na początek” — wyjaśnia — „niezwykle ważne jest, aby nie używać bardzo szerokich obiektywów, ponieważ zniekształcą samochód z bliska i nie pokażą prawidłowo jego konstrukcji. Zdjęcie musi ukazywać samochód tak, jak wyglądałby na żywo, a także szanować pracę osoby, która go zaprojektowała. Dlatego nigdy nie schodzę poniżej 35 mm na aparacie pełnoklatkowym”.

„Moim ulubionym obiektywem” — kontynuuje Uroš — „jest FE 135mm f/1.8 GM, zwłaszcza do zdjęć dynamicznych. W drugim korpusie używam FE 24-70mm f/2.8 GM, ale mam też FE 35mm f/1.4 GM i FE 85mm f/1.4 GM. Jednak to model 135mm F1.8 łączy w sobie niesamowitą ostrość z naprawdę ładnym efektem bokeh, a dzięki jasnemu maksymalnemu otworowi przysłony świetnie sprawdza się również przy słabym oświetleniu. Dzięki niemu moje zdjęcia zrobione teleobiektywem są zupełnie inne niż te, które robiłbym przy użyciu bardziej typowego obiektywu, takiego jak 70-200mm. Ponieważ jest to obiektyw stałoogniskowy, trzeba trochę więcej planować i przewidywać, gdzie samochód będzie jechał, ale przy dobrej komunikacji z kierowcą można to łatwo opanować”.

zbliżenie zabłoconej opony ciężarówki

© Uroš Podlogar | Sony α7R IV + FE 135mm f/1.8 GM | 1/500s @ f/1.8, ISO 50

Wyróżnione produkty

Uroš Podlogar

Uroš Podlogar | Słowenia

„To nie praca. To pasja, miłość. Znajdź coś, co sprawia, że żyjesz, a twoje serce bije mocniej. A potem zaangażuj się w to całym sercem”.

Powiązane historie

Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter α Universe

Gratulacje! Utworzono subskrypcję newslettera α Universe

Podaj prawidłowy adres e-mail

Przepraszamy, coś poszło nie tak

Gratulacje! Utworzono subskrypcję