mężczyzna na deskorolce wykonujący skok

Wyprzedzając konkurencję

Bertrand Bernager

„Często — mówi Bertrand Bernager — fotografia uliczna jest jak gra między Tobą a fotografowanym obiektem. Czasami po prostu chodzisz po mieście bez celu, rozglądając się za czymś interesującym. Innym razem znajdujesz świetne miejsce z pięknym światłem i cierpliwie czekasz, aż pojawi się jakaś osoba, jak aktor przechodzący przez scenę. Tak czy inaczej te nowe obiektywy są do tego idealne”.

ludzie przechodzący przez parking z kontrastowymi cieniami

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 24mm f/2.8 G | 1/500s @ f/8.0, ISO 200

Bertrand, który robi zdjęcia uliczne w rodzinnym Paryżu i na całym świecie, mówi o trzech nowych obiektywach Sony: FE 24mm f/2.8 G, FE 40mm f/2.5 G i FE 50mm f/2.5 G. Co więc wniosły do jego pracy?

budynki w paryżu z delikatnymi cieniami na ścianach

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 24mm f/2.8 G | 1/320s @ f/11, ISO 100

„Zazwyczaj do fotografowania na ulicach używam różnych obiektywów stałoogniskowych i zmiennoogniskowych — wyjaśnia fotograf — w tym FE 16-35mm f/2.8 GM, FE 24mm f/1.4 GM i FE 55mm f/1.8 ZA, więc nowe obiektywy doskonale pasują do najczęściej używanych przeze mnie ogniskowych. Są niezwykle kompaktowe, ale nadal mają wszystko to, co najlepsze obiektywy typu G, na przykład podwójne liniowe silniki autofokusa oraz ręczne pierścienie przysłony, co jest dla mnie bardzo ważne, nie tylko dlatego, że lubię fotografować w trybie manualnym, ale także dlatego, że w przypadku obiektywu stałoogniskowego jest to po prostu świetne!".

W fotografii ulicznej Bertrand skupia się zarówno na architekturze, jak i na ludziach, łącząc te dwa aspekty z zadziwiającym skutkiem, czego dowodzą jego zdjęcia wykonane trzema nowymi obiektywami. Jego prace często przedstawiają małe postacie ludzkie przyćmione przez budynki i przestrzenie stworzone przez człowieka lub uwydatnione przez światło słoneczne w głębokich miejskich kanionach. „To jeden z moich ulubionych sposobów przedstawiania miast i interakcji ludzi z nimi — wyjaśnia Bertrand — a posiadanie zestawu lekkich, wysokiej jakości obiektywów stałoogniskowych ułatwia mi to zadanie”.

para przechodząca przez jezdnię w jasnym świetle słonecznym

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 40mm f/2.5 G | 1/640s @ f/5.6, ISO 100

„Pracując z tymi nowymi obiektywami — kontynuuje — dużo bawiłem się kontrastem między słońcem a cieniem, jak w przypadku ciemnej drogi, na której znajduje się tylko pojedyncza plama światła. Oczywiście, z powodu pandemii na ulicach jest mniej ludzi, ale w połączeniu ze światłem i cieniem przestrzenie wydają się przez to bardziej puste, a ludzie bardziej wyraziści, uchwyceni w geometrii miasta”.

trzy budynki w paryżu przedstawiające różne tekstury

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 40mm f/2.5 G | 1/640s @ f/5.0, ISO 100

Używając nowych obiektywów 24 mm, 40 mm i 50 mm do fotografowania tych przestrzeni, Bertrand odkrył, że ogniskowa 40 mm daje nowe, ekscytujące spojrzenie. „To pierwszy obiektyw 40 mm wyprodukowany przez Sony — mówi fotograf — i zapewnia on przyjemną równowagę między dwoma pozostałymi. Świetnie nadaje się na ulicę, ponieważ jest bliski idealnego standardowego obiektywu w pełnoklatkowych aparatach Alpha. A dzięki elementom asferycznym i o bardzo małej dyspersji wszystkie nowe obiektywy zapewniają niesamowitą ostrość”.

Dla Bertranda, który tak często przemieszcza się po mieście i zazwyczaj fotografuje z ręki, ciężar sprzętu odgrywa ważną rolę. Dzięki nowym obiektywom nie stanowi to już problemu.

„Wszystkie obiektywy mają dokładnie taką samą lekką obudowę” — wyjaśnia fotograf. „Mają taki sam rozmiar i wykonane są z tego samego wysokiej jakości metalu, z tą piękną estetyką vintage, więc z daleka wyglądają prawie jak aparat na kliszę. Mają nawet ten sam rozmiar filtra o średnicy 49 mm, więc nie trzeba nosić ze sobą różnych filtrów. Zdecydowanie wygodniej jest fotografować przez cały dzień z tego rodzaju sprzętem”.
złocisty posąg na szczycie skąpanego w świetle, paryskiego budynku

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 50mm f/2.5 G | 1/100s @ f/8.0, ISO 200

„No i oczywiście chodzi o rozmiar — kontynuuje Bertrand — ponieważ mniejsze obiektywy oznaczają, że nosisz mniejszą torbę, a w rękach masz mniejszy aparat. Kiedy fotografujesz na ulicy, musisz być jak ninja, dyskretny lub prawie niewidoczny, by móc po prostu obserwować i dokumentować, a nie wpływać na zachowanie ludzi. Chcesz być także cicho, więc silniki liniowe w tych obiektywach naprawdę robią dużą różnicę, podobnie jak pierścień przysłony, który w razie potrzeby można wyciszyć. Funkcja ta przydaje się przede wszystkim w przypadku wideo, ale pomaga mi też przy portretach ulicznych”.

różowy kwiat na drzewie

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 24mm f/2.8 G | 1/125s @ f/8.0, ISO 100

Wreszcie, a może przede wszystkim, nowe obiektywy stałoogniskowe Sony pozwoliły Bertrandowi ponownie nawiązać kontakt z miastem. „Paryż, jak na tak tętniącą życiem metropolię, stał się miastem duchów i choć początkowo byłem zniechęcony rejestrowaniem zmian, zdałem sobie sprawę, że fotografia uliczna będzie ważnym historycznym dokumentem tych czasów. Istotne było, abym pozostał wierny sobie jako fotografowi, będąc ciekawym świata i kreatywnym oraz zachowując się na ulicach tak jak zawsze. Te obiektywy naprawdę mnie do tego zainspirowały”.

Wyróżnione produkty

Bertrand Bernager

Bertrand Bernager | France

„Poprzez fotografię staram się śledzić światło, sublimować ruch, uchwycić chwilę”.

Powiązane historie

Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter α Universe

Gratulacje! Utworzono subskrypcję newslettera α Universe

Podaj prawidłowy adres e-mail

Przepraszamy, coś poszło nie tak

Gratulacje! Utworzono subskrypcję