„Są lekkie i niewielkie, a jednocześnie zapewniają najwyższej jakości rezultaty, co sprawia, że korzystanie z nich to sama przyjemność” — zachwyca się Terry Donnelly, mówiąc o testowanej niedawno, nowej serii obiektywów typu G.
Niewiele jest rodzajów fotografii, którymi Terry Donnelly się nie zajmuje. Portrety, fotografia reklamowa, produktowa, architektoniczna i sportowa, wszystkie te dziedziny znajdują się w portfolio Terry'ego, a każda z nich wymaga innego obiektywu. Biorąc pod uwagę wszechstronność fotografa, doskonale nadawał się on do wypróbowania trzech nowych obiektywów stałoogniskowych serii G.
Testowane modele 24mm f/2.8, 40mm f/2.5 i 50mm f/2.5 należą do serii G firmy Sony, którą tworzą niewielkie i przystępne cenowo obiektywy o doskonałych parametrach optycznych.
„Zwykle używam obiektywów stałoogniskowych, a nie zmiennoogniskowych, więc wiadomość, że Sony wprowadza na rynek trzy kompaktowe, lekkie obiektywy stałoogniskowe, była naprawdę ekscytująca. Zdawałem sobie sprawę, że mogą się okazać bardzo przydatne” — mówi Terry.
Każdy z tych obiektywów spełnia inne zadanie, dzięki czemu użytkownicy aparatów Sony mają do dyspozycji kilka ulubionych ogniskowych w kompaktowych rozmiarach. Świetnie sprawdzają się zarówno jako idealne uzupełnienie obiektywu zmiennoogniskowego o dłuższej ogniskowej, jak i wtedy, gdy potrzebny jest po prostu lekki aparat i obiektyw.
„Obiektyw szerokokątny 24mm f/2.8 idealnie nadaje się do fotografowania krajobrazów i pejzaży miejskich. Równie dobrze sprawdza się, gdy chcę uwzględnić otoczenie w tle, aby lepiej przedstawić główny obiekt” — wyjaśnia Terry. „Ogniskowa obiektywu 40mm f/2.5 nie jest zbyt popularna, ale doskonale wypełnia lukę między obiektywami 35 mm i 50 mm. Świetnie nadaje się do portretów, ponieważ daje inne możliwości niż moje dotychczasowe obiektywy. Obiektyw 50mm f/2.5 zapewnia natomiast ogniskową, która doskonale się sprawdza, gdy chcemy uzyskać zdjęcia o perspektywie zbliżonej do tej widzianej przez ludzkie oko”.
Przy projektowaniu obiektywów zadbano o jak najmniejsze rozmiary, lecz nie oznacza to niższej jakości wykonania. Wszystkie mają metalową obudowę, grawerowane, a nie namalowane, oznaczenia, a także pierścień regulacji przysłony. „Wszystkie trzy obiektywy zostały wykonane z dbałością o szczegóły, a przy tym są niezwykle praktyczne. Pierścień regulacji przysłony można ustawić tak, aby ekspozycja zmieniała się o 1 EV co trzy kroki lub by obracał się płynnie, dzięki czemu świetnie sprawdza się zarówno przy fotografowaniu, jak i filmowaniu. Do dyspozycji jest także pierścień ręcznej regulacji ostrości, przełącznik AF/M oraz przycisk Focus Hold, którego przypisanie można zmienić w aparacie” — z entuzjazmem wyjaśnia Terry.
Jeśli chodzi o automatyczne nastawianie ostrości, obiektywy wykorzystują podwójne silniki liniowe, które zapewniają szybkość i dokładność. Wideofilmowców ucieszy fakt, że silniki pracują cicho, a pierścienie regulacji ostrości wszystkich obiektywów również są liniowe, co oznacza, że można łatwo przesuwać ostrość.
O jakości obiektywów stanowią ich doskonałe parametry optyczne. Dzięki temu, że we wszystkich zastosowano trzy soczewki asferyczne, a w modelu 28mm f/2.8 dodatkowo soczewkę Extra Aspherical (XA), pozwalają one rejestrować niesamowite obrazy, zwłaszcza biorąc pod uwagę ich rozmiar. „Zapewniają naprawdę ostry obraz w całym zakresie przysłony, także przy maksymalnie dużym otworze względnym f/2.5 i f/2.8; nieostre obszary są gładkie i kremowe” — mówi Terry.
Małe i lekkie obiektywy są oczywiście popularne wśród fotografów ulicznych i podróżniczych, ponieważ ich rozmiar i masa stanowią dla nich zaletę. „Każdy z tych trzech obiektywów, na przykład w połączeniu z aparatem Alpha 7C, stanowi lekkie i kompaktowe rozwiązanie zapewniające profesjonalne rezultaty. Aparat i zestaw obiektywów można zmieścić w najmniejszej torbie” — wyjaśnia Terry. „Obiektywy te świetnie sprawdzają się podczas podróży lub robienia zdjęć ulicznych, również dzięki temu, że nie rzucają się w oczy w miejscach publicznych”.
Gdzie jest więc haczyk? Czy te obiektywy naprawdę mogą się przydać także zawodowym fotografom? „W pewnych okolicznościach do uzyskania określonego efektu może być wymagany obiektyw z naprawdę dużym otworem przysłony, takim jak f/1.4, ale ogólnie rzecz biorąc, zawodowcy często używają obiektywów o otworze względnym f/2.8. Te trzy obiektywy o maksymalnym otworze przysłony f/2.8 i f/2.5 naprawdę spełniają wymagania i oczekiwania zawodowych fotografów” — mówi Terry.
„Z pewnością będę korzystał z tych trzech obiektywów w przyszłości. Dzięki lekkości i niewielkiemu rozmiarowi, zwłaszcza w połączeniu z aparatem Alpha 7C, doskonale sprawdzają się w sytuacjach, gdy chcę podróżować z niewielkim obciążeniem, a jednocześnie uzyskać pełnoklatkową jakość zarówno w przypadku zdjęć, jak i filmów” — dodaje na koniec Terry.
„Choć zajmuję się różnymi gatunkami fotografii, znajduję między nimi połączenie umiejętności, które pomaga mi lepiej wykonywać pracę”.