Nazywam się James Matthews. Jestem filmowcem, youtuberem i ambasadorem Sony z Essex w Wielkiej Brytanii. Filmowanie jest moją pasją od 14 roku życia, a z biegiem lat odkryłem, że w mojej twórczości czerpię inspirację z elementów emocjonalnych dotyczących przyrody, ludzi i muzyki. Jeśli połączenie tych rzeczy wzbudza we mnie pewne uczucie, to kręcenie filmów jest moim narzędziem do jego wyrażenia.
Sky on Fire
W filmie krótkometrażowym „Sky on Fire” zabieram widzów w niesamowitą podróż pełną przygód, które przeżywamy razem z naszym bohaterem Lukiem. Możliwość doświadczenia niezwykłych chwil na łonie natury oznacza przemierzanie wyjątkowych miejsc podczas podróży. Podążamy za Lukiem, który mierząc się z surowym i pięknym krajobrazem Madery, wchodzi na szczyt wyspy i obserwuje rozpalone, czerwone niebo.
Pierwsze wrażenia z filmowania kamerą Sony FX6
Moją ulubioną funkcją kamery FX6 jest zdecydowanie zmienny filtr szary i opcja używania go w trybie automatycznym. Dzięki niej mogłem przez cały czas zachować spójny wygląd filmu bez utraty jakości obrazu w celu uzyskania prawidłowej ekspozycji. Zmienny filtr szary pozwala utrzymać stały czas otwarcia migawki i stałą głębię ostrości, co zapewnia spójność, której oczekiwałem.
Kolejnym ulepszeniem, które doceniłem podczas zdjęć, było odwzorowanie kolorów. Lepsze widziałem chyba tylko w wyższej klasy kamerach kinowych Sony Venice i FX9. Kolory są niezwykle dokładne dzięki profilowi obrazu S-Cinetone, a także 10-bitowej wewnętrznej głębi kolorów, która zapewnia lepsze przejścia w jasnych obszarach (na przykład brak przycinania chmur na jasnym niebie) wraz z dodatkową korzyścią w postaci większej elastyczności w postprodukcji.
Mile widzianym ulepszeniem okazał się sposób działania migawki postępowej. Uwielbiam kręcić z ręki z dużą liczbą ruchów kamery i ujęć panoramy. W tej kamerze efekt „rolling shutter” prawie nie występuje, co pozwala mi się poruszać bez obaw, że w tle załamie się zbyt wiele linii prostych.
Wygląd obrazu i obiektywy użyte podczas sesji
Aby uzyskać określony wygląd obrazu, trzeba wybrać konkretne obiektywy o różnych ogniskowych — pozwoli to wyrazić różne emocje i opowiedzieć historię. Podczas kręcenia tego filmu krótkometrażowego w wielu ujęciach używałem obiektywu Sony G Master FE 16-35 mm f/2.8 z ogniskową ustawioną na 35 mm. Chciałem pokazać bohatera z bliska, tak by jednocześnie było widać otoczenie, ponieważ było ono ważnym elementem historii. Do zbliżeń głównego bohatera używałem obiektywu Sony FE 85mm f/1.8, aby wyodrębnić postać z tła i skupić się w niektórych scenach na jego wyrazie i emocjach. Dzięki dużemu otworowi przysłony f/1.8 w połączeniu z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu kamery FX6 i wewnętrznym filtrem szarym osiągnięty efekt dał mi możliwość uzyskania niezwykle małej głębi ostrości, gdy chciałem odizolować postać, jednocześnie nie zmieniając ogólnego wyglądu. Ważne było ciągłe wymienianie obiektywów, aby pokazać ewolucję emocji bohatera i zmieniające się środowisko, w którym się znajdował.
Wskazówki i wnioski dotyczące filmowania kamerą Sony FX6
Mam szybką wskazówkę dla każdego, kto nagrywa kamerą Sony FX6: polegaj na nowym zmiennym filtrze szarym. Jeśli masz wizję lub wyobrażenie, nie myśl, że musisz iść na kompromis, aby zachować prawidłową ekspozycję. Zmienny filtr szary pozwala wykazać się kreatywnością i daje większą swobodę w stylu nagrywania. Ta kamera jest dla nas, filmowców, niesamowitym narzędziem: pełna klatka, świetna jakość w słabym świetle, zmienny filtr szary i doskonałe 10-bitowe odwzorowanie kolorów. Model ten został zaprojektowany, aby pomóc tworzyć świetne zdjęcia i nadać materiałowi osobisty styl. Wystarczy ustawić światła i nagrywać.
„Moja praca jest inspirowana emocjami. Chcę zabierać widzów w wyjątkowe podróże oraz aby przeżywali moje firmy w określony sposób”.