Nazywam się James Glancy i jestem samodzielnie nagrywającym prezenterem i konserwatorem dzikiej przyrody. Siedem lat temu opuściłem brytyjską armię i rozpocząłem karierę konserwatorską i telewizyjną. Prezentowałem i nagrywałem programy dla Discovery Channel i National Geographic oraz wyprodukowałem serial przyrodniczy dla Mail Plus w Wielkiej Brytanii. Pasjonuję się dziką przyrodą zarówno na lądzie, jak i na morzu. Chociaż uwielbiam pracować nad produkcjami związanymi ze światem natury, czułem się zobowiązany do wizualnego opowiadania historii o zniszczeniach, jakie wyrządziła środowisku działalność człowieka, oraz do przedstawienia ludzi, którzy chronią naszą planetę. Właśnie wróciłem z Ameryki, gdzie nagrywałem dokument o rekinach dla National Geographic.
The Wilderness Nearby
Rok 2020 przypomniał, jak wielu z nas oddaliło się od świata przyrody. Ograniczenia w codziennym życiu dały ludziom możliwość odkrycia piękna natury, która często znajduje się tak blisko domu. Uświadomiliśmy sobie, jak ważne jest dbanie o dziką przyrodę i środowisko, bez których nie możemy przetrwać. Chciałem nakręcić krótki film prezentujący urzekające miejsca, które wielu ludziom w południowej Anglii dały wytchnienie od tegorocznej pandemii, i stanowiący wizualną ilustrację tego, że opłaca się dbać o lokalną dziką przyrodę.
Pierwsze wrażenia z filmowania kamerą Sony FX6
W kamerze Sony FX6 najbardziej spodobała mi się możliwość nagrywania w rozdzielczości 4K w zwolnionym tempie 120 klatek na sekundę. Tryb ten idealnie nadaje się do uchwycenia dramatycznych chwil podczas filmowania dzikiej przyrody. Można pokazać poszczególne ruchy zwierząt, dodając emocji prezentowanym treściom.
Kolejną ważną dla mnie rzeczą podczas zdjęć przyrody są jak najmniejszy rozmiar i ciężar sprzętu, ponieważ filmuję pod różnymi kątami, wysoko na drzewach lub z poziomu gruntu. FX6 to niezwykle wytrzymała i mała kamera. To sprawia, że jest idealna do nagrywania w ruchu i niezwykle lekka jak na model tego kalibru. Można by pomyśleć, że tak mała obudowa wymusza kompromisy, lecz kamera zapewnia niesamowitą jakość obrazu w każdych warunkach oświetlenia dzięki pełnoklatkowemu przetwornikowi obrazu 4K.
Inną bardzo przydatną cechą kamery była modułowa konstrukcja, która pozwalała mi na szybkie używanie różnych akcesoriów, takich jak gimbal, uchwyt samochodowy czy statyw. Przy kręceniu filmów przyrodniczych nie ma się kolejnej szansy na ujęcie, więc to bardzo ważne elementy w takim stylu pracy.
Przy tych zdjęciach używałem różnych długich szerokokątnych obiektywów ze względu na naturę dzikiej przyrody. Do bardzo bliskich ujęć dzikich zwierząt bez przeszkadzania im używałem głównie obiektywów Sony 70-200mm f/2.8 GM, 600mm F/4GM i 200-600mm G. Ten ostatni zapewnia dużą wszechstronność przy bardzo długiej ogniskowej, umożliwiając szybką zmianę kadrowania. Używałem również szerszych obiektywów, takich jak Sony 16-35 mm f/2.8 GM, aby opowiedzieć historię przez bardziej kontekstowe ujęcia.
Wskazówki i wnioski dotyczące filmowania kamerą Sony FX6
Po pierwsze niezbędne jest używanie obiektywów Sony z mocowaniem E, gdyż pozwalają one w pełni wykorzystać możliwości autofokusa kamery FX6. Podczas zdjęć nadal na zmianę korzystam z obiektywów manualnych i z autofokusem, lecz nowy system autofokusa świetnie się sprawdza w filmowaniu dzikiej przyrody.
Menu będzie znane osobom, które używały kamery Sony FS7, lecz model FX6 ma wiele opcji zapisywania wstępnie ustawionych funkcji. Warto poświęcić czas na ich konfigurację, gdyż przyda się to podczas zdjęć w ruchu, gdy mamy ograniczony czas na przygotowanie się do ujęcia.
Z akcesoriów polecam dołączyć ręczny gimbal, bo kamera FX6 jest mała i lekka. Modułowa konstrukcja pozwala na łatwy montaż gimbali wielu producentów. Do mojego zestawu z kamerą FX6 dodałbym również wizjer do wyświetlacza.
To fantastyczne, że model FX6 poszerzył niesamowitą linię produktów Sony Alpha. Wierzę, że wkrótce stanie się ulubioną kamerą twórców filmów dokumentalnych, zwłaszcza tych, którzy uwieczniają dynamiczne historie. Podobnie jak model FS7 kamera ma wytrzymałą konstrukcję umożliwiającą filmowanie w trudnych warunkach, lecz jest dużo mniejsza i zapewnia o wiele lepszą jakość obrazu.