orki wynurzające się na powierzchnię morza norweskiego

Światło w ciemnościach

Chris Schmid

Pod koniec listopada w południowych regionach koła podbiegunowego dzień trwa krócej niż godzinę. Słońce ledwo wychyla się ponad horyzont, a przyprawiające o zawrót głowy brzegi fiordów otaczających małe miasteczka takie jak Skjervoy sprawiają, że nawet przy dobrej pogodzie można nie zobaczyć bezpośrednio jego tarczy.

orka wynurzająca się na powierzchnię o zmierzchu

© Chris Schmid | Sony α7R V + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/800s @ f/3.2, ISO 2500

Nie zraża to wcale Chrisa Schmida, który żegluje prosto w tę nieprzemijającą niebieską godzinę. „Przyjechałem do północnej Norwegii, aby fotografować orki i humbaki” — wyjaśnia. „A o tej porze roku jest najbardziej niesamowite światło. Po delikatnym błękicie w godzinach bliższych tradycyjnemu świtowi i zmierzchowi światło potrafi rozgrzać się do magenty i purpury. Śnieg i lód odbijają te kolory, rozświetlając morze i sprawiając, że całe otoczenie nabiera miękkości. Jest ciemno i zimno, a mimo to niesamowicie pięknie”.

chris schmid przygotowujący się do nurkowania z aparatem sony

Jednak czy zmierzch to najlepszy czas na fotografowanie orek? „Raczej nie!” — śmieje się Chris. „Tylko że w tym miejscu, o tej porze to nieuniknione. To właśnie tutaj orki migrują, podążając za stadami śledzi. Więc jeśli chcemy zobaczyć je w tym siedlisku, musimy również za nimi podążać” — opowiada dalej. „Mam za sobą wiele podwodnych sesji zdjęciowych, jednak orki fotografuję po raz pierwszy. Specjalizuję się w dużych afrykańskich kotach, więc pod wieloma względami to zupełnie inny rodzaj fotografowania” — dodaje.

Pomimo różnic środowiska i tematu techniki fotograficzne zawsze da się przenieść. Przykładem może być zbliżanie się do obiektu. „Kiedy widzieliśmy stado, spuszczaliśmy na wodę niewielki ponton ze sztywnym dnem i podpływaliśmy do miejsca, w którym żerowały orki” — wyjaśnia. „Dzięki temu byliśmy bliżej, niż można by podpłynąć żaglówką, zarówno pod względem odległości, jak i wysokości. Podobnie jak w przypadku fotografowania innych zwierząt, gdy jestem bliżej wody, mogę uchwycić w kadrze więcej krajobrazu w tle i nadać obiektowi pewną głębię i kontekst. A z wysokiego pokładu łodzi zobaczysz tylko wodę”.

ogon orki, która przygotowuje się do zanurkowania

© Chris Schmid | Sony α7R V + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II + 1.4x Teleconverter | 1/800s @ f/4.0, ISO 1250

Jak Chris ustawia swój aparat, aby sprostał wyzwaniom polarnego zmierzchu? „Tak naprawdę robię to, co zwykle” — wyznaje. „Moja zasada to fotografowanie z czasem otwarcia migawki dwa razy dłuższym niż odwrotność ogniskowej. To naprawdę ważne, jeśli chcesz mieć ostre ujęcia, zwłaszcza gdy fotografujesz poruszający się obiekt z małej łodzi. Na przykład jeśli używam obiektywu Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II, to ustawiam czas przynajmniej 1/400 s, a prawdopodobnie nawet 1/1000 s. Tutaj, w warunkach nocy polarnej, na pewno będzie to oznaczało otwarcie przysłony i użycie wyższych ustawień ISO”.

orka wynurzająca się na powierzchnię na tle różowego wieczornego nieba

© Chris Schmid | Sony α7R V + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/1000s @ f/3.5, ISO 1250

Na szczęście w tym przypadku pomocną dłoń wyciąga nowoczesna technologia: aparat Alpha 7R V jest wyposażony w stabilizację obrazu Steady-Shot Inside, a w obiektywach zastosowano rozwiązanie Optical Steady-Shot. „Ostrość osiąga się trudniej niż przy mniejszej liczbie pikseli, ale dzięki wysokorozdzielczej matrycy korpusu Alpha 7R V nie było to problemem. Chcę wydobyć z ekspozycji wszystkie szczegóły, w razie potrzeby nawet kadrując zdjęcie, więc ostrość jest kluczowa. Stabilizacja pozwoliła mi nawet wykonać z ręki zdjęcie zorzy polarnej z czasem naświetlania 0,8 sekundy!”.

zorza polarna wysoko ponad zamarzniętym jeziorem

© Chris Schmid | Sony α7R V + FE 20mm f/1.8 G | 0.8s @ f/1.8, ISO 6400

Wiemy już, że warunki panujące nad wodą są trudne. A pod powierzchnią? „Oczywiście, pod wodą zawsze jest ciemniej, ale w normalnych okolicznościach mamy jakieś bezpośrednie światło lub możemy użyć lampy błyskowej. Jednak w przypadku orek lampy błyskowe są wykluczone. To oznacza, że także pod wodą muszę pracować z szerokim otwarciem przysłony i wysokimi wartościami ISO. Na szczęście te orki są przyjazne, więc mogę robić im zdjęcia obiektywami szerokokątnymi, takimi jak 16-35mm f/2.8 GM. Czasy migawki trzymam jednak cały czas w okolicach 1/200 s i polegam na ISO rzędu 6400. Z odpowiednio wyważoną obudową podwodną aparat Sony jest bardzo stabilny. Mogę wypuścić go z rąk, a on nie będzie tonąć ani się wynurzać”.

orka przepływa obok obiektywu

© Chris Schmid | Sony α7R V + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/3.5, ISO 6400

„Na szczęście korpus Alpha 7R V ma naprawdę imponujące parametry ISO” — kontynuuje Chris. „Przy czułości 6400 jest bardzo czysto, a zdarzało mi się używać nawet wartości 12800. W połączeniu z megapikselami matrycy tego aparatu efekty są niesamowite”.

Ustawianie ostrości pod wodą lub w panującym nad nią półmroku również mogło być problemem, ale z pomocą przyszedł przełomowy system AF aparatu Alpha 7R V. „Jest szereg czynników, które komplikują sytuację” — przyznaje Chris. „Na przykład słabe oświetlenie, tło z teksturą, takie jak powierzchnia wody, konieczność zablokowania ostrości na samej płetwie, czy wreszcie fakt, że orki są prawie całkiem czarne. A pod powierzchnią światła jest jeszcze mniej. Jednak używając trybu Flexible Spot, nie miałem żadnych problemów”.

dwie orki z wdziękiem płynące pod wodą

© Chris Schmid | Sony α7R V + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/3.5, ISO 6400

kaszalot pod wodą

© Chris Schmid | Sony α7R V + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/2.8, ISO 6400

Wyprawa na orki i humbaki okazała się tak udana, że Chris planuje wrócić w to samo miejsce w listopadzie 2023 roku, aby poprowadzić wycieczkę. „Możliwość obserwowania tych zwierząt z bliska, w ich własnym środowisku, potrafi naprawdę odmienić życie, a dzięki aparatowi Alpha 7R V nie przegapiłem ani chwili. Te walenie są ciekawe i chcą wchodzić w interakcje, a jednocześnie są łagodne. Potrafią wraz z młodymi przepłynąć zaledwie kilka metrów od ciebie, patrząc ci w oczy, pilnując jednak, aby nikogo nie dotknąć. Chciałbym, aby ludzie potrafili okazywać im podobny szacunek”.

Wyróżnione produkty

Chris Schmid

Chris Schmid | Switzerland

„Fotografia to potężne medium. Jedno zdjęcie może uchwycić emocje lub wywoływać uczucia”.

Powiązane historie

Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter α Universe

Gratulacje! Utworzono subskrypcję newslettera α Universe

Podaj prawidłowy adres e-mail

Przepraszamy, coś poszło nie tak

Gratulacje! Utworzono subskrypcję