floris smeets piżmowół stojący na tle odległego zimowego krajobrazu

Wbrew wszelkim przeciwnościom

Floris Smeets

„Jasne, z wyglądu piżmowół nie jest najbardziej lubianym czy słodkim stworzeniem” — śmieje się Floris Smeets. „Ale kiedy zobaczysz go z bliska, odkryjesz, że to bez wątpienia wyjątkowe zwierzę”.

floris smeets dwa piżmowoły walczące na śniegu

© Floris Smeets | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2500s @ f/2.8, ISO 500

Jak więc doszło do tego, że zaczął fotografować piżmowoły w tak trudnych warunkach? „Zainspirowały mnie ich zimowe zdjęcia autorstwa fotografa Vincenta Muniera, które wyglądały niesamowicie” — wyjaśnia Floris. „Prostota śniegu, jak na tym zdjęciu, które zrobiłem moim zaufanym aparatem Alpha 9 — kontynuuje fotograf — może nadać zdjęciom dzikiej przyrody pewnego spokoju, uwalniając je od rozpraszających obiektów w tle, ponieważ wszystko jest pokryte białą powłoką”. „Ale ostatecznie to nie te spokojne obrazy były dla mnie prawdziwą motywacją” — wyjaśnia Floris. „Spędziłem dużo czasu, obcując z przyrodą od świtu do zmierzchu, ale pewnego dnia zaskoczyła mnie wielka burza śnieżna. I właśnie podczas tej burzy udało mi się spojrzeć na piżmowoły w naprawdę wyjątkowy sposób i zrobić to niesamowite zdjęcie — uważam, że jest ono zachwycające”.

floris smeets grupa piżmowołów skulonych w śniegu

© Floris Smeets | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/1600s @ f/2.8, ISO 800

To właśnie podczas tej zamieci Floris lepiej zrozumiał ten gatunek. „Ta trudna i emocjonująca sytuacja pokazała ich prehistoryczną naturę, ich siłę i wytrzymałość — mówi Floris — więc zabrałem się za próbę uchwycenia tego uczucia i scenerii razem z nimi. Ale oczywiście w tych warunkach nie jest to łatwe”.

floris smeets samotny piżmowół w świetle śnieżnego świtu

© Floris Smeets | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 320

Na szczęście zestaw Sony Alpha Florisa sprostał zadaniu, zarówno jeśli chodzi o temperatury poniżej zera, jak i złożoność ekspozycji i ustawiania ostrości w śnieżycy. Do tego projektu użył on aparatu Alpha 9 oraz Alpha 7R III, wyposażonych w obiektywy FE 400mm f/2.8 GM OSS oraz FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS. Dlaczego? „Ponieważ podczas burzy śnieżnej naprawdę nie chcesz zmieniać obiektywów!” — śmieje się fotograf.

floris smeets piżmowół zakopany do połowy w śniegu

© Floris Smeets | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/800s @ f/2.8, ISO 800

Gdy spędzasz każdy dzień z piżmowołami, „sprzęt fotograficzny, bez względu na to, jak dobrze będziesz go chronić, zmarznie, ale byłem bardzo zadowolony z tego, jak radzą sobie z tym moje aparaty Alpha 9 i Alpha 7R III. Używałem ich w temperaturze -38ºC i wszystko działało bez problemu!”. „Te ekstremalne warunki — kontynuuje fotograf — gdzie w powietrzu jest dużo śniegu lub powstaje mgła i pogarsza się widoczność, mogą także stanowić problem dla autofokusa. Ale aparaty Alpha 9 i Alpha 7R III nadal śledziły zwierzęta. To mnie zadziwia i naprawdę nie rozumiem, jak aparat zdołał wyłowić zwierzę z burzy śnieżnej!”

floris smeets piżmowół na śniegu patrzący w obiektyw

© Floris Smeets | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 640

„W tych ujęciach korzystałem z trybu śledzenia AF w aparacie, najczęściej z ustawieniem Elastyczny punktowy i umieszczałem ten pojedynczy punkt na oku piżmowołu lub na jego głowie w zależności od odległości — wtedy urządzenie po prostu śledziło zwierzę, niezależnie od tego, jak dużo było śniegu” — wyjaśnia Floris.

„Aby było jeszcze trudniej — kontynuuje Floris — fotografujesz stosunkowo ciemne zwierzę na bardzo jasnym tle, więc musisz za każdym razem trafić z ekspozycją, nie prześwietlając śniegu ani nie niedoświetlając piżmowołu. Zawsze fotografuję w trybie manualnym i korzystam z wizjera elektronicznego aparatów Alpha 9 i Alpha 7R III do pomocy. Jest to szczególnie ważne podczas burz śnieżnych, gdy nagle w powietrzu pojawia się dużo śniegu, ponieważ odbija on światło i wpływa na pomiary. W trybie manualnym, z pomocą histogramu, mogę zobaczyć, że światło się nie zmieniło, zmienia się tylko ilość śniegu w kadrze. Mogę wtedy zrobić zdjęcie z idealną ekspozycją”. Ulubione obrazy Florisa z tego projektu wyraźnie pokazują, jak jego własna specjalizacja i wyjątkowe funkcje jego sprzętu Alpha razem pozwoliły mu zrobić imponujące zdjęcia środowiska, o które mu chodziło.

floris smeets piżmowół walczący z burzą śnieżną

© Floris Smeets | Sony α7R III + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/2000s @ f/9.0, ISO 800

„Sylwetka piżmowołu na tle górskiego płaskowyżu, chmury i śnieg w powietrzu naprawdę podsumowują to, jakie emocje mi towarzyszyły, gdy tam byłem. Ale może najlepiej widać to, co chciałem osiągnąć, na czarno-białym zdjęciu piżmowołu stojącego pewnie w środku zamieci. Według mnie to zdjęcie naprawdę opowiada historię; uczucie bycia odizolowanym przez burzę śnieżną i to niesamowite zwierzę stojące twardo w samym jej środku”.

„Jeśli miałbym przekazać jedną wskazówkę wynikającą z tego projektu — podsumowuje Floris — to: nie próbuj fotografować wszystkiego. Postaraj się lepiej zrozumieć jeden temat. I bądź na miejscu przez cały czas, niezależnie od warunków pogodowych, abyście Ty i Twój aparat byli gotowi, gdy wszystkie elementy się połączą. Wyspecjalizuj się, a Twoje zdjęcia będą wyjątkowe”.

Wyróżnione produkty

Floris Smeets

Floris Smeets | Norway

„Fotografia przyrodnicza jest tak atrakcyjna, ponieważ natura ciągle się zmienia. Codziennie możemy odwiedzać to samo miejsce i za każdym razem wracać z innym zdjęciem”.

Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter α Universe

Gratulacje! Utworzono subskrypcję newslettera α Universe

Podaj prawidłowy adres e-mail

Przepraszamy, coś poszło nie tak

Gratulacje! Utworzono subskrypcję