kate hopewell smith sony alpha 9 państwo młodzi stojący przed oknem w idealnej symetrii

Dotyk finezji

Kate Kirkman

Droga, która doprowadziła Kate Kirkman do fotografii, była inna niż w większości przypadków. Po ukończeniu studiów na uniwersyteckim wydziale sztuk pięknych i historii sztuki rozpoczęła karierę w branży medialnej, lecz wszystko zmieniło się, kiedy została mamą. Postanowiła znaleźć sobie nową pasję, by nie wracać już do świata biur i dojazdów do pracy.

kate hopewell smith sony alpha 9 rodzina z dwójką dzieci pozuje w parku do portretu © Kate Kirkman | Sony α9 + FE 85mm f/1.4 GM | 1/250s @ f/4.0, ISO 320
„Mieliśmy stary aparat analogowy, który mnie interesował, ale era cyfrowa trwała już w najlepsze, więc poprosiłam o lustrzankę cyfrową na Boże Narodzenie. Od tego momentu zaczęło się moje hobby. Następnie wzięłam udział w kursie korespondencyjnym Open University o nazwie Sztuka fotografii. Nie podawał on zbyt wielu szczegółów na temat tego, jak używać aparatu, lecz więcej na temat kompozycji i koloru. Zdałam sobie wtedy sprawę, że wszystko to jest bardzo podobne do sztuk pięknych, które studiowałam na uniwersytecie, i różne jest tu tylko medium. Brzmi to okropnie, ale zawsze interesował mnie fakt, że fotografia jest po prostu szybsza — natychmiastowa. Szybko otrzymujesz obraz, który chcesz zobaczyć, co sprawia, że praca nad nim jest naprawdę satysfakcjonująca”.
kate hopewell smith sony alpha 9 panna młoda patrzy na swój bukiet przed ceremonią ślubną © Kate Kirkman | Sony α9 + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/2.2, ISO 250

Lata spędzone na studiowaniu sztuk pięknych i historii sztuki naprawdę przydały się, gdy Kate rozpoczęła swoją podróż fotograficzną, i do dziś zapewniają jej umiejętności potrzebne do fotografowania. „Wiele czerpię ze świata sztuk pięknych” — mówi — „a elementy kompozycji wizualnej są podobne do tych, których nauczono mnie na zajęciach z historii sztuki. Niektórzy ludzie mogą instynktownie tworzyć obraz lepiej niż inni, ale moją teorią jest, że każdego można nauczyć kompozycji, co pozwoli udoskonalić jego pracę. Jestem całkowicie przekonana, że nauczenie się podstaw kompozycji umożliwi każdemu stanie się lepszym fotografem”.

kate hopewell smith sony alpha 9 państwo młodzi po ceremonii pozują do eleganckiego zdjęcia przed oknem © Kate Kirkman | Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/5.0, ISO 50

Kate wyjaśnia, że najważniejszym elementem obrazów jest dla niej światło: „Jeśli rozumiesz światło, rozumiesz ekspozycję. Możesz wtedy przejąć kontrolę nad obrazem i staje się on ekscytujący. Wiem, jak lubię fotografować światło, i chociaż czasami podczas pracy poza studiem bywa to trudne, to »odkrywanie« jest najlepszą częścią mojej fotograficznej drogi.

Wykorzystanie światła jest stałym elementem wszystkich wykonywanych przez Kate zdjęć ludzi. Niezależnie od tego, czy jest to indywidualny portret, zdjęcie rodzinne, buduarowe lub sesja ślubna, wszystkie one prezentują jej własny, niepowtarzalny styl, a wizja wykorzystania światła i artystycznego tła jest w nich wyraźnie widoczna. Każde zdjęcie jest swego rodzaju dziełem sztuki, które można powiesić w ramce na ścianie.

kate hopewell smith sony alpha 9 pan młody, obserwowany przez ojca, poprawia krawat chłopcu pomagającemu w ceremonii ślubnej © Kate Kirkman | Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/3.2, ISO 640

Kate pracuje z mężem przy robieniu zdjęć ślubnych i wyjaśnia, że mimo iż ich rola polega na opowiadaniu historii, ich filozofia jest zupełnie inna niż w przypadku fotografów dokumentalnych. „Wierzymy, że nasze zdjęcia są takie, jaki jest nasz odbiór danej sceny” — twierdzi. — „Kieruję i ustawiam osoby, starając się umieścić je w jak najpiękniejszym świetle — my tworzymy te chwile, a nie tylko fotografujemy to, co się dzieje”.

kate hopewell smith sony alpha 9 państwo młodzi stojący przed oknem w idealnej symetrii © Kate Kirkman | Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/2.8, ISO 400

Podstawą zestawu Kate są dwa korpusy Sony α9, które stanowią doskonałą kombinację rozmiaru i prędkości, zarówno pod względem autofokusa, jak i szybkości fotografowania. „Poza tym potrzebowałam aparatu z dwoma gniazdami na karty pamięci. Gdy fotografuję śluby, to nie podlega dyskusji”.

Jeśli chodzi o obiektywy, Kate korzysta z zestawu idealnie dopasowanego do swojej pracy. „Do wszystkich zdjęć osób używam obiektywów Sony G Master. Mam także modele FE 70-200mm f/2.8 GM, FE 24-70mm f/2.8 GM i 85mm f/1.4 GM. Korzystam również z obiektywu makro FE 50mm f/2.8, ale jedynie do zbliżeń”.

kate hopewell smith sony alpha 9 państwo młodzi przytulający się po ceremonii ślubnej © Kate Kirkman | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/320s @ f/2.8, ISO 160

Zamiana lustrzanki cyfrowej na aparat bezlusterkowy miała duży wpływ na sposób fotografowania Kate. „Inaczej niż w przypadku lustrzanki cyfrowej, teraz mam dostęp do funkcji, bez których nie mogłabym już żyć” — mówi Kate. „Możliwość zobaczenia ostatecznego obrazu w wizjerze przed wykonaniem zdjęcia jest niewiarygodna, a funkcja Eye AF pozwala trzymać aparat w dowolnym miejscu i nadal mieć oko w centrum ostrości”.

kate hopewell smith sony alpha 9 panna młoda z zamkniętymi oczami korzystająca z chwili spokoju przed ceremonią ślubną © Kate Kirkman | Sony α9 + FE 85mm f/1.4 GM | 1/400s @ f/1.8, ISO 200

„Przejście z lustrzanki na aparat bezlusterkowy było naprawdę łatwe — to tak, jakby dostać samochód, którym się nigdy wcześniej nie jeździło — początkowo nie ma się wprawy, ale po kilku jazdach staje się to po prostu drugą naturą. Szczerze mówiąc, myślę, że dziwnie byłoby wrócić i nie mieć możliwości zobaczenia swojej ekspozycji. Ta opcja wydaje mi się teraz tak oczywista, że byłoby to naprawdę bolesne”.

Wyróżnione produkty

Kate Kirkman

Kate Kirkman | UK

„Zawsze poluję na światło. Dzięki niemu wszystko nabiera magii” — Trent Parke

Powiązane historie

Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter α Universe

Gratulacje! Utworzono subskrypcję newslettera α Universe

Podaj prawidłowy adres e-mail

Przepraszamy, coś poszło nie tak

Gratulacje! Utworzono subskrypcję