Dotyk finezji

Kate Hopewell-Smith

Droga, która doprowadziła Kate Hopewell-Smith do fotografii, była inna niż w większości przypadków. Po ukończeniu studiów na wydziale sztuk pięknych i historii sztuki na uniwersytecie rozpoczęła karierę w branży medialnej, lecz wszystko zmieniło się, kiedy została mamą. Postanowiła znaleźć sobie nową pasję, by nie wracać już do świata biur i dojazdów do pracy.

kate hopewell smith sony alpha 9 rodzina z dwójką dzieci pozuje w parku do portretu

© Kate Hopewell-Smith | Sony α9 + 85mm f/1.4 | 1/250s @ f/4.0, ISO 320

„Mieliśmy stary aparat analogowy, który mnie interesował, ale era cyfrowa trwała już w najlepsze, więc poprosiłam o lustrzankę cyfrową na Boże Narodzenie. Od tego momentu zaczęło się moje hobby. Następnie wzięłam udział w kursie korespondencyjnym Open University o nazwie Sztuka fotografii. Nie podawał on zbyt wielu szczegółów na temat tego, jak używać aparatu, lecz więcej na temat kompozycji i koloru. Zdałam sobie wtedy sprawę, że wszystko to jest bardzo podobne do sztuk pięknych, które studiowałam na uniwersytecie, i różne jest tu tylko medium. Brzmi to okropnie, ale zawsze interesował mnie fakt, że fotografia jest po prostu szybsza — natychmiastowa. Szybko otrzymujesz obraz, który chcesz zobaczyć, co sprawia, że praca nad nim jest naprawdę satysfakcjonująca”.

kate hopewell smith sony alpha 9 panna młoda patrzy na swój bukiet przed ceremonią ślubną

© Kate Hopewell-Smith | Sony α9 + 85mm f/1.4 | 1/125s @ f/2.2, ISO 250

Lata spędzone na studiowaniu sztuk pięknych i historii sztuki naprawdę przydały się, gdy Kate rozpoczęła swoją podróż fotograficzną, i do dziś zapewniają jej umiejętności potrzebne do fotografowania. „Wiele czerpię ze świata sztuk pięknych” — mówi — „a elementy kompozycji wizualnej są podobne do tych, których nauczono mnie na zajęciach z historii sztuki. Niektórzy ludzie mogą instynktownie tworzyć obraz lepiej niż inni, ale moją teorią jest, że każdego można nauczyć kompozycji, co pozwoli udoskonalić jego pracę. Jestem całkowicie przekonana, że nauczenie się podstaw kompozycji umożliwi każdemu stanie się lepszym fotografem”.

kate hopewell smith sony alpha 9 państwo młodzi po ceremonii pozują do eleganckiego zdjęcia przed oknem

© Kate Hopewell-Smith | Sony α9 + 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/5.0, ISO 50

Kate wyjaśnia, że dla niej światło jest najważniejszym elementem obrazów: „Jeśli rozumiesz światło, rozumiesz ekspozycję. Możesz wtedy przejąć kontrolę nad obrazem i staje się on ekscytujący. Wiem, jak lubię fotografować światło, i chociaż czasami może to być trudne podczas pracy w danym miejscu, to »odkrywanie« jest najlepszą częścią fotograficznej podróży”.

Sposób operowania światłem przez Kate jest stałym elementem wszystkich jej zdjęć ludzi. Niezależnie od tego, czy jest to indywidualny portret, zdjęcie rodzinne, buduarowe lub sesja ślubna, wszystkie one prezentują jej własny, niepowtarzalny styl oraz wyraźnie widać na nich jej wizję wykorzystania światła i artystycznego tła. Każde zdjęcie jest swego rodzaju dziełem sztuki, które można powiesić w ramce na ścianie.

kate hopewell smith sony alpha 9 pan młody, obserwowany przez ojca, poprawia krawat chłopcu pomagającemu w ceremonii ślubnej

© Kate Hopewell-Smith | Sony α9 + 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/3.2, ISO 640

Kate pracuje z mężem przy robieniu zdjęć ślubnych i wyjaśnia, że mimo iż ich rola polega na opowiadaniu historii, ich filozofia jest zupełnie inna niż w przypadku fotografów dokumentalnych. „Wierzymy, że nasze zdjęcia są takie, jaki jest nasz odbiór danej sceny” — twierdzi. — „Kieruję i ustawiam osoby, starając się umieścić je w jak najpiękniejszym świetle — my tworzymy te chwile, a nie tylko fotografujemy to, co się dzieje”.

kate hopewell smith sony alpha 9 państwo młodzi stojący przed oknem w doskonale symetrycznym pokoju

© Kate Hopewell-Smith | Sony α9 + 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/2.8, ISO 400

Zestaw Kate bazuje na dwóch modelach aparatów Sony α9, które stanowią doskonałą kombinację rozmiaru i prędkości, zarówno pod względem autofokusa, jak i szybkości fotografowania. „Potrzebowałam również aparatu z dwoma gniazdami na karty pamięci. Dla mnie nie ma kompromisów, gdy fotografuję ślub”.

Jeśli chodzi o obiektywy, Kate korzysta z zestawu idealnie dopasowanego do swojej pracy. „Używam obiektywów Sony G Master do wszystkich zdjęć ludzi. Mam także modele FE 70-200mm f/2.8 GM, FE 24-70mm f/2.8 GM i 85mm f/1.4 GM. Używam również obiektywu makro FE 50mm f/2.8, ale jedynie do zbliżeń”.

kate hopewell smith sony alpha 9 państwo młodzi przytulający się po ceremonii ślubnej

© Kate Hopewell-Smith | Sony α9 + 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/320s @ f/2.8, ISO 160

Zamiana lustrzanki cyfrowej na aparat bezlusterkowy miała duży wpływ na sposób fotografowania Kate. „Inaczej niż w przypadku lustrzanki cyfrowej, teraz mam dostęp do funkcji, bez których nie mogłabym już żyć” — mówi Kate. „Możliwość zobaczenia ostatecznego obrazu w wizjerze przed wykonaniem zdjęcia jest niewiarygodna, a funkcja Eye AF pozwala trzymać aparat w dowolnym miejscu i nadal mieć oko w centrum ostrości”.

kate hopewell smith sony alpha 9 panna młoda z zamkniętymi oczami korzystająca z chwili spokoju przed ceremonią ślubną

© Kate Hopewell-Smith | Sony α9 + 85mm f/1.4 | 1/400s @ f/1.8, ISO 200

„Przejście z lustrzanki na aparat bezlusterkowy było naprawdę łatwe — to tak, jakby dostać samochód, którym się nigdy wcześniej nie jeździło — początkowo nie ma się wprawy, ale po kilku jazdach staje się to po prostu drugą naturą. Szczerze mówiąc, myślę, że dziwnie byłoby wrócić i nie mieć możliwości zobaczenia swojej ekspozycji. Ta opcja wydaje mi się teraz tak oczywista, że byłoby to naprawdę bolesne”.

Produkty opisane w tym artykule

ILCE-9

Pełnoklatkowy aparat bezlusterkowiec Sony α9 z czujnikiem CMOS

ILCE-9

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL70200GM

FE 70-200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

SEL85F14GM


FE 85mm F1.4 GM

SEL85F14GM

Kate Hopewell-Smith
Alpha Universe

Kate Hopewell-Smith

Wielka Brytania

Zawsze poluję na światło. Dzięki niemu wszystko nabiera magii — Trent Parke

Wyświetl profil


x