Ślub? Naturalnie!

Marcis Baltskars

„Jestem pewien, że na całym świecie nie ma takiej młodej pary, dla której nie potrafiłbym zrobić niezwykłych zdjęć ślubnych. Jeśli państwo młodzi wierzą w to, co robię, możemy uwiecznić coś prawdziwie pięknego i wyjątkowego” — mówi Marcis Baltskars, uważany za jednego z najlepszych specjalistów w fotografii ślubnej na świecie.

Podobnie jak wielu innych fotografów Marcis zajął się fotografią, ponieważ chciał uciec od pracy od 9 do 17.

marcis baltskars sony a7rIII zbliżenie na młodą parę

© Marcis Baltskars | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/250s @ f/2.8, ISO 100

„Wziąłem udział w wielu kursach fotografii prowadzonych przez najlepszych fotografów na Łotwie. Nauczyłem się pracować z zawodowymi modelami, stylistami i wizażystami. Zdjęcia, które zrobiłem w tym okresie, zwróciły uwagę w mediach społecznościowych i zacząłem otrzymywać oferty pracy. Nie minęło wiele czasu, gdy uświadomiłem sobie, że mógłbym zostać zawodowym fotografem. Dlatego podjąłem to ryzyko”.

„Kiedy spoglądam na minione 10 lat, czuję, że byłem we właściwym miejscu w odpowiednim czasie. Nie szukałem niczego konkretnego ani nie robiłem niczego celowo, a wszystko zaczęło się przypadkowo. Potem zadziałał efekt śnieżnej kuli. Nigdy nie zamierzałem specjalizować się w fotografii ślubnej — po prostu wydawało się, że jest na nią duże zapotrzebowanie”.

marcis baltskars sony a7rIII sylwetki młodej pary na łodzi na jeziorze

© Marcis Baltskars | Sony α7R III + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/2.5, ISO 2000

Wielu fotografów uwielbia śluby albo ich nienawidzi. Jest silna presja — nie można się cofnąć ani powtórzyć sesji innego dnia, ale to właśnie na znaczeniu tego wydarzenia opiera się sukces Marcisa.

„Lubię pozytywne emocje, którymi przepełniony jest dzień ślubu. Wspaniale jest uczestniczyć w tak pięknym momencie. Każda ceremonia ślubna jest w jakiś sposób szczególna!”

„Ludzie są tacy różni” — kontynuuje artysta — „a zadaniem fotografa jest współpraca z młodą parą. To bardzo ważne, aby mi ufali i wierzyli w moje pomysły. Często są one spontaniczne, ponieważ pogoda i oświetlenie stale się zmieniają”.

marcis baltskars sony a7rIII młoda para w ubraniach poplamionych farbą całuje się na plaży

© Marcis Baltskars | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/2500s @ f/4.0, ISO 100

„Zwykle mamy zaplanowane dwie lub trzy lokalizacje, ale cała reszta to improwizacja. Czasem najpiękniejsze zdjęcia robi się przy drodze obok lasu lub łąki, które zobaczymy podczas jazdy. Naturalne światło jest po prostu idealne”.

„Gdy to tylko możliwe, lubię korzystać z naturalnego oświetlenia i rzadko stosuję lampę błyskową. Do zdjęć używam aparatu Sony α7R III. Dzięki jego zakresowi dynamicznemu i wysokiej czułości mogę fotografować przy bardzo słabym oświetleniu i mimo to uzyskiwać zdumiewające zdjęcia. Sztuką jest znalezienie światła i wykorzystanie go po swojemu”.

marcis baltskars sony a7rIII nowożeńcy trzymający się za ręce na krawędzi kosza balonu

© Marcis Baltskars | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/200s @ f/4.0, ISO 100

„W zeszłym roku pewna para postanowiła pobrać się w balonie. Musieliśmy wstać o 2 nad ranem, a ceremonia rozpoczęła się o 5 podczas wschodu słońca. Przypadek sprawił, że balon wylądował na łące jak z bajki, roziskrzonej rosą i magicznymi światłami, i to właśnie na niej odbyła się ta wspaniała sesja zdjęciowa”.

marcis baltskars sony a7rIII młoda para całująca się na polu w ramce z pajęczyny

© Marcis Baltskars | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/18, ISO 1000

„Aparatu α7R III używam przede wszystkim ze względu na rozmiar i jakość zdjęcia. Dostarcza mi tyle informacji, że mogę swobodnie edytować ujęcie. Gdy robię zdjęcia ślubne w stylu reportażowym, nie zawsze mogę się zbliżyć na tyle, na ile bym chciał, albo z boku ujęcia jest coś niepożądanego. Dzięki Sony α7R III mam do dyspozycji 42 miliony pikseli, więc nawet po lekkim skadrowaniu zdjęcie ma wysoką rozdzielczość”.

marcis baltskars sony a7rIII uśmiechnięta panna młoda na tylnym siedzeniu samochodu

© Marcis Baltskars | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/125s @ f/4.0, ISO 500

„Aby uchwycić idealny moment, mogę również robić zdjęcia z szybkością do 10 klatek na sekundę. Używam także aparatu Sony α9, który pozwala na fotografowanie z szybkością 20 klatek na sekundę — mogę więc wybrać zdjęcie, które najlepiej oddaje oświetlenie i emocje chwili”.

„Bardzo ważna jest również cicha migawka, dzięki której fotografuję wesele, nie zakłócając go dźwiękami aparatu”.

marcis baltskars sony a7rIII młoda para obejmuje się w lesie obramowani drzewami

© Marcis Baltskars | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/125s @ f/2.8, ISO 400

„Automatyka ostrości jest szybka i niezawodna. Bardzo podoba mi się możliwość wyboru punktu ostrości na ekranie dotykowym. Dzięki temu ujęcia mogę wykonywać pod różnymi kątami, gdy nie można patrzeć przez wizjer. To duża zaleta”.

marcis baltskars sony a7rIII panna młoda podziwiająca suknię przed ceremonią

© Marcis Baltskars | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/2.8, ISO 160

Ceremonia ślubna to wydarzenie, o którym członkowie rodziny i przyjaciele będą opowiadać i które będą wspominać, a zadaniem Marcisa jest uwiecznienie i przedstawienie samego wydarzenia, jak i związku nowożeńców.

„W trakcie każdej ceremonii ślubnej daję z siebie 100%. Osoby, które w niej uczestniczyły, zachowają z niej wspomnienia. Chciałbym natomiast, aby ci, których tam nie było, mogli dzięki zdjęciom zyskać własne wyobrażenie o tym wydarzeniu”.

Produkty opisane w tym artykule

ILCE-7RM3

Pełnoklatkowy aparat α7R III 35 mm z autofokusem

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2,8 GM OSS

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2,8 GM

Mārcis Baltskars
Alpha Universe

Mārcis Baltskars

Łotwa

Najlepszą rzeczą w zdjęciu jest to, że nigdy nie zmienia, nawet gdy zmieniają się uwiecznieni na nim ludzie — Andy Warhol

Wyświetl profil


x