portret ubranej na czerwono kobiety z grymasem na twarzy

Jak fotografuję | Portrety artystyczne

Nemanja Maraš

Jednym z powodów, dla których specjalizuję się w portretach, jest możliwość głębszego poznania fotografowanej osoby oraz uchwycenia na zdjęciu jej prawdziwej osobowości. Uważam, że w umysłach ludzi kryje się coś intrygującego, dlatego chcę robić im prawdziwe, szczere portrety. 

portret mężczyzny trzymającego kamerę

© Nemanja Maraš | Sony α7 III + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/2.8, ISO 320

Wyczucie właściwego momentu

Jeśli chce się uwiecznić właściwą chwilę i uzyskać szczery portret, podstawą jest naciśnięcie spustu migawki w odpowiednim momencie. W kilku moich ostatnich projektach wyczucie czasu odegrało istotną rolę w tworzeniu historii. Szczególnie podobają mi się portrety, w których dana osoba nie wie, kiedy dokładnie zrobię jej zdjęcie. Kluczem do uzyskania idealnej fotografii jest powstrzymanie się od wydawania fotografowanej osobie poleceń. Zamiast tego staram się ją uchwycić w prawdziwie naturalnej pozie.

portret śmiejącej się kobiety

© Nemanja Maraš | Sony α7 III + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/250s @ f/2.8, ISO 400

Stosuję podobne podejście podczas pracy w studio. W miarę możliwości staram się wydawać fotografowanej osobie jak najmniej poleceń. Wolę, aby od razu poczuła się u mnie komfortowo, a po chwili zaczynam ją obserwować. Mogę ją poprosić o delikatną zmianę pozycji ręki lub głowy albo zaczynam z nią rozmawiać, aby odwrócić jej uwagę od aparatu. Czasami takie konwersacje mogą być głębokie, szczególnie jeśli dobrze znam daną osobę. Zwykle naciskam spust migawki właśnie w takich chwilach.

W uchwyceniu tych emocji pomaga mi funkcja Eye AF aparatu Sony Alpha 7 III. Lubię fotografować z maksymalnie otwartą przysłoną, ponieważ wiem, że dzięki funkcji Eye AF mogę skoncentrować się na rozmowie z fotografowaną osobą oraz że jej oczy będą idealnie ostre, gdy już nacisnę spust migawki.

portret kobiety w kapeluszu o szerokim rondzie

© Nemanja Maraš | Sony α7 III + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/2.8, ISO 400

Pomysły i lokalizacje

Pomysły są dosłownie wszędzie. Choć brzmi to banalnie, nigdy nie wiemy, kiedy pojawią nam się w głowie. Zazwyczaj wybieram proste lokalizacje i tła — wiele sesji w studio realizowałem z wykorzystaniem białego tła. Podoba mi się prostota białego lub czarnego tła, ponieważ pozwala mi oraz oglądającym skupić całą uwagę na fotografowanej osobie oraz dokładnie odczytać jej emocje.

portret kobiety z klejnotami wokół oczu

© Nemanja Maraš | Sony α7R IV + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/2.8, ISO 2500

Fotografowanie w plenerze może natomiast pomóc w opowiadaniu historii i sprawić, aby była bardziej jednoznaczna. Jednym z przykładów jest portret Anastazji, który zrobiłem za pomocą aparatu Alpha 7R IV. Uwielbiam kolory, ostrość oraz wszystko, co dzieje się na tym zdjęciu, najbardziej jednak zachwyca mnie jego oświetlenie. Widać w nim dwa rodzaje świateł: żółte ze znajdującej się z tyłu lampy ulicznej oraz trzy przednie światła LED ze smartfonu. Światło główne do tej fotografii pochodziło z lampy LED smartfonu ustawionego w odległości 2 metrów od kobiety. Aparat Sony Alpha 7R IV ma tak szeroki zakres dynamiczny, że nawet przy tak słabym oświetleniu udało mi się bez problemu uchwycić emocje na tym portrecie.

dwóch mężczyzn oświetlających modelkę smartfonami

© Nemanja Maraš | Sony α7 III + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/1.8, ISO 2500

Światła i zestaw fotograficzny

Gdy oświetlam fotografowaną osobę, zazwyczaj staram się, aby światło było jak najmniej skomplikowane. Ustawiam więc jedno lub maksymalnie dwa jego źródła — pierwsze będzie pochodziło z parasolki lub softboxu, a drugie będzie oświetlało twarz fotografowanej osoby. Sprawa wygląda podobnie podczas sesji w plenerze, gdzie wykorzystuję jak najwięcej oświetlenia otoczenia oraz kieruję niewielkie źródło światła na twarz osoby.

portret mężczyzny w okularach spoglądającego w bok

© Nemanja Maraš | Sony α7 III + FE 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/2.8, ISO 400

Porada

Zazwyczaj fotografuje za pomocą aparatu Alpha 7 III, ale do realizacji niektórych projektów wybieram model Alpha 7R IV. Zazwyczaj używam ich w parze z obiektywami stałoogniskowymi. Aktualnie korzystam modeli Zeiss Sonnar T* 55mm f/1.8 ZA, FE 28mm f/2, FE 85mm f/1.8 i FE 90mm Macro G OSS. Gdybym miał wybrać tylko jeden z nich, byłby to obiektyw 55 mm, ponieważ sprawdza się najlepiej w mojej pracy i jest najbardziej odpowiedni do mojego stylu fotografowania portretów. Najlepszą radą, jaką mogę dać tym, którzy chcą robić portrety artystyczne lub ilustracyjne, jest bycie sobą i odkrywanie własnych pomysłów. Najtrudniejszy może być ten pierwszy aspekt, ale cierpliwość i ciężka praca sprawią, że z czasem wszystko się ułoży.

Wyróżnione produkty

Powiązane historie

Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter α Universe

Gratulacje! Utworzono subskrypcję newslettera α Universe

Podaj prawidłowy adres e-mail

Przepraszamy, coś poszło nie tak

Gratulacje! Utworzono subskrypcję