W oczach jest to coś

Robert Wolański

„Dobry portret to emocje uchwycone w ulotnej chwili, ułamek sekundy uwiecznionej prawdy. Aby ją złapać, musisz być w gotowości”. Tak przynajmniej twierdzi specjalista od fotografii portretowej i modowej Robert Wolański, który koncentruje się w swojej pracy na uwiecznianiu tych chwil i przekształceniu ich w znakomite portrety.

robert wolański sony alpha 7RII portret dominica millera

© Robert Wolański | Sony α7R II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/100s @ f/2.8, ISO 800

„Sztuka portretu to dla mnie przede wszystkim emocje” — wyjaśnia — „a najtrudniejsze jest uchwycenie właściwego momentu. Tym różni się ona od fotografii modowej i beauty, w której ważniejszy jest makijaż i stylizacja. Wygląd fotografowanych przeze mnie osób jest nadal ważny, ale portret ma głównie wyrażać ich charakter i ich historię. Cenię skromność i prostotę, ale przede wszystkim prawdę”.

Dotarcie do tej prawdy zaczyna się dla Roberta od komunikacji, ale ostatecznie zależy od zdolności do zdecydowanej reakcji. W końcu te chwile mogą być ulotne.

„Im lepszy jest Twój związek z fotografowaną osobą” — dodaje — „tym lepsza jest komunikacja i łatwiej znaleźć te właściwe chwile. Może to być trudne podczas fotografowania sławnych ludzi”.

 

robert wolański sony alpha 7RII portret stinga

© Robert Wolański | Sony α7R II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/25s @ f/3.2, ISO 320

„Najważniejsze jest dla mnie nawiązanie kontaktu przed rozpoczęciem fotografowania. Nie zdarza się to często, ale to możliwe. W końcu trudno sobie wyobrazić, że taki Pierce Brosnan albo Sting znaleźliby chwilę na kawę i rozmowę ze mną!” — śmieje się. „Takie możliwości przytrafiają się niemal zawsze spontaniczne przy okazji jakiegoś projektu, takiego jak koncert czy premiera filmowa. Paradoksalnie zdarza się to w momencie, w którym jest chwila na wymianę paru słów”. „Niezależnie od tego, czy jest to przerwa na poprawę makijażu czy zmianę kostiumu, «nie ma tu żadnego zbioru zasad»” — mówi Robert. „Ale jeśli można przez chwilę porozmawiać przed fotografowaniem, nawet o pogodzie albo dzieciach, to rozpoczyna się przepływ energii”.

robert wolański sony alpha 7RIII portret rafała królikowskiego

© Robert Wolański | Sony α7R III + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/160s @ f/5.0, ISO 80

Bycie gotowym oznacza możliwość reagowania w każdej chwili — wiedząc to, Robert polega zarówno na swoim sprzęcie fotograficznym, jak i na mistrzowskim wykorzystaniu dostępnego światła. Rzadko zdarza mu się pracować bez aparatów α7R III lub RX1R II. „Myślałem, że ciężko będzie stworzyć coś lepszego niż α7R II, ale mimo pozornie małych, lecz znaczących, zmian, α7R III stanowi prawdziwe marzenie fotografa”.

Szczególnie jeden tryb ma wyjątkowe znaczenie w pracy Roberta: „Często mówię, że nie jestem za bardzo uzdolniony technicznie. Nie znam na wylot całego menu aparatu, ale spośród wszystkich pomocnych funkcji, jedna naprawdę wyróżnia się dla mnie na tle innych — Eye AF. To wielka zaleta, ponieważ pozwala uzyskać doskonałą ostrość dokładnie wtedy, gdy jej potrzebujesz. To ta jedna sekunda prawdy, która pojawia się w oczach. Eye AF eliminuje ryzyko, że coś przegapię, i pozwala mi skupić się od razu na samym przekazie — procesie dochodzenia do tego najlepszego momentu. Nie wyobrażam już sobie pracy bez tej funkcji”.

robert wolański sony alpha 7RII portret katarzyny warnke

© Robert Wolański | Sony α7R II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/5.6, ISO 160

Innym aspektem α7R III, który przyciąga Roberta, jest „ogrom możliwości, jakie oferuje w porównaniu do swojego rozmiaru. To niesamowite, że najwyższej klasy profesjonalny sprzęt o ogromnych możliwościach technicznych może być o połowę mniejszy niż ten, którego używałem wcześniej. Niezależnie od czasu i miejsca zawsze chcę mieć przy sobie profesjonalny aparat fotograficzny. Potrzebuję więc takiego, który nie zajmuje pół walizki!”.

Ze swoim aparatem α7R III w większości przypadków wykorzystuje on obiektyw FE 55mm f/1.8 ZA „z powodu jego jakości i tego, że spełnia 95% moich potrzeb. Pozostałe 5% zaspokaja FE 70-200mm f/2.8 GM, którego zazwyczaj używam w zakresie 105–135 mm”.

robert wolański sony RX1RII portret marceliny zawadzkiej

© Robert Wolański | Sony RX1R II | 1/160s @ f/3.2, ISO 50

Aby wykorzystać pojawiające się okazje, nosi on również w swoim zestawie małą lampę LED, ale przyznaje: „Odkąd zacząłem pracować z aparatem Sony całe moje podejście do oświetlenia zmieniło się, ponieważ wiem, że mogę uzyskać świetną jakość przy wysokich ustawieniach ISO, a brak skomplikowanego oświetlenia tworzy bardziej intymną i przyjazną atmosferę”.

Oznacza to, że znacznie łatwiej jest mu pracować z dostępnym światłem — osiągnął mistrzowski poziom tej sztuki podczas pracy w filmie i telewizji: „Osobiście wolę używać w moich portretach stałego oświetlenia filmowego zamiast lampy błyskowej. Lubię widzieć efekt lub go budować i uwielbiam tworzyć atmosferę, której towarzyszy naturalne światło”.

robert wolański sony alpha 7RIII portret małgorzaty kożuchowskiej

© Robert Wolański | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/160s @ f/4.0, ISO 80

Skąd więc Robert wie, że złapał idealny moment? Kiedy jego portret przedstawia prawdę na temat fotografowanej osoby? „Oczy mówią wszystko” — stwierdza. „Są jak kompas wskazujący właściwy kierunek. Kompozycja jest dla mnie prawie zawsze drugorzędna, ponieważ koncentruję się na oczach. Czasem zapominają się one na moment i spoglądają na Ciebie, ukazując pełną prawdę — obraz duszy”.

Produkty opisane w tym artykule

ILCE-7RM2

α7R II zpełnoklatkowym przetwornikiem wykonanym w technologii BSI

ILCE-7RM2

ILCE-7RM3

Pełnoklatkowy aparat α7R III 35 mm z autofokusem

ILCE-7RM3

DSC-RX1RM2

RX1R II: aparat kompaktowy z przetwornikiem obrazu (35 mm)

DSC-RX1RM2

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

SEL85F14GM

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SEL55F18Z

Robert Wolański
Alpha Universe

Robert Wolański

Polska

Kiedy uprościsz swoje życie, prawa wszechświata też staną się prostsze

Wyświetl profil


x