Obiektywy szerokokątne

    Obiektywy szerokokątne dobrze sprawdzają się podczas zdjęć rozległych scenerii, takich jak majestatyczne krajobrazy czy rozgwieżdżone niebo. Obiektywy takie obejmują sceny szerzej niż oko ludzkie.
    Ich zaletą jest wzmocnienie głębi i perspektywy: wąskie pomieszczenia wydają się bardziej przestronne, wysokie budynki stają się jeszcze wyższe itp.
    Fotografia z użyciem obiektywów szerokokątnych daje niepowtarzalne możliwości twórczej ekspresji.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 16 mm / Przysłona: 16 / Czas otwarcia migawki: 1/250 s

    Zdjęcia z ostro ujętym rozległym obszarem

    Fotografując obiektywem szerokokątnym z przymkniętą przysłoną, można ostro ująć szerszy i głębszy fragment sceny. Większa głębia ostrości pozwoli nawet uzyskać ostrość całego obrazu, od pierwszego planu po tło.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 17 mm / Przysłona: 11 / Czas otwarcia migawki: 1/40 s

    Uwaga: Ponieważ obiektywy szerokokątne utrwalają obraz z rozległego obszaru, na zdjęciach mogą się pojawić niepożądane elementy. Podczas komponowania ujęcia musisz zdecydować, jak dużo sceny chcesz objąć. Musisz ponadto określić, które fragmenty i elementy powinny pozostać poza kadrem.

    Eksponowanie perspektywy

    Obiektywy szerokokątne umożliwiają utrwalanie scen szerszych od pola widzenia człowieka. Bez takiego przyrządu optycznego nie można by oglądać scenerii w takiej skali. Fotografuj wysokie budynki od dołu, a wzmocniona perspektywa sprawi, że będą one jeszcze bardziej strzeliste. Linie biegnące w głąb kadru dodatkowo wzmocnią perspektywę, podkreślając poczucie głębi.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 11 mm / Przysłona: 11 / Czas otwarcia migawki: 1/160 s

    Uwaga: Obiektywy szerokokątne mogą zniekształcać obraz przy brzegach kadru. Zadbaj więc, by uniknąć takich zniekształceń na zdjęciach grupowych.

    Zmiany perspektywy w zależności od ogniskowej

    Podczas wykonywania zdjęć AB aparat ustawiono tak, by wjazd do tunelu miał jednakową wielkość. Zdjęcie A wykonano przy szerokim kącie. Drugi koniec tunelu na tym zdjęciu jest mniejszy niż na zdjęciu B, co podkreśla długość i głębię tego tunelu.

    Zdjęcie A
    A: Ogniskowa: 24 mm
    Zdjęcie B
    B: Ogniskowa: 75 mm

    Jeszcze szersze kąty dzięki konwerterom

    Pewne obiektywy współpracują z konwerterami typu fisheye, pozwalającymi uzyskać superszerokokątną perspektywę — jak z obiektywu typu fisheye.

    Zdjęcie

    Użycie konwertera typu fisheye

    Sceny, w których warto wypróbować te obiektywy

    Krajobrazy

    Otwarte przestrzenie, które napotkasz w podróży, będą na zdjęciach jeszcze wspanialsze i bardziej majestatyczne.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 16 mm / Przysłona: 7.1 / Czas otwarcia migawki: 1/400 s

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 16 mm / Przysłona: 11 / Czas otwarcia migawki: 1/800 s

    Poznaj techniki fotograficzne

    Rozgwieżdżone nocne niebo

    Obiektywy szerokokątne obejmą duży fragment nocnego nieba.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 16 mm / Przysłona: 2.8 / Czas otwarcia migawki: 30 s

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 16 mm / Przysłona: 4.0 / Czas otwarcia migawki: 25 s

    Poznaj techniki fotograficzne

    Pełne ekspresji zdjęcia nieba

    Na jednej panoramie można uchwycić różne klimaty nieba z jego głębią i wielkimi chmurami.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 11 mm / Przysłona: 7.1 / Czas otwarcia migawki: 1/30 s

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 24 mm / Przysłona: 11 / Czas otwarcia migawki: 1/60 s

    Poznaj techniki fotograficzne

    Obiektywy szerokokątne, które warto wypróbować

    Mimo bogatej oferty aparatów i obiektywów otrzymujemy czasem zapytania, czy obiektywów od aparatów NEX-7 lub ILCE-6000 można używać z aparatami ILCE-7C lub ILCE-7M3.

    W ofercie mamy aparaty i obiektywy zarówno APS-C, jak i pełnoklatkowe. Jeśli jednak urządzenia wykorzystują to samo złącze bagnetowe typu E, zapewniona jest zgodność między nimi. Informacje dotyczące użycia zamieszczono na poniższej stronie.

    Czy aparatów i obiektywów APS-C i pełnoklatkowych można używać wymiennie? (mocowanie α typu E)

    Obiektywy zmiennoogniskowe

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 12 mm / Przysłona: 7.1 / Czas otwarcia migawki: 1/160 s

    SEL1224G
    FE 12–24 mm F4 G

    Zmiennoogniskowy obiektyw superszerokokątny pokrywający ogniskowe od 12 mm. Pomaga uzyskać dynamiczne, rozległe ujęcia krajobrazowe i architektoniczne.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 14 mm / Przysłona: 8.0 / Czas otwarcia migawki: 1/40 s

    SEL1018
    E 10–18 mm F4 OSS

    Zmiennoogniskowy obiektyw superszerokokątny pokrywający zakres 15–27 mm (w przeliczeniu na format 35 mm). Ten nieduży, lekki model znakomicie nadaje się do autoportretów i nagrywania filmów z tłem.

    Obiektywy stałoogniskowe

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 20 mm / Przysłona: 8.0 / Czas otwarcia migawki: 13 s

    SEL20F18G
    FE 20 mm F1.8 G

    Dzięki superszerokokątnemu polu widzenia (20 mm), dużej maksymalnej przysłonie f/1.8 i wiernemu odwzorowaniu punktowych źródeł światła ten obiektyw doskonale nadaje się do fotografowania krajobrazów, nocnej scenerii i rozgwieżdżonego nieba. Małe wymiary i lekkość ułatwiają użycie na gimbalu lub w uchwycie. Do zalet tego obiektywu należy ponadto możliwość wykonywania zdjęć z małej odległości oraz cichy system AF, pomocny podczas nagrywania filmów.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 24 mm / Przysłona: 5.0 / Czas otwarcia migawki: 1/13 s

    SEL24F18Z
    Sonnar T* E 24 mm F1.8 ZA

    Korzystaj z precyzyjnej optyki Zeiss w stałoogniskowym obiektywie szerokokątnym ze stałą maksymalną przysłoną f/1.8. Maksymalne powiększenie 0,25× pozwoli robić udane zdjęcia zbliżeniowe.