portret kobiety ukrytej za liśćmi

Jak fotografuję | Kreatywne portrety

Burak Bulut Yildirim

Kiedy zaczynałem fotografować, uwielbiałem robić portrety i opowiadać historie ludzi obecnych w moim życiu. Minęło 17 lat i nadal to robię.

portret mężczyzny ze złotym pierścieniem na palcu

© Burak Bulut | Sony α7R IV + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/160s @ f/4.0, ISO 640

Podejście i prezentacja

Portreciści muszą inaczej podchodzić do zdjęć. W fotografii krajobrazowej lub makrofotografii uwieczniany obiekt jest niezmienny. Natomiast praca fotografa portretowego polega na przedstawieniu osobowości, a to wymaga zrozumienia zachowań. Zawsze rozmawiam z ludźmi, których fotografuję. Pytam o emocje, pracę, zamiłowania, smutki i nadzieje. Gdy poznam szczegóły ich życia, mogę lepiej przedstawić charakter w ostatecznej kompozycji i ujęciu.

portret kobiety z dużym zielonym klejnotem zawieszonym na szyi

© Burak Bulut | Sony α7R IV + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/4.0, ISO 400

Komponowanie ujęcia

Obecnie fotografuję aparatem Sony Alpha 7R IV. Ma niesamowitą rozdzielczość 61 milionów pikseli, co niezwykle się przydaje, gdy robię zdjęcia komercyjne i realizuję projekty osobiste. Jest świetna, gdy muszę przyciąć zdjęcie i zmienić kadrowanie, na przykład do reklam o różnych rozmiarach lub proporcjach. Pozwala mi to na kreatywność w kompozycji w trakcie obróbki zdjęć.

portret kobiety z pomalowaną na złoto dłonią

© Burak Bulut | Sony α7R IV + FE 50mm f/1.2 GM | 1/320s @ f/1.2, ISO 100

Ustawienie ostrości

Jedną z rzeczy, które najbardziej doceniam w aparacie podczas sesji portretowych i modowych, jest funkcja Eye AF. Zawsze mam ją włączoną, więc po prostu wyjmuję aparat Alpha 7R IV z torby i od razu zaczynam fotografować. Mogę się wówczas skupić na rozmowie i komunikacji z fotografowaną osobą, nie martwiąc się, czy oczy będą ostre.

portret osoby z rozmytymi czerwono-niebieskimi smugami światła

© Burak Bulut | Sony α7R V + FE 85mm f/1.4 GM | 1/13s @ f/2.8, ISO 3200

Kreatywne użycie światła

Zabawa światłem to jedna z najważniejszych rzeczy, która pozwala mi być kreatywnym i odkrywać nowe możliwości. Zacząłem się uczyć o świetle i eksperymentować z nim 17 lat temu i proces ten trwa do dziś. Używam wielu różnych rodzajów oświetlenia, w tym lamp LED, latarek i wielu modyfikatorów. Od kilku lat pracuję nad projektem, w którym wykorzystuję „czarne” lampy UV i makijaż UV, który staje się widoczny i zaczyna świecić dopiero pod wpływem ultrafioletu. Stale kupuję też nowe rodzaje oświetlenia do studia, bo eksperymentowanie ze światłem może wiele zmienić i zaowocować nowymi, twórczymi metodami fotografowania.

portret kobiety częściowo ukrytej w cieniu

© Burak Bulut | Sony α7R III + FE 85mm f/1.4 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 100

Lampy mogą mi pomóc opowiedzieć historie fotografowanych osób. Kiedyś zrobiłem modelce zdjęcie, które można by opisać jako zimne. Użyłem lampy z soczewką Fresnela, która oświetlała tylko górną połowę twarzy modelki. Aby podkreślić tę część oblicza, chciałem pozbawić zdjęcie niektórych detali. Zwiększyłem więc kontrast między chłodnym niebieskim tłem, które było prawie czarne, a pomarańczowo-żółtymi tonami twarzy i makijażu. Dało to efekt kontrastujących kolorów i świateł.

czarno-biały portret kobiety patrzącej w bok

© Burak Bulut | Sony α7R IV + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/160s @ f/8.0, ISO 100

Wybór obiektywu

Jako użytkownik sprzętu Sony mam to szczęście, że posiadam i mogę używać wiele różnych, ciekawych obiektywów. Mam kilka sprawdzonych, z których korzystam w przypadku zdjęć portretowych. Pierwszym z nich jest FE 85 mm f/1.4 mm G Master, który przy maksymalnie otwartej przysłonie daje niezwykle kremowy efekt bokeh. Jest doskonały do zdjęć plenerowych, pozwalając na odseparowanie tła.

W takim samym stopniu uwielbiam model FE Sonnar T* 55 mm f/1.8 ZA, którego używam do portretów cało- i półpostaciowych. Zapewnia doskonały poziom kontrastu i ostrości. Kolejnym jest uniwersalny model FE 24-70mm f/2.8 G Master, po którego sięgam, fotografując na świeżym powietrzu lub w plenerze, gdy nie mam wiele czasu. Zoom pozwala mi na szybką zmianę kompozycji.

portret z profilu modlącego się mężczyzny

© Burak Bulut | Sony α7R IV + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/125s @ f/4.0, ISO 500

Mam jeszcze jeden obiektyw, który może niektórych zaskoczyć. To Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS. Często go używam podczas sesji komercyjnych, ponieważ jest jednym z najostrzejszych na rynku. Nieraz korzystam z niego także w przypadku portretów i gdy muszę zrobić zbliżenie lub ujęcie makro, na przykład makijażu lub biżuterii. Ma doskonałą ogniskową do standardowych zdjęć portretowych, a minimalna odległość ostrzenia jest bardzo mała, więc wystarczy zrobić krok, aby uzyskać ujęcie detalu.

Rytm i płynność sesji

Kolejną przydatną cechą aparatu Sony Alpha 7 IV jest funkcja bezprzewodowego połączenia. Przesyłam obraz z ekranu aparatu na tablet, tak by klient lub dyrektor artystyczny mogli zobaczyć, co robię, i na bieżąco przekazywać mi uwagi. To pomaga utrzymać płynność sesji zdjęciowej bez konieczności robienia przerw na przejrzenie zdjęć.

Właśnie takie praktyczne funkcje aparatów Sony dają mi kreatywną wolność. Gdybym mógł udzielić rady komuś, kto właśnie zamierza rozpocząć komercyjny projekt portretowy, powiedziałbym, że warto nauczyć się wszystkiego o świetle, a jeszcze lepiej — o cieniach. Kto boi się cienia, ten nie zna światła!

Wyróżnione produkty

Burak Bulut Yildirim

Burak Bulut Yildirim | Turkey

„Aparat to moje jedyne narzędzie, które pozwala mi komunikować się ze światem oraz fotografowanymi osobami za pomocą języka światła”.

Powiązane historie

Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter α Universe

Gratulacje! Utworzono subskrypcję newslettera α Universe

Podaj prawidłowy adres e-mail

Przepraszamy, coś poszło nie tak

Gratulacje! Utworzono subskrypcję