Teleobiektywy

    Kiedy chcemy pokazać w zbliżeniu odległe obiekty — lecące ptaki, samoloty lub powierzchnię Księżyca — najlepiej nada się do tego teleobiektyw.
    Takie obiektywy są niezastąpione do utrwalania obiektów, do których trudno byłoby się przybliżyć, na przykład w sporcie lub dzikiej przyrodzie.
    Wykorzystując zalety ich ogniskowej, można pięknie rozmyć wybrane fragmenty obrazu.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 500 mm / Przysłona: 5.6 / Czas otwarcia migawki: 1/1250 s

    Łatwość tworzenia efektu bokeh

    Poziom efektu bokeh (miękkiego rozmycia nieostrych fragmentów) zależy od czterech czynników: przysłony (wartości F), ogniskowej, odległości od fotografowanego obiektu oraz odległości między obiektami a tłem. Efekt ten łatwo jest uzyskać zwłaszcza przy dużych ogniskowych, co przemawia za użyciem teleobiektywu.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 300 mm / Przysłona: 11 / Czas otwarcia migawki: 1/640 s

    Duże koła bokeh, powstające podczas fotografowania teleobiektywem skrzącego się w oceanie światła słonecznego, są rezultatem odległości między muszlą na pierwszym planie a oceanem w tle.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 500 mm / Przysłona: 5.6 / Czas otwarcia migawki: 1/320 s

    Fotografując dzikie ptaki w lesie, można sprawić, że zieleń w tle zleje się w jedną plamę.

    Obiektywy portretowe

    Do zdjęć portretowych najlepszy będzie średni teleobiektyw stałoogniskowy o ogniskowej około 85 mm. Stworzy atrakcyjny efekt bokeh na zdjęciach robionych z rozsądnej odległości od fotografowanych obiektów.

    Imponujący skrót perspektywy

    Na zdjęciach z teleobiektywów zachodzi efekt zmniejszenia odległości między bliższymi a dalszymi obiektami w tle. Zjawisko to, zwane skrótem perspektywy, jest unikatową cechą teleobiektywów.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 200 mm / Przysłona: 8.0 / Czas otwarcia migawki: 1/1000 s

    Podczas wykonywania zdjęć AB aparat ustawiono tak, by kwiaty pośrodku miały jednakową wielkość. Zdjęcie B zrobiono teleobiektywem, przez co wyspa w tle wydaje się bliższa i większa niż na zdjęciu A .

    Zdjęcie A
    A: Ogniskowa: 75 mm
    Zdjęcie B
    B: Ogniskowa: 200 mm

    Jeszcze większe zbliżenia dzięki konwerterom

    Aby uzyskać jeszcze większe zbliżenie, w przypadku pracy z pewnymi obiektywami możesz dodatkowo użyć telekonwertera.

    Zdjęcie

    Użycie telekonwertera SEL20TC

    Uwagi:
    • Niewielkie przemieszczenie aparatu podczas zdjęć z użyciem teleobiektywu może znacząco wpłynąć na zdjęcie i spowodować jego nieostrość. W miarę możliwości należy więc używać statywu itp. i wyzwalać migawkę za pomocą pilota.
    • Jeśli nie musisz zrobić zdjęcia w ściśle określonym momencie, możesz skorzystać z 2-sekundowego samowyzwalacza. Zadbaj o stworzenie warunków, które zapobiegną drganiom aparatu i poruszeniu zdjęcia.

    Sceny, w których warto wypróbować te obiektywy

    Sport

    Nawet jeśli robisz zdjęcia z daleka, na przykład z trybun, teleobiektywy pozwalają uchwycić ruch i zmieniającą się mimikę zawodników.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 180 mm / Przysłona: 5.0 / Czas otwarcia migawki: 1/4000 s

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 300 mm / Przysłona: 5.6 / Czas otwarcia migawki: 1/2500 s

    Poznaj techniki fotograficzne

    Dzika przyroda

    Do pewnych zwierząt nie można się zbliżyć, można natomiast zrobić im zdjęcia w zbliżeniu. Atutem takich ujęć może być także skrót perspektywy.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 208 mm / Przysłona: 6.3 / Czas otwarcia migawki: 1/320 s

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 300 mm / Przysłona: 6.3 / Czas otwarcia migawki: 1/1000 s

    Księżyc

    Wyraźnie zarysowana jest rzeźba i kratery Księżyca.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 750 mm / Przysłona: 16 / Czas otwarcia migawki: 1/60 s

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 840 mm / Przysłona: 11 / Czas otwarcia migawki: 1/80 s

    Teleobiektywy, które warto wypróbować

    Mimo bogatej oferty aparatów i obiektywów otrzymujemy czasem zapytania, czy obiektywów od aparatów NEX-7 lub ILCE-6000 można używać z aparatami ILCE-7C lub ILCE-7M3.

    W ofercie mamy aparaty i obiektywy zarówno APS-C, jak i pełnoklatkowe. Jeśli jednak urządzenia wykorzystują to samo złącze bagnetowe typu E, zapewniona jest zgodność między nimi. Informacje dotyczące użycia zamieszczono na poniższej stronie.

    Czy aparatów i obiektywów APS-C i pełnoklatkowych można używać wymiennie? (mocowanie α typu E)

    Obiektywy zmiennoogniskowe

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 600 mm / Przysłona: 6.3 / Czas otwarcia migawki: 1/500 s

    SEL200600G
    FE 200–600 mm F5.6–6.3 G OSS

    Superteleobiektyw zmiennoogniskowy o ogniskowej do 600 mm. Idealny do zdjęć ruchomych obiektów, których nie można sfotografować z bliska: ptaków i dzikiej przyrody, sportu, pociągów, samolotów itp.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 124 mm / Przysłona: 8.0 / Czas otwarcia migawki: 1/250 s

    SEL24240
    FE 24–240 mm F3.5–6.3 OSS

    Model pokrywający zakres ogniskowych od szerokiego kąta 24 mm do 240 mm. Duży zakres zoomu ułatwia fotografowanie krajobrazów, architektury, osób i wielu innych motywów. Za pomocą tego obiektywu można zrobić każde zdjęcie, od zbliżeń kwiatów i jesiennych liści po rozległe krajobrazy.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 350 mm / Przysłona: 6.3 / Czas otwarcia migawki: 1/640 s

    SEL70350G
    E 70–350 mm F4.5–6.3 G OSS

    Superteleobiektyw zmiennoogniskowy APS-C do zdjęć z ogniskową 350 mm (odpowiednik 525 mm w formacie 35 mm) łączący cechy serii G: wysoką rozdzielczość i małe wymiary. Umożliwia zdjęcia z teleobiektywu w szerszym zakresie sytuacji. Optyczna stabilizacja obrazu ułatwia fotografowanie sportu, natury, plenerów, zwierząt domowych, dzikiej przyrody i wielu innych motywów.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 135 mm / Przysłona: 8.0 / Czas otwarcia migawki: 1/160 s

    SEL18135
    E 18–135 mm F3.5–5.6 OSS

    Obiektyw zmiennoogniskowy APS-C o dużej krotności zoomu do zdjęć krajobrazów, osób, przyrody i wielu innych scen. Wbudowana optyczna stabilizacja obrazu tworzy nowe możliwości zdjęć z ręki. Dzięki małym wymiarom przydatny nie tylko na co dzień, lecz także w podróży.

    Obiektywy stałoogniskowe

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 100 mm / Przysłona: 5.6 / Czas otwarcia migawki: 1/125 s

    SEL100F28GM
    FE 100 mm F2.8 STF GM OSS

    Seria Sony G Master jest znana ze znakomitej rozdzielczości i pięknego efektu bokeh, ale ten średni teleobiektyw stałoogniskowy 100 mm z optyką STF (Smooth Trans Focus) dodatkowo wyróżnia się jakością bokeh na tle typowych konstrukcji. Niezwykła miękkość nieostrych fragmentów kontrastuje z obiektami, na które jest ustawiona ostrość, nadając obrazowi naturalną głębię i atrakcyjny wygląd. Bardzo wysoki standard elementów optycznych gwarantuje niezwykle wysoką rozdzielczość aż po brzegi kadru.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 85 mm / Przysłona: 1.8 / Czas otwarcia migawki: 1/320 s

    SEL85F18
    FE 85 mm F1.8

    Średni teleobiektyw stałoogniskowy z dużym otworem przysłony do aparatów pełnoklatkowych, starannie zaprojektowany z myślą o wiernym odwzorowaniu obrazu i eleganckim efekcie bokeh. Z łatwością zrobisz nim wysokiej jakości zdjęcia portretowe z miękko rozmytym tłem, jakie zapewnia tylko stałoogniskowy obiektyw 85 mm z dużym otworem przysłony.