Wskazówki dotyczące fotografowania > Krajobrazy miejskie w podróży

    Poziom: początkujący

    LEKCJA 11Krajobrazy miejskie w podróży

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 85 mm / Wartość F: 8.0 / Czas otwarcia migawki: 1/800 s

    W obcych miastach chętnie fotografujemy widoki, jakich nie spotykamy na co dzień. W tym rozdziale omówimy techniki, które pozwolą uchwycić na zdjęciach klimat takich miejsc.
    Zacznij od przełączenia aparatu w tryb A, aby móc regulować przysłonę. Fotografuj przy częściowo przymkniętej przysłonie (około F8, jeśli fotografujesz w świetle dnia).

    Kompozycja i kadrowanie

    Aby pokazać atmosferę miasta, trzeba zastanowić się nad kompozycją. Na wakacjach często nastawiamy szeroki kąt obiektywu (czyli mniejszą ogniskową) i próbujemy zmieścić w kadrze, co tylko się da. Klimat pewnych scen lepiej odda jednak teleobiektyw (duża ogniskowa). Oto kilka przykładów.

    Zdjęcie

    [1] Ogniskowa: 16 mm / Wartość F: 10 / Czas otwarcia migawki: 1/100 s [2] Ogniskowa: 16 mm / Wartość F: 5.6 / Czas otwarcia migawki: 1/160 s

    Te zdjęcia zostały zrobione przy 16 mm, czyli przy najszerszym kącie zwykłego obiektywu zmiennoogniskowego.
    Zdjęcie [1] zdominował budynek. Wypełnia on znakomitą większość kadru — i dlatego zdjęcie nie pokazuje tego, co widział autor. Fotografowanie przy szerokim kącie obiektywu, jak w tym przykładzie, eksponuje obiekty na pierwszym planie. Z kolei obiekty w tle są mniejsze niż w rzeczywistości. Taka kompozycja sprawdza się, gdy chcemy wyeksponować jeden budynek. Jeśli jednak zależy nam na ukazaniu całej atmosfery miasta i ulic, musimy zmienić podejście.

    Zdjęcie [2], również zrobione przy szerokim kącie obiektywu, ukazuje przede wszystkim budynek i ulicę. W tym przypadku zastosowano jednak kompozycję radialną. Koniec ulicy znajduje się w środku kadru, a obraz ma większą głębię niż na zdjęciu [1]. Jeśli chcesz fotografować takie dynamiczne, szerokokątne kompozycje, zwracaj uwagę na przebieg ulic.
    Zobaczmy teraz, jak na odbiór zdjęcia wpłynie zwiększenie ogniskowej.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 50 mm / Wartość F: 8.0 / Czas otwarcia migawki: 1/80 s

    To zdjęcie zostało zrobione obiektywem zmiennoogniskowym ustawionym na 50 mm. W celu uzyskania ostrości całej sceny — zarówno pierwszego planu, jak i tła — wartość przysłony ustawiono na F8. Aparat był obrócony dokładnie do pionu; pozwoliło to uniknąć pochylenia budynków i wrażenia, że zdjęcie jest niestabilne.
    Dzięki użyciu teleobiektywu zdjęcie dobrze ukazuje specyfikę miasta. W przeciwieństwie do fotografii zrobionej przy szerokim kącie, kadr nie jest zdominowany przez pobliski budynek. Również ulica zajmuje tylko 1/4 obrazu. Dzięki takiej kompozycji zdjęcie ma naturalną perspektywę.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 50 mm / Wartość F: 6.3 / Czas otwarcia migawki: 1/80 s

    Oto kolejna fotografia wykonana przy 50 mm. Dzięki zwiększonej ogniskowej miejska sceneria wygląda podobnie jak przy jej oglądaniu nieuzbrojonym okiem. Gdybyśmy nastawili szeroki kąt obiektywu, większość kadru wypełniałoby pochmurne niebo.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 30 mm / Wartość F: 7.1 / Czas otwarcia migawki: 1/60 s / ISO: 160

    Ta technika, polegająca na wykadrowaniu fragmentu sceny poprzez zwiększenie ogniskowej, sprawdza się także przy fotografowaniu z punktów widokowych i wykonywaniu zdjęć ulic.

    Zdjęcie

    [1] Ogniskowa: 28 mm / Wartość F: 8.0 / Czas otwarcia migawki: 1/160 s / ISO: 200 [2] Ogniskowa: 135 mm / Wartość F: 8.0 / Czas otwarcia migawki: 2,5 s

    Robiąc zdjęcia z punktu widokowego, często próbujemy objąć cały krajobraz, nastawiając szeroki kąt. Jeśli jednak wykadrujemy tylko fragment widoku, uzyskamy fotografię lepiej oddającą niepowtarzalną atmosferę miasta.
    Zdjęcie [1] powstało przy 28 mm, gdy w zwykłym obiektywie zmiennoogniskowym nastawione było niewielkie zbliżenie. Dzięki temu w kadrze znalazł się tylko najbardziej imponujący fragment rozpościerającego się widoku. Na zdjęciu [2], zrobionym przy 135 mm, w kadrze znajdują się wyłącznie domy.
    Każdy budynek ma odpowiedni rozmiar i dlatego to ciekawe zdjęcie również oddaje atmosferę miejsca.

    Podsumowując, dobrym sposobem na ukazanie klimatu miasta jest wykadrowanie najważniejszego fragmentu sceny przez nastawienie zbliżenia. W pełni wykorzystuj możliwości obiektywu zmiennoogniskowego, nastawiając różne ogniskowe.

    Obiektywy o dużej krotności zoomu

    W podróży wygodne są „obiektywy o dużej krotności zoomu”. Pokrywają one duży zakres ogniskowych, od szerokiego kąta do teleobiektywu, dzięki czemu pozwalają robić wspaniałe zdjęcia podróżnicze o zróżnicowanej wymowie. A ponieważ każdą scenę można sfotografować jednym i tym samym obiektywem, rosną szanse na ciekawe ujęcia i udany wyjazd.

    Zdjęcie

    Wartość F: 6.3 / Czas otwarcia migawki: 1/125 s

    Ten obiektyw z 10-krotnym zoomem optycznym pokrywa szeroki zakres ogniskowych: od 24 do 240 mm. Sprawdza się dzięki temu w bardzo różnych zastosowaniach: od fotografii podróżniczej i krajobrazowej przez zdjęcia architektury i portrety po migawki z życia codziennego oraz wiele innych. Przejście od szerokiego kąta do zbliżenia nie wymaga zmiany obiektywu, dzięki czemu łatwiej jest uchwycić więcej ulotnych chwil. Zaawansowana optyka skutecznie ogranicza aberrację i zapewnia wysoką rozdzielczość całego obrazu. Szybkie i sprawne nastawianie ostrości to zasługa precyzyjnego silnika liniowego. Przy zdjęciach z ręki — zwłaszcza przy większych ogniskowych lub słabszym oświetleniu — przydaje się wbudowany stabilizator obrazu Optical SteadyShot (OSS). Całości dopełnia odporność na pył i wilgoć: gwarancja niezawodnego działania w trudnych warunkach.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 28 mm / Wartość F: 10 / Czas otwarcia migawki: 20 s

    Ten obiektyw, znacznie mniejszy i lżejszy od porównywanych konstrukcji, doskonale spisuje się w przeróżnych sytuacjach. Ma szeroki zakres ogniskowych — od 18 do 200 mm (27–300 mm w przeliczeniu na format 35 mm) — przez co idealnie sprawdza się w roli obiektywu podróżniczego o dużej krotności zoomu. Technologia Optical SteadyShot kompensuje skutki drgań aparatu i zapobiega zamazywaniu się obrazu w ciemniejszych miejscach i przy dużych ogniskowych.