Wskazówki dotyczące fotografowania > Od zwykłej sceny do dzieła sztuki

    Poziom: początkujący

    LEKCJA 10Od zwykłej sceny do dzieła sztuki

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 16 mm / Wartość F: 8.0 / Czas otwarcia migawki: 1/80 s / Strefa twórcza: Zachód słońca

    Często zdarza się, że gdy próbujemy sfotografować scenę z pracy lub życia codziennego, obraz na zdjęciu nie jest tak ciekawy i nie oddaje rzeczywistego klimatu. W tym rozdziale poznamy funkcje i techniki, dzięki którym łatwiej jest zrobić imponujące zdjęcia zwyczajnych scen.

    Kompozycja i kadrowanie

    Przyjemnie jest robić zwykłe, proste zdjęcia — na luzie i bez określonego celu. Spróbujmy jednak zastanowić się nad kompozycją i kadrowaniem sceny. Zacznijmy od kadrowania. Można oczywiście wyjąć aparat i od razu zacząć fotografować, ale na takich zdjęciach często panuje bałagan, którego przyczyną są zbędne obiekty w kadrze.
    Nie próbuj więc objąć wszystkiego: skup się wyłącznie na głównym motywie, zwłaszcza jeśli tematem zdjęcia ma być scena z życia codziennego.
    Generalnie, aby kąt widzenia (ogniskowa) obiektywu był odpowiednikiem pola widzenia człowieka, nastaw niewielkie zbliżenie. Fotografując codzienność, intensywnie używaj zoomu.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 35 mm / Wartość F: 5.6 / Czas otwarcia migawki: 1/1000 s / Kompensacja ekspozycji: +1 /
    Balans bieli: W cieniu / Strefa twórcza: Krajobraz (Kontrast: +3, Nasycenie: –3)

    To zdjęcie zostało wykonane zoomem standardowym SEL1855. Nastawienie ogniskowej na 35 mm pozwoliło skadrować scenę w taki sposób, że głównym motywem stała się flaga. Dzięki zastosowaniu niewielkiego zbliżenia udało się osiągnąć równowagę między wielkością flagi a wielkością i głębią sąsiednich budynków.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 23 mm

    To zdjęcie powstało przy szerokim kącie obiektywu. Autor chciał zmieścić w kadrze wiele elementów, w tym budynki i latarnię uliczną. W rezultacie na fotografii dominują budynki i chodnik, natomiast ważna flaga jest mała i ukryta gdzieś z tyłu. Porównanie obu zdjęć nie pozostawia wątpliwości, że pierwsze z nich, z dużą flagą, robi większe wrażenie.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 50 mm / Wartość F: 8.0 / Czas otwarcia migawki: 1/250 s Ogniskowa: 50 mm / Wartość F: 8.0 / Czas otwarcia migawki: 1/1000 s

    Oba powyższe zdjęcia zostały zrobione przy ogniskowej 50 mm. Tak radykalne kadrowanie również może dać ciekawy efekt.

    Są to zbliżenia scen, wykonane teleobiektywem zmiennoogniskowym w czasie spaceru ulicą. Umieszczenie w kadrze tylko niewielkiego fragmentu sceny sprawia, że widz próbuje sobie wyobrazić klimat tamtego miejsca, niewidocznego na zdjęciu.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 57 mm / Wartość F: 3.5 / Czas otwarcia migawki: 1/60 sOgniskowa: 300 mm / Wartość F: 11 / Czas otwarcia migawki: 2,5 s

    Istnieją uznane i powszechnie stosowane zasady kompozycji, jak trójpodział czy kadr skośny. Należy jednak unikać ich zbyt rygorystycznego przestrzegania, bo zdjęcia tracą wtedy indywidualny charakter i stają się nieciekawe. Korzystaj z utartych reguł tylko wtedy, gdy nie masz własnego, oryginalnego pomysłu na kompozycję. Postaraj się natomiast znaleźć sobie ulubioną kompozycję lub środek wyrazu, zwłaszcza jeśli fotografujesz na spacerach, bez szczególnej okazji. Rób zdjęcia, które Ci się podobają — to klucz do tworzenia własnych dzieł sztuki.

    Biegłość w posługiwaniu się zoomem pozwoli Ci kadrować typowe sceny tak, że powstaną z nich prawdziwe dzieła sztuki. Z początku rezultaty mogą rozmijać się z zamierzeniami, ale mimo to próbuj celowo używać zoomu, aby nabrać wyczucia.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 11 mm / Wartość F: 5.6 / Czas otwarcia migawki: 1/160 s

    Użycie funkcji Efekt wizualny

    Jeśli chcesz nadać swoim zdjęciom oryginalny, dopracowany wygląd, wypróbuj funkcję Efekt wizualny.
    Dzięki niej z łatwością zrobisz zdjęcie retro lub artystyczną fotografię przypominającą namalowany obraz — bez retuszu na komputerze. (*) Aparaty α pozwalają na użycie różnych efektów. Ich przykłady pokazano poniżej.

    (*) Efekty dostępne w menu Efekt wizualny zależą od modelu aparatu.

    Tryb „Obraz czarno-biały o dużym kontraście” pozwala robić kontrastowe, czarno-białe fotografie — jak na czarno-białej kliszy fotograficznej. Efekt ten znakomicie wzmacnia wymowę zdjęć ulic. Może też uratować kolorowe zdjęcia, które nie wyglądają zbyt dobrze, bo zostały zrobione w pochmurny lub deszczowy dzień.

    Zdjęcie

    Obraz czarno-biały o dużym kontraście

    Efekt „High-key: miękki” tworzy miękkie, pastelowe fotografie o delikatnie niebieskim zabarwieniu. Nadaje im przyjemny lub fantazyjny wygląd, niezależnie od tematu zdjęcia.

    Zdjęcie

    High-key: miękki

    Efekt „Kolor częściowy” pozostawia na zdjęciu wybrany kolor, a wszystkie inne przekształca na odcienie szarości. Dzięki niemu artystycznego charakteru nabierze nawet fotografia suszącego się prania. Ciekawe wyniki uzyskuje się też przy fotografowaniu kwiatów i małych obiektów.

    Zdjęcie

    Częściowy kolor (niebieski)

    Do wyboru są i inne efekty: „Zabawkowy aparat”, „Miniatura”, „Zdjęcie retro” czy „Posteryzacja (kolor)”. Wypróbuj je na zdjęciach przedstawiających codzienne życie.

    Zdjęcie

    Zabawkowy aparat

    Zdjęcie

    Miniatura

    Zdjęcie

    Zdjęcie retro

    Zdjęcie

    Posteryzacja (kolor)

    Obiektywy stałoogniskowe

    Obiektywy stałoogniskowe pozwalają pięknie rozmywać tło, mogą więc nadać artystyczny charakter zwyczajnej fotografii lub zdjęciu dobrze znanego krajobrazu. Ze względu na dużą ilość przepuszczanego światła przydają się też do fotografowania wnętrz i ulic nocą.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 35 mm / Wartość F: 1.8 / Czas otwarcia migawki: 1/80 s

    Ten uniwersalny, niewielki i lekki obiektyw stałoogniskowy do pełnoklatkowych przetworników obrazu zapewnia nieprzeciętną jakość obrazu nawet po otwarciu przysłony do maksymalnego poziomu F1.8. Można go używać w szerokim zakresie zastosowań zarówno w pomieszczeniach, jak i plenerach. Szybki, dokładny i cichy system AF połączony z niezawodnym śledzeniem ostrości umożliwia zarówno filmowanie, jak i robienie zdjęć.

    Zdjęcie

    Ogniskowa: 50 mm / Wartość F: 1.8 / Czas otwarcia migawki: 1/3200 s

    Stałoogniskowy obiektyw 50 mm o dużym otworze przysłony to obowiązkowy element wyposażenia w torbie każdego poważnego użytkownika aparatu z pełnoklatkową matrycą obrazu. Ten model łączy doskonałą jakość z przystępną ceną. Zaawansowana konstrukcja optyczna zapewnia wysoką jakość obrazu, a duży maksymalny otwór przysłony (F1.8) pozwala uzyskanie atrakcyjnego efektu bokeh w tle. Na korpusach formatu APS-C z bagnetem typu E obiektyw ten gwarantuje równie wysoką jakość przy efektywnej ogniskowej wynoszącej około 75 mm.