odbicie góry w jeziorze Lago d'Antorno

W każdym świetle i każdej pogodzie

Stefan Liebermann i Dennis Schmelz

sony 35mm f/1.4 G master

Ambasadorzy Sony Stefan Liebermann i Dennis Schmelz jako jedni z pierwszych na świecie wypróbowali nowy obiektyw FE 35mm f/1.4 G Master, który okazał się dla nich równie inspirujący zarówno w przypadku zdjęć, jak i projektów wideo.

poranne światło padające na drzewo nad jeziorem Hintersee

© Stefan Liebermann | Sony α7 III + FE 35mm f/1.4 GM | 1/200s @ f/9.0, ISO 400

Obiektyw ma bardzo duży otwór przysłony, zapewnia wyjątkową jakość obrazu oraz jest lekki i odporny na warunki pogodowe, dzięki czemu stanowi idealny wybór dla kreatywnych fotografów i kamerzystów — każdy znajdzie w nim coś dla siebie. Dennis, który ma doświadczenie w realizacji projektów podróżniczych i reklamowych oraz teledysków, za pomocą obiektywu FE 35mm f/1.4 GM nagrał w słabym oświetleniu krótki film kinematograficzny o muzyce americana.

„Chciałem wykorzystać nowe funkcje obiektywu” — wyjaśnia — „i przedstawić historię, którą można opowiedzieć wyłącznie za jego pomocą. Ogniskowa 35 mm idealnie sprawdza się dla mnie podczas filmowania, ponieważ jest niezwykle elastyczna, dzięki czemu mogę rejestrować różne obiekty; uwielbiam też kinematograficzny charakter, który nadaje filmowanym materiałom. Nie jest zbyt szeroka, ale daje poczucie przestrzeni i świetnie nadaje się do nagrywania ludzi. Kluczową rolę odegrała przysłona f/1.4, która zapewniła piękny efekt bokeh i pozwoliła na pracę z atmosferycznym oświetleniem”.

Obiektyw FE 35mm f/1.4 GM ma fizyczny pierścień regulacji przysłony. Za pomocą przycisku na tubusie obiektywu można aktywować bezstopniowe ustawianie wartości przysłony, dzięki czemu jest gotowy do fotografowania lub filmowania. „Umożliwia to uzyskanie niemal niewidocznych przejść między przysłonami podczas regulacji ostrości i zmiany ekspozycji w zależności od tworzonego materiału” — wyjaśnia Dennis. „Funkcja ta przydaje mi się jako kamerzyście, gdyż pozwala wyeliminować ostry, nieprzyjemny dla widza przeskok. Obraz jest naturalny i płynny”.

dennis schmelz trzymający aparat alfa 7s3 nad głową i filmujący zespół na scenie

© Christopher Schmid

Podczas pracy z aparatem α7S III Dennis korzystał z funkcji AF z rozpoznawaniem twarzy i był pod wrażeniem szybkości oraz precyzji nastawiania ostrości oraz cichego działania obiektywu FE 35mm f/1.4 GM. „Jest wyposażony w beztarciowy silnik XD Linear Motor” — wyjaśnia — „więc autofokus był niezwykle szybki i dokładny. Tylko sześć ujęć zrobiliśmy z manualną regulacją ostrości. Wszystkie pozostałe zostały wykonane z funkcją rozpoznawania twarzy oraz przysłoną f/1.4 i wyszły idealnie”. Obiektyw FE 35mm f/1.4 GM doskonale sprawdził się podczas filmowania nocą na deszczowych ulicach. Szczelna obudowa sprostała wymagającym warunkom pogodowym, a lekka konstrukcja umożliwiła Dennisowi swobodne korzystanie z gimbala. „Nikt nie chce obiektywu, który ogranicza możliwości pracy” — przyznaje — „a w przypadku FE 35mm f/1.4 GM jest zupełnie odwrotnie. Podczas zdjęć padał silny deszcz. Obiektyw dość mocno zmókł, jednak nie stanowiło to żadnego problemu! Lekka konstrukcja również ma ogromne znaczenie. W porównaniu z poprzednimi używanymi przeze mnie obiektywami 35 mm z dużym otworem przysłony jest zdecydowanie bardziej przenośny; waży zaledwie 524 g”.

poranne światło delikatnie oświetlające górę, której odbicie jest widoczne w jeziorze Lago d'Antorno

© Stefan Liebermann | Sony α7 III + FE 35mm f/1.4 GM | 1/15s @ f/8.0, ISO 100

Dla Stefana, fotografa przyrody i krajobrazów specjalizującego się w scenach nocnych, obiektyw FE 35mm f/1.4 GM był nowością, do której jednak bardzo szybko się przekonał. „Zwykle używam szerszych obiektywów” — wyjaśnia — „na przykład modeli o ogniskowej 16 mm czy 20 mm. Na początku zastanawiałem się, do czego może mi się przydać ten obiektyw, ale wkrótce stało się to całkiem jasne! Pozwala inaczej spojrzeć na naturę. Zazwyczaj skupiam się na pierwszym planie, ale po przejściu na obiektyw o ogniskowej 35 mm szukałem więcej motywów na środkowym planie i niebie, dzięki czemu uzyskałem piękną, świeżą perspektywę”.

rząd łodzi zacumowanych na górskim jeziorze

© Stefan Liebermann | Sony α7 III + FE 35mm f/1.4 GM | 1/160s @ f/9.0, ISO 250

Uzyskiwana perspektywa była dla Stefana nowością, lecz jakość optyczna spełniła wszystkie jego wymagania. Obiektyw FE 35mm f/1.4 GM ma jedną soczewkę ze szkła ED (o bardzo małej dyspersji) i dwie soczewki asferyczne XA (extreme aspherical), powłokę Nano AR II i zaokrągloną przysłonę z 11 listkami, która zapewnia wyjątkową wyrazistość nawet w trudnych warunkach oświetleniowych. „Ten obiektyw zapewnia odpowiednią ostrość w całym kadrze”.

„Jest zadziwiająco dobry i szeroki przy przysłonie f/1.4, dzięki czemu doskonale nadaje się do nocnych zdjęć nieba, ale nie zawsze potrzebuję pełnego otworu przysłony, zwłaszcza gdy używam w nocy szukacza gwiazd lub robię standardowe zdjęcia krajobrazów o świcie lub zmierzchu. Przy przysłonie f/2.8 i f/3.5 nie występują winietowanie, koma ani aberracja” — wyjaśnia Stefan.
smugi świateł stopu samochodów jadących górską drogą z uroczym kościołem w tle

© Stefan Liebermann | Sony α7 III + FE 35mm f/1.4 GM | 30s @ f/5.0, ISO 3200

Stefan jest również doświadczonym twórcą panoramicznych zdjęć krajobrazowych, a obiektyw sprawdził się doskonale także w ich przypadku. Przy ogniskowej 35 mm zniekształcenia są mniejsze niż w przypadku szerokich ogniskowych, co wykorzystał podczas tworzenia obrazów o ogromnej rozdzielczości. „Kiedy potrzebowałem więcej pierwszego planu lub szerszej perspektywy” — wyjaśnia — „robiłem kilka zdjęć 35 mm, aby uchwycić całą scenę. W takich przypadkach idealnie sprawdza się funkcja AF Hold obiektywu, która pozwala na zablokowanie ostrości w całym zakresie ekspozycji”.

wschód słońca nad jeziorem Hintersee z górami i drzewami odbijającymi się w wodzie

© Stefan Liebermann | Sony α7 III + FE 35mm f/1.4 GM | 30s @ f/5.0, ISO 3200

Stefan, podobnie jak Dennis, uznał lekką konstrukcję obiektywu FE 35mm f/1.4 GM za ogromną zaletę. „Niesamowite jest to, że mogę spakować aparat α7 III, obiektyw 24mm f/1.4 GM oraz ten nowy obiektyw i po prostu ruszyć w trasę. Bez problemu mogę się wspinać po górach z namiotem. Z pewnością często będę korzystał z tego obiektywu”.

aparat sony alpha 7 III na statywie z górskim krajobrazem widocznym na tylnym ekranie

© Stefan Liebermann

Wyróżnione produkty

Stefan Liebermann

Stefan Liebermann | Niemcy

„To bardzo szczególny rodzaj fotografii: niewidoczny dla ludzkiego oka, ale autentyczny”.

Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter α Universe

Gratulacje! Utworzono subskrypcję newslettera α Universe

Podaj prawidłowy adres e-mail

Gratulacje! Utworzono subskrypcję