Alpha Universe — szczegóły historii

Zaufaj mi

Brendan de Clercq

„Zwykle robiąc zdjęcia portretowe, masz sporo czasu. Możesz mieć na nie pół godziny, a nawet więcej. Możliwe, że zaczynasz od kawy i z każdą minutą coraz lepiej poznajesz osobę, budując wzajemne zaufanie. To właśnie w tym momencie, w chwili nawiązania więzi, zaczyna się dobra fotografia portretowa”.

Ostatni projekt Brendana, zatytułowany „Jednominutowe portrety”, postawił przed nim kilka interesujących wyzwań. „Tak” — śmieje się Brendan — „ten projekt był sporym wyzwaniem, zwłaszcza dlatego, że wybierałem do niego zupełnie przypadkowe osoby z tłumu. Lubię jednak wyzwania, ponieważ jako fotograf muszę codziennie stawiać sobie poprzeczkę tak wysoko, jak to tylko możliwe”.

brendan de clercq sony alpha 7RM3 portret starszego mężczyzny z długimi, kręconymi włosami

© Brendan de Clercq | Sony α7R III + FE 85mm f/1.4 GM | 1/200s @ f/1.6, ISO 50

Według Brendana celem projektu było udowodnienie, że można wykonać doskonałe zdjęcie portretowe w zaledwie minutę: „Podstawą jest zaufanie. Nie chodzi tu tylko o zaufanie między fotografem a fotografowaną osobą, ale też o zaufanie fotografa do aparatu”.

Jak twierdzi, to właśnie dzięki tym czynnikom udało mu się stworzyć imponującą serię monochromatycznych porterów. Jego zdaniem takie zdjęcia może robić każdy. Potrzeba jedynie odpowiednich umiejętności i narzędzi. „Chciałem pokazać, że takie rzeczy można też robić w fotografii ulicznej, a tak naprawdę w każdej sytuacji” — wyjaśnia. „Po prostu wielu ludzi wstydzi się podejść do kogoś obcego i zwyczajnie zapytać”.

brendan de clercq sony alpha 7RM3 portret starszego mężczyzny z nieogoloną twarzą

© Brendan de Clercq | Sony α7R III + FE 85mm f/1.4 GM | 1/200s @ f/1.6, ISO 50

„Zaufanie trzeba budować” — mówi Brendan. „Należy patrzeć na ludzi i z nimi rozmawiać. Nawet w sytuacjach, w których miałem do czynienia z tłumami liczącymi 200 czy 300 osób, starałem się wygospodarować trochę przestrzeni tylko dla siebie i fotografowanej osoby. Prosiłem, aby nie patrzyła na tłum, tylko na mnie, jakbyśmy byli tam sami, bez nikogo w pobliżu. To pomaga przestać się stresować. W ten sposób współpracujemy jako fotograf i fotografowana osoba — to nasze wspólne zadanie”.

brendan de clercq sony alpha 7RM3 portret kobiety z podbródkiem opartym na ręce

© Brendan de Clercq | Sony α7R III + FE 85mm f/1.4 GM | 1/250s @ f/2.8, ISO 100

W jaki sposób Brendanowi udaje się nawiązać więź w tak krótkim czasie? Jak twierdzi, wystarczy zwyczajnie poprosić fotografowaną osobę o spojrzenie w obiektyw, a następnie postarać się w nim jej poszukać. „To bardzo ważne” — mówi — „ponieważ pozwala uchwycić zupełnie inne spojrzenie niż w przypadku, gdy osoba po prostu patrzy na aparat. Dzięki takiemu zabiegowi fotografowana osoba wygląda na bardziej skoncentrowaną, tak jakby z kimś rozmawiała. W ten sposób nawiązuje się więź, która zostaje uchwycona na zdjęciu”.

brendan de clercq sony alpha 7RM3 portret nieogolonego mężczyzny ubranego w czarny sweter z golfem

© Brendan de Clercq | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 100

Ponieważ minuta to naprawdę niewiele czasu, Brendan musiał mieć pewność, że jego aparat α7R III doskonale uchwyci tak szybko utworzone więzi. Co jest w takim przypadku najważniejsze? „Ostrość” — odpowiada. „Dzięki automatyce ostrości w aparatach Sony wiem, że nie muszę się martwić wykrywaniem oczu. Zawsze są idealnie ostre, nawet wtedy, gdy przysłona jest szeroko otwarta. Przed wprowadzeniem funkcji Eye AF istniało ryzyko, że w wyjątkowym momencie ostrość ustawiona będzie na powiece czy brwiach, więc zawsze trzeba było się zastanowiać, czy na pewno mamy nad wszystkim kontrolę”.

brendan de clercq sony alpha 7RM3 portret mężczyzny z pokaźną brodą i bejsbolówką na głowie

© Brendan de Clercq | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 100

A teraz? „Wiem, że potrafię pracować z fotografowaną osobą, stale utrzymując z nią kontakt” — mówi Brendan. Wiem też, że nie muszę się martwić o aparat, ponieważ jest zaledwie przedłużeniem mojego kreatywnego umysłu. To najważniejsza kwestia, zwłaszcza gdy mamy tylko minutę na zrobienie zdjęcia. Wszystko znów sprowadza się do kwestii zaufania do aparatu. Właśnie dlatego podczas pracy używam modelu α7R III. Po prostu pozwalam, aby technologia pomogła mi w tym, co robię”.

brendan de clercq sony alpha 7RM3 ponure zdjęcie przedstawiające ciemnowłosego mężczyznę wpatrującego się w aparat

© Brendan de Clercq | Sony α7R III + FE 85mm f/1.4 GM | 1/200s @ f/1.4, ISO 100

Pracując w tak szybkim tempie i stosując prostą konfigurację lampy błyskowej, Brendan korzystał również z funkcji TTL aparatu α7R III, które stanowiły swego rodzaju uzupełnienie jego typowego trybu pracy. „Jestem dość staroświecki” — wyjaśnia — „więc pracując w studiu, chętnie używam światłomierza. Jednak gdy nie mam czasu, bardzo pomaga mi funkcja TTL. Pierwsze zdjęcie zawsze robię z jej użyciem, a następnie te same ustawienia wybieram w trybie ręcznym, aby mieć pełną kontrolę nad zdjęciami. To dla mnie pewnego rodzaju fotografowanie hybrydowe. Zaczynam od punktu wyjściowego, a potem go modyfikuję, aby robić jeszcze lepsze zdjęcia”.

brendan de clercq sony alpha 7RM3 portret mężczyzny z siwymi włosami i przyjaznym wyrazem twarzy

© Brendan de Clercq | Sony α7R III + FE 85mm f/1.4 GM | 1/200s @ f/1.4, ISO 100

Według Brendana jako ostatni musi nam zaufać odbiorca, ponieważ to jemu przypada zadanie obejrzenia serii zdjęć, które mogły być wykonane na przestrzeni wielu kilometrów i miesięcy. W projekcie takim jak jego jednominutowe portrety sukces wynikał z uzyskania spójności ujęć.

„Fotografując tak wiele osób w różnych lokalizacjach, dość trudno było mi zachować jednolite światło, kadrowanie i ostrość” — przyznaje — „ale naprawdę pomogło mi w tym zastosowanie spójnego ustawienia lampy błyskowej oraz użycie obiektywu FE 85mm f/1.4 GM. Uwielbiam go, a robienie nim zdjęć przy maksymalnie otwartej przysłonie to dla mnie czysta przyjemność. Ten obiektyw świetnie się sprawdza w fotografii portretowej i jest jeszcze jednym dowodem na to, że mogę całkowicie zaufać swojemu sprzętowi”. 

Wyróżnione produkty

ILCE-7RM3

Pełnoklatkowy aparat α7R III 35 mm z autofokusem

ILCE-7RM3

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL85F14GM

FE 85 mm F1.4 GM

SEL85F14GM

Powiązane artykuły

Brendan de Clercq
Alpha Universe

Brendan de Clercq

Holandia

„Pewnego dnia stworzę portret doskonały. Taki, który uchwyci pełnię emocji. To właśnie dlatego codziennie podnoszę poprzeczkę w swojej fotografii”.

Wyświetl profil


x