Prędkość światła

Frederic Schlosser

„Dlaczego zacząłem fotografować samochody?” — śmieje się Frederic Schlosser, kiedy zadajemy mu to pytanie. „Szczerze mówiąc, zacząłem to robić, ponieważ pomyślałem, że jeśli sfotografuję na przykład Lamborghini, to będę mógł choć na chwilę w nim usiąść! Tak się to zaczęło”.

frederic-schlosser-sony-alpha-7RM2

© Frederic Schlosser | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/20s @ f/8.0, ISO 320

Mimo że Frederic fotografuje też bardziej tradycyjne ujęcia samochodów, styl z jakiego stał się znany, według niego bardziej polega na oddawaniu nastroju. „Realizuję wiele zleceń komercyjnych i klienci z pewnością chcą widzieć na zdjęciach swoje produkty, ale naprawdę inspiruje mnie właściwe oddawanie atmosfery sceny. Chcą tego również współcześni klienci. Na idealnym zdjęciu samochód nie jest głównym elementem sceny, lecz jej częścią. To sposób na pokazanie stylu życia, którego chcemy być częścią, ponieważ samochody powstają, by je prowadzić i ich doświadczać. Jeśli po prostu są na zdjęciach, nie jest to tak ekscytujące.

„Uchwycenie nastroju wymaga pracy w szybkim tempie oraz maksymalnego wykorzystania dostępnego światła i bieżących warunków pogodowych. Frederic zaczął więc polegać na niewielkich, lekkich, wytrzymałych i zaawansowanych korpusach Sony Alpha, zwłaszcza modelach 7R, 7R II i 7R III. „W wielu projektach komercyjnych używałem dużego aparatu średnioformatowego, ale przejście na zestawy Alpha pozwoliło mi pracować w sposób bardziej reaktywny i ekspresyjny” — wyjaśnia.

frederic-schlosser-sony-alpha-7RM2

© Frederic Schlosser | Sony α7R + 24-70mm f/2.8 ZA SSM | 1/400s @ f/5.6, ISO 320

„Mając powolny aparat” — kontynuuje Frederic — „sporo czasu trzeba poświęcić na konfigurowanie ustawień, a najlepszy moment może tymczasem przeminąć. Taki aparat nie pozwala błyskawicznie reagować na nadarzające się okazje. Ostatnio wróciłem z sesji fotograficznej w Barcelonie i w jednej z lokalizacji idealne światło mieliśmy może przez dwie godziny, a w tym czasie musieliśmy sfotografować 10 różnych ujęć. Na szczęście korpusy Alpha mają wszystkie funkcje, dzięki którym można robić doskonałe zdjęcia. Uruchamiają się naprawdę szybko, a funkcja AF działa idealnie. Zakres dynamiczny pozwala uwiecznić detale, których wcześniej nie byłbym w stanie uchwycić, a rozdzielczość daje mnóstwo opcji, od kadrowania po ogromne przybliżenia. To wszystko pozwala mi uwieczniać wiele »losowych« chwil, które wcześniej uznałbym za niedoskonałe. Te niesamowite możliwości daje właśnie aparat”.

Frederic pokochał w swoich zdjęciach właśnie te „losowe” momenty. Według niego „niedoskonałości są tak naprawdę idealne. Gdy zaczynałem przygodę z fotografią, wszystko musiało być doskonałe, zaplanowane. Chciałem oświetlać wszystkie elementy, aparat musiał stać na statywie... Teraz taki realizm wygląda jednak jeszcze lepiej. To samo dotyczy lokalizacji”. 

frederic-schlosser-sony-alpha-7RM2

© Frederic Schlosser | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/1600s @ f/2.8, ISO 200

Świetnym przykładem jest jeden z ulubionych zestawów zdjęć Frederica, przedstawiających niebieskie BMW M2 driftujące pod mostem w Los Angeles. „Byłem w LA na zleceniu” — wyjaśnia. „Mam tam przyjaciela, który jest właścicielem tego samochodu. Robiliśmy zdjęcia pod mostem dla zabawy przez około dwie godziny. Lokalizacja jest bardzo kontrastowa i pozwala podziwiać sylwetkę samochodu na tle kształtów i cieni oraz poczuć zadowolenie kierowcy”.

frederic-schlosser-sony-alpha-7RM2

© Frederic Schlosser | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/800s @ f/5.6, ISO 800

Kolejny zestaw zdjęć, zrobionych nocą w deszczu, przedstawia BMW i8. Soczewkę pokrywają rozmyte krople, które przecinają wyraźne linie samochodu oraz odgrywają kluczową rolę w oddaniu atmosfery jazdy nocą w czasie burzy. „Ludzie myślą, że dodałem krople deszczu w Photoshopie, ale to autentyczne ujęcia” — wyjaśnia. „Całe światło pochodzi z reflektorów stojących za nami samochodów, których kierowcy myśleli, że czekamy na światłach! Zdjęcie powstawało w pośpiechu, ale zabawa była świetna”.

frederic-schlosser-sony-alpha-7R

© Frederic Schlosser | Sony α7R + 24-70mm f/2.8 ZA SSM | 10s @ f/10, ISO 160

Frederic uważa, że jego aparat α7R jest niezbędny do robienia takich zdjęć. „Gdy napotykam sytuację taką jak z BMW i8 na moście, nie chcę myśleć o ryzyku uszkodzenia aparatu przez deszcz. Po prostu chcę zrobić zdjęcie. Aparat powinien po prostu działać, a dzięki szczelnej konstrukcji modeli Alpha nigdy nie miałem z tym problemów”.

frederic-schlosser-sony-alpha-7RM3

© Frederic Schlosser | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/100s @ f/3.2, ISO 320

Kolejny z jego ulubionych zestawów zdjęć przedstawia Mercedesa EQC ze wschodzącym słońcem nad szwedzkim wybrzeżem. Również tutaj nastrój sceny idealnie pasuje do kampanii. „To był pierwszy w pełni elektryczny samochód koncernu Mercedes, więc przesłanie było takie, że jest początkiem nowej ery. Aby uchwycić właściwą atmosferę, fotografowaliśmy pod światło. Mieliśmy na to bardzo mało czasu... 10–15 minut idealnego światła. W takich przypadkach nie można tracić czasu na zastanawianie się nad ustawieniami. Na szczęście aparaty Alpha 7R nie marnują żadnej chwili i sprawdzają się w każdej sytuacji”.

Wyróżnione produkty
ILCE-7R
α7R

ILCE-7R

Sony α7R II
α7R II

ILCE-7RM2

Sony α7R III
α7R III

ILCE-7RM3

FE 24-70mm f/2.8 GM
FE 24–70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

24-70mm f/2.8 ZA SSM
Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM II

SAL2470Z2

Powiązane artykuły
Frederic Schlosser
alpha universe

Frederic Schlosser

Niemcy

„Motywowany przez doskonałe chwile”

Wyświetl profil


x