Alpha Universe — szczegóły historii

Moc ruchu

Virgo Haan

Czy podczas przeglądania portretu na Instagramie sfotografowana osoba do was mrugnęła? Jeśli tak, prawdopodobnie trafiliście na kinografikę — połączenie zdjęcia z obrazem filmowym. Gdy widzimy ją po raz pierwszy, możemy czuć zdziwienie, ponieważ mózg dopiero zaczyna rozumieć, co widzi. To właśnie ta fascynacja sprawia, że kinografiki stają się coraz popularniejsze, szczególnie ze względu na to, że marki chcą za wszelką cenę przyciągnąć bardzo ograniczoną uwagę użytkowników online.

virgo haan sony alpha 7RII kobieta w czerwonej sukni siedząca przy czerwonym stole z czerwonym wentylatorem

© Virgo Haan | Sony α7R II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/2.2, ISO 320

Jednym z mistrzów tworzenia kinografik jest Virgo Haan. Przez pewien czas pracował jako asystent fotografów, ale ostatecznie zdecydował się zmienić karierę i podjął pracę w agencji reklamowej, gdzie dowiedział się więcej o rozwijającej się branży marketingu online oraz sposobach przyciągania uwagi ludzi. Drogę do zostania liderem w tworzeniu kinografik otworzyło mu jednak zaskakujące źródło inspiracji — film o Harrym Potterze..

„Około 2011 roku obejrzałem film o Harrym Potterze” — wyjaśnia. „W jednej scenie bohaterowie czytali gazetę, a obrazy na jej stronach ożywały. Pomyślałem, że byłoby świetnie, gdyby udało mi się w jakiś sposób uzyskać podobny efekt na zdjęciach”.

Ziarno zostało zasiane, ale co wydarzyło się potem?

„Parę miesięcy później” — wyjaśnia — „czytałem artykuł o dwóch fotografach, Kevinie Burgu i Jamiem Becku, którzy w zasadzie wynaleźli tę nową metodę fotografowania, czyli kinografikę, i od razu wiedziałem, że chcę je tworzyć”.

virgo haan sony alpha 7RII kobieta w żółtym t-shircie stojąca przed żółtym stołem z żółtym spryskiwaczem w ręku

© Virgo Haan | Sony α7R II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/2.2, ISO 320

Koncepcja kryjąca się za kinografiką jest dość prosta. Wyobraźcie sobie dwie warstwy. Górna jest fotografią z wyciętym obszarem. Może to być na przykład portret z wyciętym obszarem, w którym znajduje się oko sfotografowanej osoby. Poniżej jest warstwa z nagraniem kompletnie identycznym ze zdjęciem, ale przedstawiająca osobę mrugającą oczami. Przez wycięcie w warstwie górnej widać ruch z warstwy dolnej, w której znajduje się nagranie. Jaki jest w tym przypadku efekt końcowy? Widzimy, jak sfotografowana osoba mruga, ale poza tym pozostaje w kompletnym bezruchu.

Istnieje wiele tajnych sztuczek, jakie można wykorzystywać przy tworzeniu kinografik. Oczywiście kadr musi być w nagraniu kompletnie nieruchomy, więc trzeba używać statywu. Obiekty również muszą pozostać w całkowitym bezruchu, z wyjątkiem elementu, który ma być ruchomy. W tym celu podpiera się je podstawkami lub innymi prowizorycznymi podparciami.

virgo haan sony alpha 7RII kobieta w fioletowej bluzie patrząca na dużą misę trzymaną nad jej głową

© Virgo Haan | Sony α7R II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/2.2, ISO 320

Kolejną kwestią jest ruch. Virgo wyjaśnia, że w tworzeniu kinografik wykorzystuje się trzy typy pętli. „Wykorzystując takie obiekty jak chmury, można stworzyć pętlę zanikającą, która pojawia się i znika, tworząc iluzję ruchu” — wyjaśnia. „Istnieją też pętle odbite, w których ruch obiektu dociera do pewnego momentu, a następnie jest cofany. Świetnym przykładem jest mruganie oczami. Fotografowana osoba otwiera oczy, a następnie klip cofany jest do samego początku tak, by zaczynał się i kończył na tym samym obrazie. Mamy też pętle z cięciem, w których fotografowana osoba musi dopilnować, by jej ruch zaczynał się i kończył w tym samym miejscu. Ten rodzaj pętli jest najtrudniejszy do wykonania i wymaga największej wprawy”.

To może brzmieć skomplikowanie, ale technologia wykorzystywana do tworzenia kinografik dostępna jest dla każdego. Virgo używa aparatu Sony α7R II, który pozwala mu zarówno robić zdjęcia wysokiej jakości, jak i nagrywać filmy 4K z identycznymi ustawieniami kolorów. Tym sposobem fotografia i nagranie wideo idealnie do siebie pasują podczas edycji w programie Adobe Photoshop. Istnieje wiele różnych programów, których można użyć do tworzenia kinografik, ale Virgo zaleca początkującym oprogramowanie Flixel, dostępne w formie aplikacji oraz programu komputerowego.

virgo haan sony alpha 7RII kobieta w różowej bluzie grająca na flecie przed różowym stołem

© Virgo Haan | Sony α7R II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/2.2, ISO 320

Innymi funkcjami aparatu Sony α7R II, które pomagają Virgo w tworzeniu kinografik są Eye AF i ciche fotografowanie. Dzięki funkcji Eye AF oko fotografowanej osoby zawsze jest idealnie ostre, nawet wtedy, gdy Virgo używa obiektywu FE 85mm f/1.4 GM. Natomiast cicha migawka pomaga robić zdjęcia bez przeszkadzania fotografowanym osobom.

Mimo że kinografika powstała do wyświetlania online na małym ekranie, rozdzielczość obrazu pozostaje dla Virgo bardzo istotna, szczególnie w jego ostatnim projekcie dla magazynu modowego. „Ta seria zdjęć musiała być niezwykle jasna i barwna” — wyjaśnia — „ale chciałem też nawiązać do nadmiernej konsumpcji w naszym społeczeństwie. Przyglądając się bliżej postaciom w tych pracach, można dostrzec, że hodują w doniczkach samochody lub hamburgery. Wydrukowano je w formie zdjęć na stronach magazynu, ale korzystając z aplikacji rzeczywistości rozszerzonej w smartfonie, można było skierować na nie aparat urządzenia i oglądać, jak ożywały w formie kinografik”.

Wrażenie jest podobne do doświadczenia Virgo, gdy widział po raz pierwszy scenę z ruchomym zdjęciem w filmie o Harrym Potterze wiele lat temu.

Zdjęcia:

Asystent: Jaanar Nikker
Modelka: Gertrud (E.M.A Model Management)
Makijaż i włosy: Maret Ubaleht
Stroje: Kriss Soonik, Tallinn Dolls, Embassy of Fashion

Wyróżnione produkty

ILCE-7RM2

α7R II zpełnoklatkowym przetwornikiem wykonanym w technologii BSI

ILCE-7RM2

SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

SEL85F14GM

Powiązane artykuły

Virgo Haan
Alpha Universe

Virgo Haan

Estonia

„Staram się tworzyć dzieła większe niż codzienne życie”.

Wyświetl profil


x