wschód słońca nad holenderskimi wattami

Nowości z Sony Alpha Universe

Albert Dros i Michael Schaake

Kontynuując poszerzanie oferty obiektywów G Master, firma Sony wprowadza FE 12-24mm f/2.8 G Master — model zmiennoogniskowy o najszerszym na świecie kącie widzenia i przysłonie f/2,8*.

sony fe 12-24mm F2-8 G Master Zoom

Całkowicie nowa konstrukcja obejmuje trzy soczewki asferyczne XA (Extreme Aspherical), zapewniające niesamowitą rozdzielczość, a także dwie soczewki ze szkła Super ED i trzy soczewki ze szkła ED, odpowiadające za wysoką rozdzielczość w całym kadrze oraz piękny efekt bokeh. Cztery silniki liniowe XD (Extreme Dynamic) umożliwiają szybsze i dokładniejsze ustawianie ostrości niż w konwencjonalnych obiektywach zarówno podczas fotografowania, jak i filmowania. Michael Schaake i Albert Dros, nagradzani fotografowie krajobrazu i ambasadorzy Sony Imaging, przetestowali przedpremierowo nowy obiektyw i podzielili się z nami swoimi przemyśleniami na jego temat. Albert Dros „Warunki w Holandii były idealne, więc mogłem wypróbować obiektyw w wielu różnych sytuacjach i scenariuszach. Wziąłem ze sobą zaufany aparat Alpha 7R IV i zacząłem odkrywać okolicę”.

„Zacząłem od tej malowniczej dzielnicy Amsterdamu, całkowicie pustej i zamkniętej z powodu pandemii. To świetny przykład miejsca, w którym obiektyw o ogniskowej 12 mm spisuje się po prostu świetnie. Ostrość jest niesamowita, zwłaszcza na krawędziach”.
brukowana ulica amsterdamu o zmierzchu

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 4s @ f/8.0, ISO 200

„Odwiedziłem piękny ratusz w Nieuwegein. To bardzo nowoczesny budynek zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Pomyślałem, że byłby idealnym elementem niektórych ujęć szerokokątnych. W takich sytuacjach przydaje się wysuwany ekran aparatu Alpha 7R IV. Czasami chodzę dookoła, patrząc na ekran oraz celując i obracając aparat, dopóki nie zobaczę kompozycji, która mi się spodoba”.

ratusz nieuwegein z zewnątrz

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/10.0, ISO 100

ratusz nieuwegein wewnątrz

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/30s @ f/11.0, ISO 100

„W prognozach zapowiadano burze, więc udałem się w plener w nadziei, że uchwycę spektakularne niebo. To zdjęcie wiatraka zrobiłem jako szybką panoramę (z ręki). Nadchodząca chmura burzowa stanowi idealnie lustrzane odbicie małego strumienia na pierwszym planie. W tym zdjęciu naprawdę spodobało mi się to, że panoramiczne ujęcie wygląda, jakbym wykonał je z użyciem obiektywu fisheye”.

panoramiczne zdjęcie wiatraka w holandii z imponującym burzowym niebem w tle

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/50s @ f/5.6, ISO 320

„Gdy burza przeszła, sfotografowałem pole maków na tle zachodzącego słońca”.

pole maków w holandii po ulewie

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/13s @ f/11.0, ISO 200

„Mieliśmy też piękne poranki, więc wstawałem o 3 nad ranem i szedłem do lasu — jednego z moich ulubionych miejsc do fotografowania. W takich sytuacjach zwykle sięgam po obiektywu o znacznie dłuższej ogniskowej, ale chciałem wypróbować model 12-24mm i uzyskałem całkiem ciekawe rezultaty”.

światło słoneczne przedzierające się przez drzewa w holenderskim lesie

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 0.6s @ f/11.0, ISO 100

Czasami używam techniki zwiększania ostrości „focus stacking”, która polega na tym, że zbliżam się na niewielką odległość do obiektu i robię wiele zdjęć z różnymi punktami ostrości, tak aby uzyskać ostrość w całym ujęciu, od pierwszego planu aż po tło. Ta fotografia była połączeniem trzech zdjęć wykonanych z przysłoną f/22. Udało mi się w niej uzyskać ostrość na całym kadrze.
pokryte mchem powalone drzewo w holenderskim lesie

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 2.5s @ f/22, ISO 100

„Ponadto zdołałem zrobić kilka zdjęć gwiazd. Fotografowanie Drogi Mlecznej w Holandii jest teraz praktycznie niemożliwe z powodu dużej ilości zanieczyszczenia świetlnego, ale w niektórych miejscach jest stosunkowo niewielkie w porównaniu z resztą kraju”.

„Największym wyzwaniem było jednak to, że fotografowałem w trakcie najdłuższego dnia w roku, podczas którego nie zapada nawet kompletna ciemność!”

droga mleczna widoczna nad amsterdamem z martwym drzewem na pierwszym planie

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 20s @ f/2.8, ISO 3200

„To zdjęcie zrobiłem z przysłoną f/2,8 i przede wszystkim zachwyciła mnie ostrość gwiazd. Warto wspomnieć, że czerwono-pomarańczowy blask na horyzoncie nie jest światłem słonecznym, a zanieczyszczeniem świetlnym miasta”.

Podsumowując, oto moje wstępne przemyślenia:

sony FE1224GM obok sony FE 1224G w celach porównawczych

Jak widać, wersja f/2.8 nie jest dużo większa od wersji f/4

„Miałem okazję wypróbować nowy obiektyw 12-24 mm f/2.8 G Master przez kilka dni i od razu zwróciłem uwagę na niezwykle solidne wykonanie. Waży 847 gramów, więc z pewnością nie jest lekki, ale dobrze równoważy masę aparatu Alpha 7R IV w dłoni. Przy tak dużej i zakrzywionej przedniej soczewce w ogóle się tego nie spodziewałem”.

„Duża przednia soczewka utrudnia używanie filtrów (chociaż istnieje możliwość stosowania tylnych filtrów żelatynowych), ale prawdę mówiąc, nie widziałem odblasków ani duszków, co wiele mówi o nowej powłoce zaprojektowanej przez firmę Sony specjalnie do tego obiektywu”.

To zdjęcie przedstawia bardzo kontrastową scenę, sfotografowaną bezpośrednio pod słońce. W wodzie można dostrzec odbicie słońca w kształcie gwiazdki, ale nie widać poświaty.
zdjęcie szerokokątne jeziora ze słońcem wyłaniającym się zza burzowych chmur

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/8.0, ISO 100

„Robiłem zdjęcia z różnymi ustawieniami przysłony, od f/2,8 aż do f/22, i zauważyłem tylko niewielki spadek ostrości powyżej f/18, czego należy się spodziewać. Szeroko otwarta przysłona f/2,8 zapewniała niesamowitą ostrość. Nie obawiałbym się robienia zdjęć z tym ustawieniem w słabym świetle”.

czarno-białe zdjęcie samotnego drzewa na tle czystego nieba z puszystymi chmurami

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/2.8, ISO 100

„Przy tym ujęciu chciałem ustawić długi czas naświetlania, aby wygładzić wodę, a ponieważ nie mogłem użyć filtra ND, musiałem zrobić zdjęcie z przysłoną f/22 (czego normalnie starałbym się uniknąć). Mimo tego ostrość jest nadal dobra”.

wartka rzeka uchwycona w zwolnionym tempie na tle skał

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1s @ f/22, ISO 50

„Moim podstawowym obiektywem do fotografowania krajobrazów jest FE 16-35mm f/4 ZA OSS, z którego jestem bardzo zadowolony. Natomiast dłuższa ogniskowa z szerokim kątem widzenia dała mi nową perspektywę, co naprawdę mi się spodobało”.

widok przez łodygi jęczmienia na błękitne niebo z chmurami

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1s @ f/22, ISO 50

drewniana-ścieżka-prowadząca-przez-pole-oraz-imponujące-niebo

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/2.8, ISO 100

„Ogólnie rzecz biorąc, jestem pod ogromnym wrażeniem tego obiektywu. Jego zakres ogniskowych z pewnością zainspirował mnie do bardziej kreatywnego fotografowania”. * W porównaniu z wymiennymi obiektywami zmiennoogniskowymi z przysłoną f/2,8 w pełnym zakresie ogniskowych do pełnoklatkowych aparatów cyfrowych, stan z lipca 2020 r.

Wyróżnione produkty

Albert Dros

Albert Dros | Niderlandy

„Mam obsesję na punkcie idealnych ujęć”
Michael Schaake

Michael Schaake | Niemcy

„Obecność we właściwym miejscu i czasie oraz dostrzeżenie dramatycznego piękna natury może być cudownym i bardzo osobistym przeżyciem. Dzieląc się swoimi zdjęciami, mam nadzieję zabrać innych ze sobą w tę podróż”

Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter α Universe

Gratulacje! Utworzono subskrypcję newslettera α Universe

Podaj prawidłowy adres e-mail

Gratulacje! Utworzono subskrypcję