Alpha Universe — szczegóły historii

Bezkonkurencyjny: α9 II — fotografia sportowa

Diego Souto i Aleksandra Szmigiel

Tylko garstka profesjonalnych fotografów miała okazję wypróbować nowy aparat Sony α9 II przed jego premierą.

Do tej grupy należą Aleksandra Szmigiel z Warszawy oraz Diego Souto z Madrytu. Obydwoje są fotografami sportowymi. Pomimo tego, że aparat Sony α9 II mogli testować tylko przez parę tygodni, już w dużym stopniu zmienił się sposób ich pracy. W wysoce konkurencyjnej branży, jaką jest fotografia sportowa, najważniejsze jest być pierwszym, gdyż od tego może zależeć, czy uda się sprzedać zdjęcia, czy też nie. Dzięki nowym funkcjom aparatu α9 II Aleksandra i Diego już zyskali przewagę nad innymi fotografami używającymi lustrzanek cyfrowych.

Aleksandra Szmigiel fotografuje lekkoatletów aparatem Sony Alpha 9II z obiektywem G Master o ogniskowej 600 mm

Aleksandra Szmigiel in action with her α9 II + FE 600mm f/4 G Master

„Sony α9 II to naprawdę duży krok naprzód, zarówno dla firmy Sony, jak i dla fotografów sportowych” — twierdzi Aleksandra. „Jest idealny dla tych z nas, którzy muszą szybko wysyłać zdjęcia do edytora. To urządzenie dla profesjonalistów”. Aleksandra jest byłą biegaczką średniodystansową, więc fotografowanie lekkoatletyki, szczególnie w europejskiej Diamentowej Lidze, było dla niej naturalnym wyborem. Sony α9 to według niej prawdziwie rewolucyjny aparat.

„Jednym z powodów, dla których uwielbiam ten sprzęt, jest jego niewielki ciężar” — wyjaśnia. „Mogę używać obiektywu 400 mm bez statywu, a to dla mnie najłatwiejszy sposób pracy”.

Z kolei Diego Souto z reguły przebywa przy linii bocznej boiska. „Zawodnicy poruszają się w sposób nieprzewidywalny” — wyjaśnia — „więc aparat α9 II to najlepszy możliwy wybór. Szybki system AF sprawia, że nagłe zwroty lub zmiany kierunku biegu graczy nie mają znaczenia, ponieważ autofokus i tak będzie ich śledził. Natomiast dzięki funkcji fotografowania z szybkością 20 klatek na sekundę wiem, że uzyskam 20 idealnie ostrych zdjęć. Wszystko sprowadza się do możliwości wyboru. Spośród wszystkich tych zdjęć mogę wybrać konkretny moment. Fotografowie używający lustrzanek cyfrowych mogą uzyskać parę nieostrych zdjęć, których nie będą w stanie użyć, a mogliby chcieć przedstawić właśnie te chwile”.

diego souto sony alpha 9II zawodnik realu madryt kopiący piłkę w powietrzu

© Diego Souto | Sony α9 II + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 2000

Nie chodzi tylko o możliwość wyboru, jaką ceni sobie Diego, ale również o to, jak bardzo aparat ułatwia wykonywanie potrzebnych mu zdjęć. „Wcześniej, gdy fotografowałem lustrzanką cyfrową” — mówi — „martwiłem się, czy wszystkie zdjęcia będą ostre, ale teraz jestem tego pewien. Mogę się koncentrować na innych rzeczach, na przykład na kompozycji czy tle, oraz na tym, co robi zawodnik. Jednak nigdy nie muszę się martwić ostrością. Dzięki temu mogę sobie pozwolić na większą kreatywność, a to naprawdę bezcenne”.

diego souto sony alpha 9II piłkarz skaczący do uderzenia piłki z główki i inny zawodnik próbujący go powstrzymać

© Diego Souto | Sony α9 II + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/1250s @ f/2.8, ISO 8000

Aparat α9 II może się wydawać podobny do modelu α9, ponieważ ma ten sam przetwornik obrazu o rozdzielczości 24 milionów pikseli oraz fotografuje z szybkością 20 kl./s. Te pozornie niewielkie różnice mają jednak ogromne znaczenie dla fotografów sportowych. Nowa mechaniczna migawka jest dwukrotnie szybsza i pozwala fotografować z szybkością 10 kl./s. W nowym modelu oba gniazda kart SD są zgodne ze standardem UHS-II. Procesor obrazu działa szybciej, przez co aparat jest bardziej wydajny. Użytkowników ucieszą również zmiany w obudowie, w tym udoskonalone uszczelnienie i pokrywy gniazd.

 

diego souto sony alpha 9II dwaj piłkarze walczący o piłkę

© Diego Souto | Sony α9 II + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 2000

Diego już zauważył udoskonalenia w ergonomii aparatu. „Przyciski aparatu α9 II są głębsze i nieco bardziej miękkie” — wyjaśnia — „co sprawia, że jest łatwiejszy w obsłudze, zwłaszcza w rękawiczkach. Mimo że masa aparatu w zasadzie się nie zmieniła, wydaje się o wiele lżejszy ze względu na wyważenie i uchwyt”.

Jednak chyba najważniejszą funkcją modelu α9 II, z której już skorzystali Aleksandra i Diego, jest możliwość przesyłania zdjęć. Dzięki wbudowanemu połączeniu Ethernet 1000BASE-T oraz łączności Wi-Fi, działającej w częstotliwości 2,4 GHz i 5 GHz, aparat może jeszcze szybciej przesyłać zdjęcia na serwer FTP. Ponadto od teraz można do nich też dodawać znaczniki głosowe.

„Teraz mogę skonfigurować przycisk na aparacie tak, aby natychmiast przesyłał zdjęcie za pośrednictwem serwera FTP do mojej redakcji” — mówi Aleksandra. „To naprawdę przydatna funkcja. Jako fotograf pracujący dla agencji, muszę szybko przesyłać zdjęcia w celu publikacji. Jest to więc duży krok naprzód dla osób takich jak ja”.

diego souto sony alpha 9 koszykarz próbujący powstrzymać w powietrzu przeciwnika przed umieszczeniem piłki w koszu

© Diego Souto | Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/1600s @ f/2.8, ISO 1600

Nowe funkcje miały ogromny wpływ na pracę Diega. „Gdy zobaczyłem, że firma Sony wprowadziła możliwość dodawania znaczników głosowych, wiedziałem, że ten aparat będzie bezkonkurencyjny” — wyjaśnia. „Nie muszę używać żadnych urządzeń zewnętrznych, a dodatkowo mogę korzystać z łączności Wi-Fi 5 GHz i portu Ethernet 1000BASE-T. Ten aparat ma dosłownie wszystko, czego potrzebuję. Możliwość publikowania zdjęć online przed pozostałymi fotografami daje ogromną przewagę w mojej branży. Biorąc pod uwagę szybkość autofokusa, szybkości robienia zdjęć, cichą migawkę oraz możliwość przesyłania plików, to po prostu najlepszy aparat dla fotografów sportowych. Z pewnością zabiorę go na Letnie Igrzyska Olimpijskie w Tokio”.

Wyróżnione produkty

ILCE-9M2

Alpha 9 II — aparat pełnoklatkowy z funkcjami profesjonalnymi

ILCE-9M2

ILCE-9

Aparat Alpha 9 z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu „stacked CMOS”

ILCE-9

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL400F28GM

FE 400mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

Powiązane artykuły


x