Dostrzeganie czegoś wyjątkowego 

Andreas Hemb

Zmiany postępują ciągle — powie to każda osoba badająca przyrodę. Adaptacja i innowacja tworzą nowe nisze, a gatunki dobrze prosperują dzięki różnorodności. Czy z fotografowaniem dzikiej przyrody może być podobnie? Czy w czasach, gdy technologie fotograficzne sprawiają, że robienie ostrych i szczegółowych zdjęć jest łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej, praca w niestandardowy sposób wystarcza, by się wyróżnić?

W ciągu ostatnich kilku lat ekspert od fotografowania dzikiej przyrody, Andreas Hemb, wyznaczył sobie właśnie takie zadanie.

andreas-hemb-sony-alpha-9-a-heron-takes-off-from-the-water-with-a-strong-sunset-behind

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/1000s @ f/4.0, ISO 100

„W części swojej pracy odchodzę od czysto dokumentalnych ujęć i staram się odkrywać inny aspekt fotografii dzikiej przyrody, który moim zdaniem polega na uwiecznianiu emocji związanych z byciem w danym miejscu” — wyjaśnia Andreas. „Nazywam to «granicą między snem a rzeczywistością». Chodzi w niej bardziej o wyrażenie uczuć niż uchwycenie zwierzęcia. Być może widzieliście «normalne» zdjęcie 1000 razy, ale jeśli jesteście w stanie przedstawić coś w inny sposób, pobudzicie zainteresowanie widzów”.

Andreas ma ogromne doświadczenie w robieniu zdjęć i może swobodnie wykraczać poza ograniczenia standardowej fotografii dzikiej przyrody. Między jego aktualnymi zdjęciami a fotografiami scenicznymi można dostrzec wiele podobieństw — pewnie dlatego, że wcześniej zajmował się fotografią krajobrazową.

„Zawsze interesowało mnie obserwowanie dzikiej przyrody” — mówi. „Ta chęć wyewoluowała z fotografowania krajobrazów, gdy chciałem dodawać do kadrów dzikie zwierzęta, by uzyskać lepszą więź z oglądającymi. Scenerie są oczywiście piękne, ale zawsze mi w nich czegoś brakowało. Życie zawsze dodaje zdjęciom dynamiki”.

andreas-hemb-sony-alpha-9-a-bird-shrouded-in-mist-stares-at-the-photographer

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/500s @ f/4.0, ISO 125 

Mimo że Andreas używa standardowych technik stosowanych w fotografii krajobrazowej, niezbędnym elementem robienia doskonałych zdjęć jest jego doświadczenie w fotografowaniu dzikiej przyrody. „Bierzemy pod uwagę wszystkie standardowe aspekty zwykłej fotografii, czyli zrozumienie światła, tło i tak dalej, ale musimy też uchwycić szczególną chwilę ze zwierzęciem w roli głównej” — mówi. „Potrzebne są więc dobre umiejętności polowe, by zwierzę czuło się swobodnie mimo obecności fotografa. Trzeba podejść na tyle blisko, by zrobić zdjęcie, ale też rozumieć zachowanie zwierzęcia, jego ruchy oraz sposób reakcji na otoczenie. Dzięki temu można sporo przewidzieć, a przecież idealna chwila, którą będziemy chcieli uwiecznić, może bardzo szybko minąć”.

Podczas jednej z ostatnich sesji w rodzinnej Szwecji oraz na Florydzie Andreas używał aparatów α7R III i α9, za pomocą których uchwycił wiele zachwycających artystycznych fotografii natury. Dobrym przykładem jest jego zdjęcie panoramiczne przedstawiające czaplę śnieżną łowiącą rybę. „Śledziłem ją z czasem otwarcia migawki wynoszącym 1/60 s” — wyjaśnia. „To o wiele więcej niż przy standardowych fotografiach dzikiej przyrody. Na zdjęciu widać ostrą głowę ptaka, by można było rozpoznać jego gatunek, a także zamierzony efekt rozmycia na skrzydle i tle”.

andreas-hemb-sony-alpha-9-a-bird-takes-off-from-a-lake-with-a-fish-in-its-beak

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/60s @ f/4.0, ISO 100

Robienie zdjęć panoramicznych zdecydowanie ułatwia mu wbudowana stabilizacja obrazu (IBIS) dostępna w aparatach Alpha. „Szukam ruchu obiektów, a nie pełnego efektu rozmycia. Wypatruję ruchu na różne sposoby, ale prawie zawsze pomaga mi w tym IBIS. Większość kadru powinna pozostać ostra, a ruch ma być uchwycony we właściwym miejscu, by powstał kontrast, który przyciągnie wzrok widza. Podczas robienia zdjęć panoramicznych bardzo przydaje się możliwość przełączenia trybu IBIS, gdy potrzebuję stabilizacji wyłącznie jednej osi. Mogę to zrobić bezpośrednio z poziomu obiektywu, na przykład GM 400mm f/2.8, co bardzo pomaga mi przyspieszyć pracę”.

Inne funkcje aparatów Alpha, na których polega Andreas przy robieniu takich zdjęć, to natychmiastowe przekazywanie informacji przez wizjer elektroniczny oraz tryb cichego fotografowania. „Cisza jest niezwykle ważna podczas fotografowania dzikiej przyrody” — wyjaśnia. „Nie możemy ryzykować, że wypłoszymy zwierzę. Dźwięki migawki mechanicznej mogą brzmieć jak wystrzały z karabinu maszynowego, ale aparat α9 pozwala mi spokojnie robić serie zdjęć z prędkością 20 klatek na sekundę, a zwierzęta nawet tego nie zauważają”.

andreas-hemb-sony-alpha-9-a-silhouette-of-2-lions

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/2.8, ISO 4000

Według niego do zdjęć z sylwetkami lub obiektami z oświetleniem z tyłu naprawdę przydaje się wizjer elektroniczny i histogram. „Mamy natychmiastowy dostęp do informacji i możemy instynktownie wiedzieć, jak dostosować oświetlenie — ręcznie czy też z użyciem kompensacji ekspozycji. Fotografowanie przy słońcu zawieszonym nisko na niebie jest o wiele łatwiejsze, a dodatkowo nie niszczy wzroku. Cicha migawka, wbudowana stabilizacji obrazu oraz wizjer elektroniczny ułatwiają mi robienie zdjęć pod niskim kątem, na przykład tych przedstawiających sylwetki brodzących ptaków czy łabędzia w lśniącej wodzie, do którego zbliżyłem się w specjalnej pływającej kryjówce”.

andreas-hemb-sony-alpha-7RM3-reflection-of-trees-in-water-hiding-an-alligator-that-appears-to-be-upside-down

© Andreas Hemb | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/25s @ f/10, ISO 100

Kolejna z jego fotografii z Florydy przedstawia aligatora płynącego pośród odbić otoczenia w spokojnej tafli wody. W przypadku tego zdjęcia Andreas sprytnie odwrócił kadr. Najpierw widzimy drzewa i niebo, a potem aligatora. Dostrzegając drapieżnika, czujemy niemal pierwotny strach. „To bardzo prosta technika, chociaż trochę niespodziewana” — śmieje się. „Jest to przykład, jak można w bardzo prosty sposób osiągnąć nieoczekiwany efekt. Mam nadzieję, że podobnie jak inne moje ujęcia, sprawia, że oglądający zatrzyma się na chwilę i pomyśli o pięknie dzikiej przyrody, a także o tym, jak możemy ją chronić, by mogły ją podziwiać również przyszłe pokolenia”.

Wyróżnione produkty
ILCE-9
α9 – pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy z matrycą CMOS

ILCE-9

ILCE-7RM3
Pełnoklatkowy aparat α7R III 35 mm z autofokusem

ILCE-7RM3

SEL2470GM
FE 24–70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL400F28GM
FE 400mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

SEL14TC
Telekonwerter 1,4x

SEL14TC

Powiązane artykuły
Andreas Hemb
alpha universe

Andreas Hemb

Szwecja

Zdjęcie może przedstawiać o wiele więcej niż tylko pokazywać otoczenie. Staram się wychodzić poza aspekt dokumentalny fotografii — zdjęcie powinno dostarczać emocji.

Wyświetl profil