Alpha Universe Story Detail

Złodzieje scen

Christophe Brachet

„Robienie zdjęć do filmów wiąże się z licznymi ograniczeniami” — mówi fotosista Christophe Brachet — „więc aby uzyskać potrzebne mi zdjęcia, muszę się skradać jak kot. Nie mogę przeszkadzać w wydarzeniach na planie ani wchodzić w interakcje z ludźmi przed i za kamerą. Aby zrobić jak najbardziej autentyczne zdjęcia, muszę pozostać zapomniany i niewidoczny. Bycie dyskretnym to motto mojego zawodu”.

Christophe Brachet Sony Alpha 9 kobieta w kostiumie historycznym stojąca na polu makowym

© Christophe Brachet | Sony α9 + FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS | 1/800s @ f/5.6, ISO 50

Christophe twierdzi, że wcześniej, jeszcze zanim sprzęt Sony Alpha zmienił sposób, w jaki robi zdjęcia na planie, jego praca była trudniejsza.

„W moim zawodzie prawdziwą rewolucją był tryb cichej migawki wprowadzony w takich aparatach bezlusterkowych jak Sony α9, α7R III czy α7 III, których teraz używam” — wyjaśnia. „Wcześniej większość zdjęć z planu filmowego robiłem, używając zmodyfikowanych obudów do zdjęć pod wodą, które zapewniały dźwiękoszczelność migawki, ponieważ fotografując w trakcie kręcenia ujęć trzeba zachować kompletną ciszę. W przeciwnym razie dźwięk migawki były uchwycony przez mikrofony”.

Christophe Brachet Sony Alpha 7RII grupa francuskich aktorów pozująca do zdjęcia w kostiumach historycznych

© Christophe Brachet | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/5.6, ISO 1000

Christophe ma 10 lat doświadczenia w pracy jako fotosista. Jego ostatnie prace pochodzą z planów dramatów lub komedii historycznych, np. „Le retour du Héros”, projektu pełnego zupełnie nowych wyzwań i możliwości dla niego oraz jego sprzętu.

„Zaangażowałem się w ten projekt za namową reżysera Laurenta Tirarda. To był pierwszy raz, gdy miałem okazję pracować z aktorką Mélanie Laurent. Obie te osoby oraz reszta zespołu sprawiły, że praca nad tym projektem była dla mnie ogromną przyjemnością. Ponadto kostiumy i miejsca kręcenia ujęć do dramatów historycznych są niezwykle bogatym i interesującym tematem dla fotografa”.

Christophe Brachet Sony Alpha 9 jean dujardin i melanie laurent śmiejący się w przerwie między ujęciami

© Christophe Brachet | Sony α9 + 85mm f/1.8 | 1/500s @ f/2.8, ISO 100

„Film Le retour du Héros” — twierdzi Christophe — „był dla mnie szczególnym wyzwaniem. Ponieważ to komedia slapstickowa, aktorzy nigdy się nie śmieją na ekranie. Oczywiście muszę robić zdjęcia uśmiechniętych aktorów do materiałów promujących film, aby widzowie wiedzieli, że mają do czynienia z komedią. W celu uchwycenia tych chwil musiałem być niezwykle czujny za kulisami oraz na planie”. Bardzo duża szybkość ustawiania ostrości i fotografowania aparatu α9 pomogły mu uwiecznić te oraz inne ciekawe sytuacje.

Christophe Brachet Sony Alpha 9 jean dujardin galopujący konno w kostiumie historycznym

© Christophe Brachet | Sony α9 + 85mm f/1.8 | 1/6400s @ f/2.2, ISO 50

Innymi ważnymi chwilami były ujęcia aktorki wpadającej do jeziora oraz żołnierza galopującego na koniu. „Aby je sfotografować” — wyjaśnia Christophe — „użyłem w aparacie α9 trybu zdjęć seryjnych z szybkością 20 klatek na sekundę”. Dzięki temu mógł wybrać zdjęcia, które najlepiej przedstawiały te urzekające chwile.

„Fotografując w ten sposób, nie obawiam się, że stracę z widoku obiekt, ponieważ autofokus aparatu α9 jest niezwykle precyzyjny, a śledzenie obiektów jest po prostu niezawodne” — twierdzi. „Taka liczba klatek na sekundę w połączeniu z doskonałym ustawianiem ostrości pozwalają mi skoncentrować się na fotografowanej osobie”.

Christophe Brachet Sony Alpha 7RII ubrany w łachmany francuski aktor stojący z workiem w ręku obok dyliżansu

© Christophe Brachet | Sony α7R II + 85mm f/1.8 | 1/3200s @ f/1.8, ISO 100

Poza fotografiami „na żywo” fotosista musi też robić zdjęcia promocyjne oraz zakulisowe. Do tego celu Christophe używa aparatu α7R II.

„Moje zdjęcia trafiają do materiałów promujących filmy oraz są wykorzystywane przy tworzenia plakatów” — mówi — „więc mimo że to zdjęcie Jeana Dujardina zrobiłem podczas kręcenia filmu, chciałem uchwycić realizm, jaki udało się uzyskać specjaliście od rekwizytów”.

Christophe jest też często proszony o fotografowanie aktorów w pozach, aby przedstawić ich oraz plan filmowy w pełnej okazałości. W tym celu polega na wysokiej rozdzielczości matrycy aparatu α7R II. „Do produkcji filmowych zatrudnia się wielu artystów. Chcę, aby na zdjęciach były widoczne również ich wspaniałe prace” — dodaje.

Christophe Brachet Sony Alpha 7RII śmiejący się jean dujardin i melanie laurent oraz klapser przygotowujący się do nowego ujęcia

© Christophe Brachet | Sony α7R II + 85mm f/1.8 | 1/1600s @ f/1.8, ISO 100

Rozmaitość środowisk i sytuacji oznacza, że Christophe oraz jego aparaty i obiektywy muszą z tą samą precyzją reagować na różne warunki. Sporym wyzwaniem może być na przykład praca przy oświetleniu planu. „Całym oświetleniem zarządza główny kamerzysta” — wyjaśnia — „więc muszę z nim współpracować i uchwycić na zdjęciach atmosferę, jaką udało mu się uzyskać”. Na szczęście Christophe nie ma problemów ze scenami w słabym świetle, ponieważ matryce aparatów Sony są niezwykle czułe i redukują szumy nawet przy bardzo wysokich ustawieniach czułości ISO.

Christophe Brachet Sony Alpha 9 jean dujardin i melanie laurent w formalnych kostiumach stojący przed świecami

© Christophe Brachet | Sony α9 + 85mm f/1.8 | 1/125s @ f/1.8, ISO 1250

Aby w pełni wykorzystać dostępne światło, najczęściej używa jasnych obiektywów stało- i zmiennoogniskowych serii Sony G Master i nie tylko, w tym modeli 24mm f/1.4 GM, Zeiss Batis 85mm f/1.8, Sony Zeiss 55mm f/1.8 i 24-70mm f/2.8 GM.

Dla fotografów takich jak Christophe na horyzoncie pojawia się więcej doskonałych obiektywów. „Ekscytuje mnie możliwość używania nowego obiektywu 135mm f/1.8 GM” — śmieje się. „Preferuję obiektywy stałoogniskowe, ponieważ lubię badać otoczenie i wykonywać zdjęcia z różnych perspektyw. Aparaty Sony mi w tym pomagają”.

Wyróżnione produkty

ILCE-7RM2

α7R II zpełnoklatkowym przetwornikiem wykonanym w technologii BSI

ILCE-7RM2

ILCE-9

Aparat α9 z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu „stacked CMOS”

ILCE-9

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL70300G

FE 70-300mm F4.5-5.6 G OSS

SEL70300G

Powiązane artykuły

Christophe Brachet
Alpha Universe

Christophe Brachet

Francja

„W aparacie α7S lubię to, że jest mały i nie rzuca się w oczy, dzięki czemu mogę uwieczniać prawdziwie naturalne chwile”.

Wyświetl profil


x