Alpha Universe — szczegóły historii

Szybkość i zwinność:
fotografowanie puszczyków mszarnych
aparatem Sony α9 

Floris Smeets 

Mieszkający w odległym zakątku Norwegii fotograf Floris Smeets ma we krwi miłość do natury. „Moi rodzice są biologami. Moi dziadkowie byli biologami. Nawet siostra jest biologiem. Moja pasja do natury jest więc naturalna” — mówi Floris. Jego pierwszą miłością zawsze była natura, a fotografia dawała mu szansę na robienie zdjęć gatunków, które widział na zewnątrz.

floris smeets sony alpha 9 sylwetka puszczyka mszarnego na tle światła poranka

© Floris Smeets | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/8000s @ f/2.8, ISO 100

„W miejscu, gdzie mieszkam, mam łatwy dostęp do pewnych gatunków zwierząt, a wszystkie z nich mają zwyczaje sezonowe. Jesienią fotografuję woły piżmowe i renifery, kiedy kolory otoczenia są po prostu niesamowite. Zimą biały śnieżny krajobraz stanowi dla mnie puste płótno, na którym fotografuję woły piżmowe, a na wiosnę pojawia się cietrzew zwyczajny. W miesiącach letnich skupiam się na puszczykach mszarnych, które wiją gniazda w lasach nieopodal mojego domu”.

floris smeets sony alpha 9 puszczyk mszarny siedzący w ukryciu na drzewie

© Floris Smeets | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/5000s @ f/2.8, ISO 1250

Poświęcenie każdego sezonu tylko jednemu gatunkowi daje Florisowi możliwość poznania poszczególnych par puszczyków. Robienie tak zachwycających zdjęć wymaga od niego zarówno umiejętności terenowych, jak i fotograficznych. Musi znaleźć właściwe miejsce dla siebie i aparatu Sony α9.

floris smeets sony alpha 9 puszczyk mszarny siedzący na słupie i wpatrujący się w fotografa

© Floris Smeets | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/1600s @ f/2.8, ISO 1000

„Wybieram się na tereny ich łowisk” — wyjaśnia — „zlokalizowane na starych polanach z dużą liczbą powalonych drzew. Następnie próbuję znaleźć parę ptaków, której nie przeszkadza, że robię jej zdjęcia. Kamuflaż puszczyków jest zachwycający, ale sprawia, że trudno je zauważyć. W jednej chwili szukasz ptaków i niczego nie widzisz, aż nagle dostrzegasz obracającą się głowę sowy i zdajesz sobie sprawę, że cały ten czas siedziała w tym jednym miejscu. Muszę więc często wychodzić na zwiady”. Floris kontynuuje — „mogę znaleźć 10 lub 20 par ptaków, zanim natrafię na tę, z którą będę mógł pracować. Przez resztę sezonu chodzę tylko do tej jednej pary puszczyków, aby zmaksymalizować liczbę zdjęć, jaką mogę uzyskać”.

floris smeets sony alpha 9 portret trzy czwarte puszczyka mszarnego na żółtym tle

© Floris Smeets | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/320s @ f/4.0, ISO 1000

Floris zabiera ze sobą aparat Sony α9 z obiektywami FE 400mm f/2.8 G Master. Drugi aparat α9 z obiektywem FE 100-400mm f/4.5-5.6 G Master pełni rolę dodatkowego zestawu, gdy Floris potrzebuje elastyczności obiektywu zmiennoogniskowego.

„Zanim przeszłam na aparat α9, przez prawie 20 lat używałam lustrzanek cyfrowych. Po kilku tygodniach z aparatem Sony α9 wiedziałam, że już nigdy więcej nich nie wrócę”.

floris smeets sony alpha 9 puszczyk mszarny siedzący na gałęzi i wypatrujący ofiary

© Floris Smeets | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/400s @ f/2.8, ISO 1000

Ponieważ Floris jest z wykształcenia ekologiem, szacunek wobec zwierząt jest dla niego bardzo ważny. „Nigdy nie używam przynęt” — wyjaśnia. „Wszystkie moje zdjęcia przedstawiają naturalne zachowania puszczyków mszarnych”.

Zbliżenie się do sów w celu uchwycenia niesamowitych fotografii za pomocą obiektywu FE 400 mm f/2.8 G Master wiąże się z koniecznością poznania ich otoczenia. „Przeważnie mają wybrane żerdzie, na których przesiadują. Latają między nimi i często kołują w powietrzu nad łowiskiem, więc daje się przewidzieć, dokąd zmierzają. Ustawiam się i czekam, aż sowa do mnie podleci. Nigdy nie udałoby mi się dotrzeć tak blisko, gdybym po prostu do nich podchodził”.

floris smeets sony alpha 9 puszczyk mszarny lądujący na ziemi z rozpostartymi szponami

© Floris Smeets | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/1000s @ f/2.8, ISO 1600

Po zbliżeniu się na odpowiednią odległość Floris zaczyna polegać na szybkości aparatu Sony α9. Autofokus i możliwość fotografowania z szybkością 20 kl./s bez efektu zaciemnienia w czasie zdjęć seryjnych pozwalają mu robić niesamowite zdjęcia puszczyków mszarnych w trakcie lotu, bez względu na przeszkody między obiektywem a ptakami.

floris smeets sowa alpha 9 puszczyk mszarny w locie z kropelkami wody tryskającymi z jego piór

© Floris Smeets | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/1250s @ f/2.8, ISO 1600

„Fotografując za pomocą lustrzanki cyfrowej, zawsze trzeba trzymać lecącego ptaka blisko środka kadru, aby autofokus działał prawidłowo. Aparat Sony α9 ma 693 punkty AF, praktycznie na całej matrycy, więc mogę ustawić rozszerzany punktowy obszar AF ze śledzeniem ostrości i mieć pewność, że nawet jeśli ptak wykona nagły ruch, system AF będzie go śledził” — mówi Floris. „To, w połączeniu z możliwością utrzymywania ostrości nawet wtedy, gdy zwierzę zostanie na chwilę zasłonięte jakąś przeszkodą, pozwala mi robić zachwycające zdjęcia. Właśnie dlatego uwielbiam pracować z zestawem Sony Alpha”.

Wyróżnione produkty

ILCE-9

α9 – pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy z matrycą CMOS

ILCE-9

SEL400F28GM

FE 400mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

Powiązane artykuły

Floris Smeets
alpha universe

Floris Smeets

Norwegia

Fotografia przyrodnicza jest tak atrakcyjna, ponieważ natura ciągle się zmienia. Codziennie możemy odwiedzać to samo miejsce i za każdym razem wracać z innym zdjęciem.

Wyświetl profil


x