Panoramiczna wizja świata 

Dilian Markov

Na co dzień Dilian Markov fotografuje dla bułgarskich wydań dużych międzynarodowych publikacji, takich jak Elle, Cosmopolitan i Harper’s Bazaar. Nadal jednak pociągają go podróże i nowe doświadczenia — a w szczególności możliwości wyrazu, jakie daje fotografia panoramiczna. 

„Oprócz pracy twórczej pasjonuję się podróżami. Kilka lat temu odkryłem mały aparat ze świetnymi obiektywami, zapewniający taką jakość zdjęć, że mogłem wyjść na ulicę i fotografować „prawdziwe życie” bez charakteryzacji i sztucznego oświetlenia. W tym samym roku zrobiłem sobie długie wakacje — spontanicznie postanowiłem na półtora miesiąca przeprowadzić się z rodziną do samochodu kempingowego i ruszyć w drogę. W trakcie podróży codziennie fotografowałem rodzinę i życie wokół nas”.

Dilian Markov zabrał ze sobą w podróż aparat Sony NEX-6. Model ten wpłynął na rodzaj wykonywanych zdjęć. Dzięki pewnej jego funkcji fotograf miał szansę eksperymentować ze zdjęciami panoramicznymi, którymi zawsze się fascynował, ale dotąd nie starczało mu cierpliwości, aby się nimi zająć.

dilian markov sony nex 6 czarno-biały krajobraz górski w andaluzji hiszpania
© Dilian Markov | Sony NEX-6 + 55mm f/1.8 ZA | 1/500s @ f/4.0 ISO 100

„W trakcie pracy jestem w ciągłym ruchu. Prawie nigdy nie używam statywu i cały czas przemieszczam się w poszukiwaniu nowych motywów — na przykład gestu, uśmiechu czy naturalnej reakcji osoby, którą fotografuję. Nie inaczej jest w przypadku fotografii podróżniczej”.

„Doceniam precyzję i cierpliwość kolegów po fachu, którzy używają statywów do robienia zdjęć panoramicznych klatka po klatce. To jednak nie moja bajka — po prostu nie jestem wystarczająco cierpliwy i taki sposób fotografowania nie sprawia mi przyjemności. Odkąd odkryłem funkcję Panorama, jestem naprawdę zachwycony możliwościami, jakie daje ona fotografującemu”.

Ogólnie rzecz biorąc, przy użyciu dostępnego w aparatach Sony trybu panoramicznego można zrobić zdjęcie panoramiczne, wykonując prosty, „omiatający” ruch aparatem. W czasie rejestrowania kolejnych zdjęć aparat łączy je, tworząc jeden obraz panoramiczny. Dzięki temu fotografujący nie musi wykonywać mozolnych zadań związanych z tworzeniem panoram.

 

dilian markov sony nex 6 czarno-biały krajobraz górski w andaluzji hiszpania
© Dilian Markov | Sony α6500 + 10-18mm f/4 | 1/250s @ f/11 ISO 100

„Fotografia panoramiczna zawsze mnie pociągała — to kwestia intuicji, bez szczególnego uzasadnienia. Lubię otwarte, szerokie krajobrazy z dużą przestrzenią. Ważną rolę odgrywa też światło i woda. W tego rodzaju miejscach ładuję baterie i ponownie nabieram ochoty na fotografowanie. W takich krajobrazach to, co widzę oczami i czuję sercem, potrafię wyrazić tylko poprzez zdjęcia panoramiczne”.

 

dilian-markov-sony-alpha-6000-girl-gazes-at-ocean-in-cannes-panoramic
© Dilian Markov | Sony α6000 + 16-50mm f/3.5-5.6 | 1/320s @ f/13 ISO 100

Można by się spodziewać, że większość zdjęć panoramicznych Diliana Markova to krajobrazy, ale często wykorzystuje on szeroki format jako alternatywny punkt widzenia.

„Pracując dla międzynarodowego przedsiębiorstwa z branży chemicznej, byłem w podróży służbowej w Cannes. Zostały mi dwie godziny wolnego czasu. Spacerowałem z aparatem nadbrzeżną ulicą. Było samo południe i słońce świeciło bardzo jasno. Zgodnie z wszelkimi zasadami nie jest to odpowiedni czas na robienie zdjęć. Minąwszy tłumy turystów na plaży, dotarłem do końca ulicy i nagle ujrzałem przed sobą młodą dziewczynę, która z wyrazem oczekiwania patrzyła przed siebie na statki w zatoce. Chwyciłem aparat i intuicyjnie, bez zastanowienia zrobiłem zdjęcie. Wiedziałem, że mam tylko jedną lub dwie szanse. Dziewczyna odwróciła głowę w stronę aparatu, spojrzała na mnie i odeszła. Ale ja już miałem zdjęcie. Nie była to tradycyjna panorama, ale efekt okazał się magiczny”.

dilian markov sony alpha 7II foro di cesare w rzymie panorama o zachodzie słońca
© Dilian Markov | Sony α7 II + 35mm f/2.8 | 1/60s @ f/4.0 ISO 125

Dilian nadal robi zdjęcia panoramiczne, co ma dość proste uzasadnienie: „Mam piękne zdjęcia z różnych miejsc na świecie w klasycznym formacie 2/3 i 1/1. Kiedy jednak prezentuję panoramę o długości 2,50 m, efekt jest zupełnie inny. Gdy stanie się przed taką fotografią, trzeba obrócić głowę, aby objąć wzrokiem całe zdjęcie. W takiej chwili po oczach odbiorców poznaję, że duchowo przenoszą się do miejsca, które sfotografowałem. Efekt jest wyjątkowy!”

dilian-markov-sony-alpha-7II-idyllic-beach-in-cuba-showing-tree-branches-sticking-out-of-water
© Dilian Markov | Sony α7 II + 35mm f/2.8 | 1/500s @ f/16 ISO 100

 „Dzięki zdjęciom panoramicznym zdałem sobie sprawę, że jeśli włożę w fotografię swoje serce, uda mi się dotknąć duszy ludzi”.

Najważniejsze porady Diliana Markova:

Podczas fotografowania słuchaj się serca — ono podpowie, kiedy zrobić zdjęcie.

Fotografuj pod różnymi kątami i używając różnych obiektywów, aż trafisz na idealne ujęcie. Nie poprzestawaj na jednym zdjęciu.

Podczas edytowania zdjęć zwróć dużą uwagę na barwy i kontrast. To bardzo delikatny proces, który może zepsuć fotografię albo sprawić, że będzie ona dużo bardziej efektowna.

Po edycji zdjęcia odczekaj kilka dni, zanim je opublikujesz. Świeże spojrzenie pozwoli zdecydować, czy podczas edycji dokonano najlepszych wyborów, czy też potrzebne są poprawki.

Fotografując panoramy, nie szukaj wyłącznie oczywistych motywów. Aby wyróżnić zdjęcie, możesz nawet wykorzystać obecność ludzi.

 Produkty promowane w artykule 

ILCE-6500

Aparaty α6500 z mocowaniem typu E i matrycą APS-C

ILCE-6000

Aparat α6000 z mocowaniem typu E i przetwornikiem obrazu o rozmiarze APS-C

ILCE-7M2

α7 II: aparat z mocowaniem typu E i pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu

TEST
SEL1018

E 10 – 18 mm F4 OSS

SEL35F28Z

Sonnar T* FE 35 mm F2,8 ZA

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SELP1650


E PZ 16–50 mm F3,5–5,6 OSS

Dilian Markov
Alpha universe

Dilian Markov

Bułgaria

Według mnie celem fotografii jest dotknięcie duszy innego człowieka.

Wyświetl profil


x