Alpha Universe — szczegóły historii
Alpha Universe — szczegóły historii
Number Six
Filmowanie aparatem Alpha 7S III 

António Morais 

Nazywam się António Morais. Jestem operatorem filmowym i ambasadorem Sony z Portugalii. Od najmłodszych lat tata zarażał mnie pasją do obrazu: od malarstwa po fotografię i film. Szybko zdałem sobie sprawę, że statyczny obraz to za mało do wyrażenia moich myśli, i zrozumiałem, że chcę czegoś więcej. Zatrzymanie chwili miało swoją magię, ale pozwolenie jej żyć w czterech liniach kadru wydawało się większym wyzwaniem. Po ukończeniu studiów nie przestałem nagrywać wideo, co tylko wzmocniło moją pasję do filmowania. Podróżowałem do ponad 30 krajów, zawsze w towarzystwie tego, co lubię najbardziej — moich aparatów i akcesoriów do nich. Kiedy pojawiają się trudności w fotografowaniu, uspokajam się, myśląc o tym, jaki mam przywilej, że moja praca pozwala podróżować innym, czy to przez pokazywanie realnego świata, czy fikcji w tworzonych przeze mnie obrazach. Niedawno otrzymałem szansę wypróbowania nowego aparatu Alpha 7SIII i postanowiłem go przetestować na planie filmowym przy realizacji mojego nowego projektu: „Number Six”. 

Number Six: wybór odpowiedniego wyposażenia do aparatu Alpha 7S III

Przy tym filmie zdecydowałem się na prostą i uniwersalną konfigurację ze względu na mobilność. Używałem klatki SmallRig, monitora Atomos Ninja V z podstawą, rurkami i wspornikiem do kompendium.

Do oświetlenia postanowiłem używać tylko świateł LED. Uwielbiam je za możliwość szybkiego i wygodnego zamontowania. Z pomocą mistrzyni oświetlenia Filipe Ferrarii i jej asystenta Pedra Teixeiry uzyskaliśmy złożone konfiguracje oświetleniowe mimo napiętego harmonogramu. Było trudno. Na przykład pod kopułą planetarium podstawową ekspozycję zapewniało światło projektora, więc filmowaliśmy z szybkością 24 kl./s i czasem otwarcia migawki 1/30 s przy czułości ISO 16000. Niektóre światła filmowe mieliśmy ustawione zaledwie na 5–10% mocy.

Przy kręceniu filmów ważny jest także wybór odpowiedniego obiektywu. Dla mnie musiały to być obiektywy G Master, ponieważ zostały zaprojektowane specjalnie, aby wykorzystać wszystko, co najlepsze w aparatach Sony. W celu uzyskania różnych efektów wybrałem modele 24mm f/1.4 GM, 135mm f/1.8 GM oraz 400mm f/2.8 GM OSS.

Ścieżka dźwiękowa powstała wyłącznie w postprodukcji. Do opowiedzenia historii potrzebowaliśmy dźwięku pasującego do stylu filmu krótkometrażowego. Reżyser Ricardo Teixeira ściśle współpracował z naszym kompozytorem muzycznym Danielem Carvalho, aby osiągnąć poziom szczegółowości brzmienia wymagany w tym filmie.

António Morais kadrujący ujęcie w aparacie

Number Six: wybór odpowiednich ustawień w aparacie Alpha 7S III

Biorąc pod uwagę filmowanie, moim zdaniem aparat Alpha 7S III jest bardziej dojrzały i wszechstronny niż poprzednie modele Alpha 7S. Widać to na filmie. Aby uzyskać najlepszą jakość we wszystkich konfiguracjach oświetleniowych, nagrywałem w 4K (UHD) od 24p do 120p przy najwyższej rozdzielczości i mniej skompresowanym kodeku wideo (XAVC S-I) — 10-bitowym z próbkowaniem 4:2:2.

Jako profil obrazu wybraliśmy S-log3/S-gamut3, by uzyskać jak najlepszą dynamikę, gdyż sceny były kontrastowe. Balans bieli dostosowywaliśmy do sceny. Przy gradacji kolorów współpracowaliśmy ze Stéphane’em Sagazem, kolorystą i asystentem DIT. Przygotowaliśmy filtr LUT, by w pełni wykorzystać zakres dynamiczny z profilem S-log3/S-gamut3, więc wszyscy na planie mogli zobaczyć zamierzony finalny rezultat. Całak ekipa mogła się zorientować, w jakim kierunku zmierza film. Przygotowanie filtru LUT przed zdjęciami przydało się do rozpoczęcia procesu edycji i stanowiło dobry punkt wyjścia.

Jeśli chodzi o autofokus, dostosowałem prędkość i czułość śledzenia, aby emulować ręczne przenoszenie ostrości. Aparat zachowywał się bez zarzutu, z wyjątkiem sytuacji, gdy scena była zupełnie ciemna, co nie jest zaskoczeniem. W specjalnych warunkach oświetleniowych łatwo było ustawić ostrość w określonym punkcie i poczekać na światło, aby ponownie ustawić ostrość na twarzy. Używałem wówczas ręcznego ustawiania ostrości z funkcją wspomagania. Dzięki nowemu wizjerowi elektronicznemu i ekranowi LCD to czysta przyjemność. A mówiąc o ekranie, dzięki zintegrowaniu technologii dotykowej i nowym menu aparat obsługuje się płynniej i łatwiej. Czas pracy akumulatora i rozpraszanie ciepła imponują, zwłaszcza podczas takiego 16-godzinnego dnia zdjęciowego.

Number Six: proces postprodukcji

W Golpe Filmes postprodukcja jest ważna. Pracujemy w programach Adobe Premiere Pro i DaVinci Resolve. W tym projekcie materiał filmowy transkodowaliśmy do łatwiejszego w zarządzaniu pliku, aby przeprowadzić edycję w oprogramowaniu Premiere, a następnie go połączyliśmy z oryginalnymi plikami w celu końcowej gradacji kolorów. 10-bitowy kodek z próbkowaniem 4:2:2 pozwolił nam na przyjemniejszą i bardziej kreatywną pracę.

Reżyser pracował nad montażem z pomocą asystentki Any Moreiry oraz kolorysty Stéphane’a Sagaza. Wybraliśmy ten styl, ponieważ teraz najbardziej popularne są kolory pastelowe, a ja lubię iść pod prąd. Zdecydowaliśmy się na wyrazisty i kontrastowy obraz, odpowiednio ustawiając współczynniki oświetlenia i kontrast kolorów na planie oraz dopracowując efekt w postprodukcji, by podkreślić światło i kolory. Zawsze lubiłem zaakcentowane stylizacje i podziwiam operatorów filmowych stosujących takie rozwiązania. Inspiracją dla mnie są Roger Deakins i Vittorio Storaro, członkowie Amerykańskiego Stowarzyszenia Operatorów Filmowych.

António Morais nastawiający ostrość w aparacie

W porównaniu z poprzednimi modelami pliki tworzone przez aparat Alpha 7S III są znacznie lepszej jakości. Największa różnica wynika oczywiście z zastosowania 10-bitowego kodeka z próbkowaniem 4:2:2, lecz to nie wszystko. Wydaje mi się, że firma Sony pracowała nad kolorami, dążąc do uzyskania bardziej naturalnych i gładszych odcieni skóry, co wyszło bardzo dobrze. Nie chcę być źle zrozumiany — poprzednie modele miały duże możliwości, ale ograniczał je 8-bitowy kodek.

Kolejnym ważnym aspektem nagrywania filmu krótkometrażowego jest szybkość przesyłania plików. Nowe karty CFexpress typu A są niezwykle szybkie. Dane z pełnej karty o pojemności 160 GB skopiowaliśmy na planie w niecałe 3 minuty. Doskonale pamiętam przekazanie karty Franciscowi (asystentowi reżysera) i natychmiast otrzymanie jej z powrotem przed przejściem do kolejnego ujęcia. Następnie zapytałem Stéphane’a, czy kartę mogę bezpiecznie sformatować. Odpowiedział, że tak, bo skopiował wszystko dwa razy. To wiele mówi o technologii stosowanej w tych kartach.

Końcowe przemyślenia dotyczące używania aparatu Alpha 7S III na planie

Jak wspomniałem wcześniej, to znacznie bardziej dopracowany i dojrzały aparat do zastosowań profesjonalnych niż poprzednie modele. Praca na planie była płynna, a sprzęt ani razu mnie nie zawiódł. Przy tego rodzaju zdjęciach od aparatu wymagam dokładności i niezawodności, a model Alpha 7S III spełnił moje oczekiwania. Na planie nie mogę ryzykować utraty choćby chwili na zastanawianie się nad obsługą sprzętu, ponieważ potrzebuję jak najwięcej czasu na bycie kreatywnym.

Wyróżnione produkty
ILCE-7SM3
α7S III – do filmowania i fotografowania na profesjonalnym poziomie

ILCE-7SM3

SEL24F14GM
FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL135F18GM
FE 135mm F1.8 GM

SEL135F18GM

SEL400F28GM
FE 400mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

Powiązane artykuły