Alpha Universe — szczegóły historii
Alpha Universe — szczegóły historii
Moja ojczyzna Islandia 

Páll Stefánsson 

Páll Stefánsson mieszka pośród najbardziej niesamowitych krajobrazów na świecie. Praktycznie zawsze ma przy sobie aparat — często jest to jego ulubiony Sony Alpha 7R III z jednym z obiektywów stałoogniskowych, lecz używa też innych korpusów serii Alpha. W pracy odwiedza najbardziej odludne zakątki wyspy. Gdy rozmawialiśmy z nim o jego zdjęciach, stał na klifie, na którym od 15 godzin nie widział żadnej innej osoby ani nawet samochodu.

Na szczęście po krótkim spacerze w celu odnalezienia odpowiednio silnego sygnału sieci komórkowej mógł nam opowiedzieć o swoich ulubionych zdjęciach, jakie zrobił na Islandii.

pall stefansson sony alpha 7RM2 zdjęcie islandzkiego lodowca z lotu ptaka

© Páll Stefánsson | Sony α7R II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/1600s @ f/5.6, ISO 160

„Kiedy robię zdjęcia z samolotu, lubię naprawdę ciasto kadrować ujęcia, by tworzyć abstrakcyjne obrazy. Latem przelatywałem nad tym miejscem parę razy, ale wiedziałem, że chcę wrócić tu zimą, by chwycić piękny kontrast między śnieżnobiałą ziemią, czarną skałą wulkaniczną oraz jasnoniebieską lodowcową wodą.

„Najtrudniejsze w robieniu zdjęć z samolotu jest to, że ze względu na ruch i drgania samolotu czas otwarcia migawki musi być bardzo krótki. W celu uzyskania tak ciasnego kadru użyłem obiektywu Sony FE 85mm f/1.4 GM i robiłem zdjęcia z otwartego okna samolotu! W takich warunkach trzeba szybko myśleć i wiedzieć, jakie zdjęcie chce się uzyskać, jeszcze zanim się je zrobi. Na tej wysokości w trakcie mroźnej zimy ręce bardzo szybko tracą ciepło. Podczas fotografowania nie myśli się o tym, ale po chwili czuć przenikliwy mróz”.

 

pall stefansson sony alpha 7RM2 rejkiawik pokryty śniegiem

© Páll Stefánsson | Sony α7R II + FE 50mm f/1.4 ZA | 1/500s @ f/11, ISO 100

„To bardzo interesujące zdjęcie Rejkiawiku. Wyszedłem na zewnątrz i byłem oczarowany tym, co zobaczyłem — śnieg wyglądał niczym biały dywan. Pokrywa śniegowa miała grubość 60 cm, więc można było zapomnieć o jakichkolwiek środkach transportu. Wiedziałem, że aby dobrze uchwycić ten krajobraz, muszę być wyżej. Zadzwoniłem więc do pastora z prośbą o otwarcie dla mnie katedry, abym mógł wejść na szczyt wieży.

„Był poranek i słońce dopiero co zaczęło wstawać, więc uchwyciłem długie cienie rzucane na miasto przez słynną katedrę. Szczerze mówiąc, był to szczęśliwy traf. Początkowo chciałem po prostu uchwycić biały śnieżny dywan, który pozbawił miasto kolorów.

„Zdjęcie zrobiłem aparatem Sony Alpha 7R II z obiektywem 50mm f/1.4 — nie wziąłem z sobą niczego więcej. Nigdy nie używam obiektywów zmiennoogniskowych. Uważam, że stała ogniskowa pozwala mi właściwie skoncentrować się na zdjęciu i kompozycji”.

pall stefansson sony alpha 7RM2 konie pasące się na zaśnieżonej łące

© Páll Stefánsson | Sony α7R II + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/640s @ f/6.3, ISO 100

„Uwielbiam fotografować w najkrótszym dniu roku. Ludzie czasami zapominają, że w połowie grudnia na Islandii noc trwa 21 godzin. To zdjęcie zrobiłem mniej więcej w południe. Słońce pokazuje się tylko na chwilę i od razu znika za horyzontem. Światło przez te parę godzin jest bardzo miękkie.

„Właściwie nie zaplanowałem tej fotografii. Miałem wybraną lokalizację, więc udałem się tam, aby porobić trochę zdjęć aparatem Alpha 7R II. Na miejscu dostrzegłem konie z wyspami w tle. Miękkie światło południa sprawiło, że wyszło z tego przepiękne zdjęcie”.

pall stefansson sony alpha 7RM3 spektakularna jaskinia w islandii

© Páll Stefánsson | Sony α7R III + FE 24mm f/1.4 GM | 1.6s @ f/13, ISO 100

„To zdjęcie zrobiłem aparatem Alpha 7R III z obiektywem FE 24mm f/1.4 GM. Do fotografowania wnętrz jaskiń lodowych potrzebny jest obiektyw szerokokątny, ponieważ przestrzenie są naprawdę niewielkie. Uważam, że 24 mm to dobra ogniskowa — nie jest przesadnie szeroka i właściwie oddaje poczucie przestrzeni”.

„We wnętrzu jaskiń było tak ciemno, że musiałem zamocować aparat na statywie. Widoczne na zdjęciu oświetlenie to naturalne światło dzienne przebijające się przez lód”.

„W oddali widać przewodnika. Jest to bardzo ważne, ponieważ oddaje sens skali — bez osoby w scenie obserwator nie miałby pojęcia, jak ogromne są te jaskinie lodowe. Powstają wskutek topnienia lodu, który tworzy niewielkie rzeki drążące lodowiec. Zachwycają mnie też dźwięki jaskiń. Zazwyczaj nie słychać zupełnie nic — to bardzo dziwne uczucie. Czasem jednak rozlega się dźwięk pękającego lodu i można się wtedy nieźle przestraszyć — w końcu nikt nie chce być przygnieciony przez tysiące kilogramów lodu”.

„Naprawdę uważam, że mieszkanie na Islandii to ogromny zaszczyt. Pragnę pokazywać jej piękno innym osobom. Moim głównym celem jest jednak po prostu robienie dobrych zdjęć!”

Wyróżnione produkty
ILCE-7RM2
α7R II zpełnoklatkowym przetwornikiem wykonanym w technologii BSI

ILCE-7RM2

ILCE-7RM3
Pełnoklatkowy aparat α7R III 35 mm z autofokusem

ILCE-7RM3

SEL24F14GM
FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL85F14GM
FE 85 mm F1.4 GM

SEL85F14GM

SEL50F14Z
Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

SEL50F14Z

SEL90M28G
FE 90 mm F2.8 Macro G OSS

SEL90M28G

Powiązane artykuły
Páll Stefánsson
alpha universe

Páll Stefánsson

Islandia

„Moja fotografia, trochę jak wiatr, zależy od tego, w jakim kierunku podąża. Najbardziej lubię wyzwania, nawet niewielkie”.

Wyświetl profil