Stwórz własne połączenie

Gábor Erdélyi

Świetna fotografia podróżnicza nigdy nie powinna polegać na wykreślaniu kolejnych punktów z listy. Zdjęcia nie mogą być serią oklepanych scen, gdzie stawia się statyw w to samo miejsce co setki osób przed nami. Nie możemy też traktować obiektów, jakby były ofiarami na fotograficznym safari.

Według Gábora Erdélyia kluczem do robienia doskonałych zdjęć jest pełne zagłębienie się w fotografowanym świecie i życie nim. W końcu jeśli nie jesteśmy częścią przygody, jak chcemy odpowiednio przedstawić ją osobom oglądającym nasze zdjęcia?

„Dla mnie — wyjaśnia Gábor — podstawą fotografii podróżniczej jest radość z zamieniania nowych doświadczeń w trwałe wspomnienia. Najważniejsza jest przygoda i radość z odkrywania. Wszystko, czego wymagam od podróży, to ustalone daty przyjazdu i odjazdu. Mam w głowie ogólny plan tego, co mnie interesuje, ale unikam znanych wszystkim atrakcji turystycznych. Pytam o drogę lokalnych mieszkańców i staram się unikać transportu publicznego. Chodzę pieszo tam, gdzie jest to możliwe”.

gabor erdelyi sony alpha 7RII ciemna i nastrojowa alejka nocą

© Gábor Erdélyi | Sony α7R II | 35mm f/1.4 | 1/200s @ f/2.2, ISO 3200

„Fotografia podróżnicza obejmuje wiele dyscyplin, na przykład zdjęcia portretowe, krajobrazowe, dokumentalne oraz dzikiej natury — mówi Gábor — więc dla mnie uwiecznianie swoich podróży jest bardziej stanem umysłu. Moje wycieczki trwają co najmniej cztery lub pięć tygodni. Mam więc czas, aby zagłębić się w kulturze oraz atmosferze danego miejsca. W rezultacie sama podróż staje się projektem — zdjęcia są zaledwie echem moich wewnętrznych doświadczeń”.

gabor erdelyi sony alpha 9 przejście dla pieszych w półcieniu z przechodzącym przez nie tłumem ludzi

© Gábor Erdélyi | Sony α9 | FE 50mm f/1.8 | 1/640s @ f/8.0, ISO 320

„Coś, co ogromnie pomogło mi w realizowaniu projektów podróżniczych — twierdzi Gábor — to przejście na aparat bezlusterkowy firmy Sony. Korzystam głównie z modelu α7R III — jest niewielki, lekki i nie rzuca się w oczy, co przydaje się, gdy jestem w ciągłym ruchu. Podczas dwumiesięcznej wyprawy waga rzeczy, jakie trzeba ze sobą nosić każdego dnia, ma naprawdę duże znaczenie. Odchylany ekran i superszybki mechanizm ustawiania ostrości sprawiają, że jest to idealny kompan podczas podróży. Funkcja Eye AF jest szczególnie przydatna do robienia zdjęć portretowych”.

Gábor opowiada, że prostota fotografowania i możliwe do spersonalizowania elementy sterujące są kolejnymi ogromnymi zaletami tego aparatu. Dzięki nim może pracować szybciej i lepiej reagować na to, co fotografuje. „Robię zdjęcia w trybie ręcznym — wyjaśnia — i przypisuję najważniejsze ustawienia, czyli ISO, tryby AF oraz tryb cichy, do przycisków głównych. Każdy z nich przydaje się podczas fotografowania obiektów w podróży”.

Gábor często traktuje swoje projekty podróżnicze jako antidotum na regularnie wykonywaną pracę, czyli zdjęcia portretowe, modowe oraz serie aktów dla znanych magazynów. Jego podejście do tych dwóch rodzajów fotografii jest diametralnie różne.

gabor erdelyi sony alpha 7RII zdjęcie tancerza w powietrzu rzucającego wyraźny cień na ścianę

© Gábor Erdélyi | Sony α7R II | 50mm f/1.4 | 1/800s @ f/6.3, ISO 125

„W przypadku prac portretowych koncentruję się przy wszystkich zdjęciach i przygotowuję się do każdego z nich. Podczas podróży jest kompletnie inaczej. W większości przypadków nie działam jako świadomy artysta ani nie planuję podróży pod kątem konkretnego projektu. Polegam na wrażeniach i cieszę się swobodą, jaką daje mi podróżowanie i fotografowanie. Spontaniczność jest dla mnie niezwykle ważna”.

Gábor twierdzi, że dłuższe podróże dają czas na głębsze spostrzeżenia: „Moja ostatnia podróż po Japonii, na którą składały się trzy wycieczki, trwała prawie pół roku. Miałem wtedy czas na bliższe przyjrzenie się temu krajowi. Pierwsza wizyta robi ogromne wrażenie na podróżujących, więc dostrzegają jedynie to, co jest widoczne na powierzchni”.

Pomimo świadomie intuicyjnego sposobu pracy Gábora wiele jego projektów podróżniczych ma jeden wspólny motyw — bardzo interesuje go „relacja między człowiekiem a środowiskiem, głównie między przestrzenią życia stworzoną przez człowieka miejskiego, miastem a mieszkającymi w nim ludźmi”. „Jeśli wypatruję czegoś świadomie, najczęściej skupiam się na odizolowanych subkulturach” — mówi Gábor. I dodaje: „W Japonii niezwykle zaintrygowały mnie odizolowane miasta na opuszczonych terenach wiejskich oraz świat gorących źródeł onsen”. 

gabor erdelyi sony alpha 9 czerwona brama w Japonii skadrowana w otoczeniu jesiennych liści

© Gábor Erdélyi | Sony α9 | 18mm f/2.8 | 1/320s @ f/7.1, ISO 1000

Robiąc zdjęcia w ten sposób, Gábor zawsze chętnie nawiązuje kontakty z osobami dokumentowanymi podczas swoich podróży. Unika dzięki temu bezosobowego charakteru zdjęć, jakie uzyskuje się, fotografując ulice miast z daleka. „Bardziej interesują mnie ludzie oraz sposób, w jaki mogę wiernie odzwierciedlić ich historie i środowisko, w którym żyją. Trzeba się więc starać wchodzić w interakcje z ludźmi podczas podróży. Ja wolę porozmawiać lub wypić razem piwo, ale czasami wystarczy choćby kontakt wzrokowy”.

gabor erdelyi sony alpha 7RII mężczyzna siedzący w kuchni w nastrojowym świetle, jedzący danie pałeczkami

© Gábor Erdélyi | Sony α7R II | 35mm f/1.4 | 1/25s @ f/6.3, ISO 2000

Jeśli chodzi o obiektywy, Gábor korzysta głównie z modeli FE 12-24mm f/4 G, FE 24-70mm f/2.8 GM i FE 70-200mm f/2.8 GM, które dają mu „dużą swobodę kadrowania oraz najwyższą jakość obrazów”. „Zawsze lubię mieć przy sobie jakieś obiektywy stałoogniskowe f/1,4 do robienia zdjęć w słabym świetle, np. FE 85mm f/1.4 GM” — dodaje Gábor.

gabor erdelyi sony alpha 9 krople wody na oknie z lampami ulicznymi w tle

© Gábor Erdélyi | Sony α9 | FE 50mm f/1.8 | 1/250s @ f/4.0, ISO 640

Gábor uważa, że prawidłowe zanurzenie się w środowisku pozwala połączyć niezwiązane ze sobą obiekty fotografii podróżniczych w coś spójnie egzotycznego. Oddzielne prace stają się esejem wizualnym, opowiadającym prawdziwą historię danego miejsca i kultury oraz umieszczającym fotografowane osoby w autentycznym kontekście.

Produkty opisane w tym artykule

ILCE-9

Pełnoklatkowy aparat bezlusterkowiec Sony α9 z czujnikiem CMOS

ILCE-9

ILCE-7RM2

α7R II zpełnoklatkowym przetwornikiem wykonanym w technologii BSI

ILCE-7RM2

SEL50F18F

FE 50mm F1.8

SEL50F18F

Gábor Erdélyi
Alpha Universe

Gábor Erdélyi

Węgry

Zrobienie komuś zdjęcia to jedna rzecz, natomiast przedstawienie, kim tak naprawdę jest ta osoba, jest zupełnie innym zadaniem.

Wyświetl profil