Jonah Plank tworzy ambitne vlogi podróżnicze, a jego popularny kanał na YouTube jest pełen recenzji i materiałów podróżniczych. Ostatnio wraz z dwójką przyjaciół wrócił z miesięcznej podróży z Berlina na Nordkapp, podczas której zrealizował dwugodzinny dokument sfilmowany głównie za pomocą nowego aparatu Sony α6600.
„Korzystam z dość prostej konfiguracji” — mówi Jonah. „Mam ze sobą aparat Sony α6600 na statywie, do tego światło główne i tylne. Około 90% moich filmów nagrywam przy użyciu tej samej konfiguracji, więc mogę po prostu usiąść i filmować”.
Pomimo tego, że Jonah pracuje również z aparatami Sony α7 III, α7R III i α7S II, to α6600 jest nadal jednym z jego ulubionych modeli do filmowania samego siebie. „Uwielbiam jego obracany ekran, który pozwala mi widzieć swoją twarz podczas nagrywania” — wyjaśnia.
To właśnie tę funkcję i technologię Eye AF Jonah uznał za szczególnie przydatne w trakcie swojej ostatniej wyprawy. „Podczas naszej podróży do Norwegii dużo filmowaliśmy przy użyciu aparatu Sony α6600” — mówi. „Byliśmy we trójkę w jednym samochodzie, a kiedy mówiliśmy do aparatu, ostrość automatycznie kierowała się na nasze twarze lub oczy dzięki technologii śledzenia w czasie rzeczywistym. W takich sytuacjach zawsze wybieram najwyższe ustawienie automatycznej regulacji ostrości, bo to znaczy, że kiedy poruszam aparatem, reaguje on natychmiast i zmienia ostrość. Jest to bardzo pomocne w tego typu filmach dokumentalnych, które realizuję”.
Chociaż Jonah nagrywa głównie w rozdzielczości 4K, wykorzystuje również opcję Full HD 120p do robienia zdjęć w zwolnionym tempie, a aparat α6600, podobnie jak aparaty pełnoklatkowe z linii α7, może filmować z wykorzystaniem funkcji S-Log Picture Profile, by uchwycić każdy najdrobniejszy szczegół ruchu. „Dużo nagrywam przy użyciu funkcji S-Log Picture Profile, kiedy przygotowuję ujęcie lub sekwencję” — wyjaśnia Jonah. „Jednak w celu szybkiego nagrywania ujęć dokumentalnych i vlogów używam PP0, więc nie korzystam z Picture Profile. Może to brzmieć trochę dziwnie, ale podobają mi się kolory z PP0 i nie muszę robić zbyt wiele, by poprawić kolorystykę materiału filmowego. Jest to po prostu szybkie i wygodne rozwiązanie, a uzyskany obraz wygląda idealnie. Oznacza to, że mogę po prostu nacisnąć przycisk nagrywania i rozpocząć filmowanie, co doskonale pasuje do mojego stylu”.
Jeśli chodzi o obiektywy do aparatu α6600, Jonah ma kilka ulubionych modeli. Znajdują się wśród nich obiektywy FE przeznaczone do większych matryc aparatów α7, takich jak Sony FE 28mm f/2, FE 50mm f/1.8 i FE 85mm f1/.8, które umożliwiają oddzielenie obiektu od tła.
„Zawsze korzystam z funkcji SteadyShot, ale najlepiej sprawdza się ona, gdy używam obiektywu FE 85mm f/1.8” — mówi. „Trudno wyważyć obiektyw i aparat na gimbalu, więc często trzymam sprzęt w ręku. Zwłaszcza w przypadku dodatkowych ujęć w zwolnionym tempie”.
Typowymi obiektywami dla czujnika APS-C w modelu α6600 są szerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy E 10-18mm f/4 OSS oraz obiektyw E 16-55mm f/2.8 G, które zapewniają Jonahowi dużą swobodę w doborze rozmiaru.
Dźwięk jest rejestrowany za pomocą mikrofonu kierunkowego Sony ECM-B1M. „To świetny mikrofon, który mogę szybko skonfigurować do nagrywania filmów na YouTube” — wyjaśnia Jonah. „Sprawia, że wszystko jest takie proste. Używałem go nawet do nagrywania komentarza zza kadru. Zbliżałem usta do aparatu i nagrywałem film z założoną osłoną obiektywu tylko po to, żeby nagrać swój głos”.
Jonah potrzebował kilku lat, by osiągnąć etap, na którym może realizować projekty i tworzyć filmy na swoje ulubione tematy. Pamięta jednak o swoich początkach i udziela porad tym, którzy dopiero zaczynają przygodę z filmowaniem:
„Po prostu zacznij. Zacznij robić to, co kochasz, i zacznij o tym mówić. Nie ma znaczenia, do ilu osób docierasz, ile masz wyświetleń i ilu subskrybentów. Jedyną rzeczą, o której musisz myśleć, jest Twoje przesłanie i to, dlaczego zajmujesz się właśnie tym”.