Obraz jest wszystkim 

 Peter Neill

Fotografia muzyczna (koncertowa) to jedna z najbardziej „przebojowych” odmian fotografii, ale nie jest przypadkiem, że wejście do tego świata jest niesłychanie trudne. Jednak dzięki ciężkiej pracy i samozaparciu Peter Neill stał się jednym z najbardziej rozchwytywanych fotografów koncertowych w branży.

Opracował specyficzną technikę fotografowania artystów podczas występu, dzięki której zdobywa zlecenia na sesje z udziałem największych gwiazd estrady, takich jak The Script, Rick Astley, Will.I.am czy Justin Timberlake.

peter-neill-sony-alpha-7RIII-rock-star-with-gibson-hummingbird-guitar
© Peter Neill | Sony α7R III + 24-70mm f/2.8 GM | 1/320 s przy f/2,8, ISO 1600

Jednak mimo spontanicznego charakteru tych niezwykłych ujęć prezentujących występy na żywo zdjęcia, które ostatecznie widzimy, czasami wymagają mnóstwa przygotowań i planowania.

„Kiedy rozpoczynam pacę z artystą, którego jeszcze nie fotografowałem, próbuję się dowiedzieć, z czego ta osoba jest znana. Na przykład Nicky Wire (basista zespołu Manic Street Preachers) zawsze wykonuje karkołomne przewrotki, a Danny z zespołu The Script często wyskakuje zza perkusji na koniec koncertu. Trzeba być czujnym, aby uchwycić takie właśnie momenty”. 

peter-neill-sony-alpha-7SII-the-band-elbow-in-concert-2018
© Peter Neill | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/320 s przy f/2,8, ISO 5000

 „W przypadku artysty, z którym dotychczas nie pracowałem, jedną z moich ulubionych czynności jest przeglądanie fanowskich nagrań jego koncertów w serwisie YouTube. To czasem świetny sposób na zorientowanie się, jak będzie wyglądał jego występ. Powiedzmy na przykład, że legitymacja prasowa upoważnia nas do śledzenia tylko trzech utworów, a podczas drugiego wszyscy fotografowie z sekcji dla prasy przechodzą na prawo, ponieważ basista podchodzi wtedy do krawędzi sceny. Ja jednak wiem, że ciekawiej będzie podczas trzeciego utworu, bo wtedy wokalista robi coś po lewej stronie. Mając taką wiedzę, mogę ustawić się w odpowiednim miejscu i zrobić zdjęcie, którego nie będzie miał nikt inny”. 

peter-neill-sony-alpha-7RIII-the-script-lead-singer-with-gibson-acoustic-in-concert

© Peter Neill | Sony α7R III + 24-70mm f/2.8 GM | 1/800 s przy f/2,8, ISO 1250

Jak często bywa w życiu, Peter dba o dobre relacje z fotografowanymi osobami, ale nie tylko po to, by móc robić zdjęcia przy każdej okazji.

„Czasem najlepsze zdjęcia powstają dzięki zaufaniu i wyczuciu odpowiedniego momentu, w którym trzeba zasłonić obiektyw. Kilka lat temu rozmawiałem za kulisami z menadżerem Gary'ego Barlowa na jego koncercie. Nagle zjawiła się tam cała rodzina Gary'ego, pędząc do jego garderoby, a ja instynktownie zasłoniłem obiektyw aparatu”.

„Kilka godzin później Gary powiedział mi, że zobaczył, jak zasłoniłem obiektyw, i że bardzo to docenia. Takie właśnie drobiazgi mogą mieć bardzo duże znaczenie. Od tego momentu Gary zawsze mi się odwdzięczał za zaufanie, które wcześniej wzbudziłem w nim tym niewielkim gestem”.

ter-neill-sony-alpha-7SII-guy-garvey-elbow-in-concert
© Peter Neill | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/500 s przy f/2,8, ISO 640

Przez kilka ostatnich lat Peter pracował w studio i przy scenie, ale jego najlepsze zdjęcia powstały właśnie dzięki tej osobliwej relacji z artystami.

„Wszystkich artystów, których fotografowałem w studio, znałem już jakiś czas przed sesjami. Dzięki temu miałem okazję poznać ich osobowość. Na przykład Rick Astley ma dość absurdalne poczucie humoru i lubi żartować. Wiedząc o tym, poprosiłem go, aby specjalnie zapozował, co pozwoliło mi uchwycić ten aspekt jego charakteru. Oczywiście nie mógłbym go o to poprosić, gdybym go wcześniej nie znał”.

peter-neill-sony-alpha-7SII-rick-astley-in-the-studio-posing-for-portrait

© Peter Neill | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/250 s przy f/3,2, ISO 400

Zdjęcia, które Peter wykonuje w studio, zawsze są częścią pewnej relacji opartej na współpracy. Uważa też, że jako fotograf jest twórcą pewnego rodzaju artystycznej ekspresji, a nie tylko osobą obsługującą aparat.

„Zawsze staram się uzyskać od artystów zdjęcia tego, co lubią. Ale trzeba też pamiętać o tym, że oni przecież zatrudniają nas jako specjalistów od usług kreatywnych i tego właśnie od nas oczekują — kreatywności. Tutaj najważniejsza jest równowaga między spełnieniem ich oczekiwań a przewidywaniem jeszcze lepszego rezultatu, robieniem zdjęć o jeszcze lepszych walorach artystycznych. Ważne jest, aby wierzyć w siebie jako eksperta w dziedzinie fotografii”.

peter-neill-sony-alpha-7SII-coldabank-in-the-studio-portrait

© Peter Neill | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/250 s przy f/8,0, ISO 50

Podczas pracy Peter korzysta z dwóch aparatów: Sony α7R III oraz Sony α7S II. Każdy z nich ma nieco inne funkcje, które idealnie dostosowują się do specyfiki każdej sesji. 

„Swoboda, jaką zapewniają dwa aparaty, jest niesamowita. Oba doskonale się nadają zarówno do robienia zdjęć, jak i nagrywania filmów. Jeśli na przykład zależy mi na fantastycznych zdjęciach lub filmach przy słabym świetle, aparat α7S II bez trudu staje na wysokości zadania. A gdy zależy mi na najwyższej rozdzielczości, chwytam za aparat α7R III. Korzystam z dwóch podstawowych obiektywów: 24-70mm f/2.8 G Master i 70-200mm f/2.8 G Master. Kilkakrotnie fotografowałem również z wypożyczonym obiektywem 85mm f/1.4 G Master — jego ręczna przysłona bardzo przypadła mi do gustu. Ten właśnie obiektyw będzie moim kolejnym zakupem!”

Peter radzi wszystkim, którzy chcą podążać jego śladem, aby byli wytrwali i nie poddawali się.

„Nie raz odbijesz się od drzwi, zanim dostaniesz pierwszą przepustkę za kulisy. Ale nie możesz się poddawać, choć wielu się zniechęca. Udaje się tylko wytrwałym. Grunt to odpowiednia motywacja”.

Najlepsze wskazówki Petera dotyczące robienia fantastycznych zdjęć

Poznaj fotografowaną osobę. Dowiedz się, jak występuje na scenie, czego możesz się spodziewać podczas wykonywania konkretnych utworów.

Postaraj się nawiązać bliższą więź z osobą, którą fotografujesz podczas sesji portretowych w studio. To sprzyja otwartości i lepszej współpracy, dzięki czemu Twoje zdjęcia będą prezentować się jeszcze lepiej.

Wiedz też, kiedy trzeba odłożyć aparat. Jeśli uda Ci się dostać przepustkę za kulisy, musisz wiedzieć, kiedy nie możesz fotografować artysty i kiedy występ się zakończył.

Dokładnie poznaj swój aparat — w końcu trzeba będzie obsługiwać wszystkie przyciski w ciemności.

Spróbuj ustawiać ostrość ręcznie. Używaj widoku powiększonego i funkcji podświetlenia ostrych obszarów, aby szybko uzyskać idealne rezultaty.

 Produkty promowane w artykule 

ILCE-7SM2

α7S II: aparat z mocowaniem typu E i przetwornikiem obrazu

ILCE-7RM3

Pełnoklatkowy aparat α7R III 35 mm z autofokusem

SEL2470GM

FE 24-70mm f/2.8 G Master

TEST
Peter Neill
Alpha universe

Peter Neill

Wielka Brytania 

Peter Neill jest najlepszym fotografem, jakiego dotąd znaleźliśmy. Po prostu już nie współpracujemy z nikim innym. — Mark Sheehan, The Script.

Wyświetl profil


x