Obraz i wyobraźnia

Julien Mauve

„W przypadku tego typu projektów” — mówi fotografik Julien Mauve — „musisz wiedzieć, co chcesz osiągnąć”, po czym dodaje z uśmiechem: „ale nie za bardzo!”.

Julien opisuje proces twórczy wykorzystany podczas tworzenia projektów fotograficznych, które nadały kierunek jego karierze i cieszą się międzynarodowym uznaniem — takich jak „Greetings from Mars”, „After Lights Out” oraz najnowszego, „L'île Aux Libellules” (Island of Dragonflies). Teraz koncentruje się prawie wyłącznie na nich. Fotografując i edytując, a następnie dostarczając je publiczności — najpierw za pośrednictwem Internetu, a potem na wystawach i w książkach.

julien mauve sony alpha 7RII ciemny i nastrojowy blok mieszkalny ze światłem tylko w jednym mieszkaniu

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/6s @ f/14.0, ISO 100

Oczywiście, nie zawsze tak było. „Zaczynałem jak większość ludzi” — wyjaśnia — „rejestrując wspomnienia, przyjaciół i rodzinę. Ale po jakimś czasie zachciałem wyrazić coś więcej. Opowiedzieć historię, a nie tylko uwiecznić chwilę”.

Swój projekt rozpoczął w 2011 roku, używając aparatu Sony α99, któremu od tej pory pozostaje wierny.

 

julien mauve sony alpha 7R dwóch astronautów, którzy robią sobie zdjęcie na tle marsjańskiego krajobrazu

© Julien Mauve | Sony α7R + FE 16-35mm f/2.8 ZA SSM | 1/160s @ f/13.0, ISO 200

Najnowszy projekt Juliena, „Island of Dragonflies”, był realizowany w Japonii, trwał dwa lata i objął łącznie cztery podróże. Podczas przemierzania kraju Julien przypadkowo uświadomił sobie, że „budowle występują głównie na obrzeżach wysp. Ich środek jest niczym martwa strefa. Nie mieszka tam zbyt wielu ludzi i można natrafić na wiele budynków, które zostały pozostawione na pastwę natury. To zachęca do zbadania związku człowieka z naturą i tego, jak się on zmienia”.

julien mauve sony alpha 7RII ciemny domek w lesie ze stojącym obok drzewem

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 35mm f/2.8 ZA | 1/200s @ f/6.3, ISO 500

Opuszczone pozostałości przemysłu i inne oznaki cywilizacji powoli przejmowanej przez naturę w projekcie „Island of Dragonflies” aż proszą się o ciemną, dystopijną narrację science fiction. Ale jak wszyscy dobrzy scenarzyści, Julien często wprowadza do spójnej całości kontrastujące elementy.

Na przykład pomimo tego, że jego zdjęcia mają względnie jednakową atmosferę, nie są robione w tym samym miejscu, a nawet o tej samej porze roku.

„Niektóre z nich zrobiono na Okinawie, a inne na północy w różnych odstępach czasu” — wyjaśnia. „Kluczem jest osiągnięcie takiej spójności, by ogólna atmosfera była jednakowa. Aby to osiągnąć, zdjęcia robiłem głównie rano i bez bezpośredniego światła słonecznego. Oprócz stałej tematyki wiele zależy od kolorystyki, tonacji i gradacji barw na końcowych zdjęciach. Dotarcie do tej spójnej estetyki jest częścią projektu”.

julien mauve sony alpha 7R dwóch astronautów siedzących na krawędzi urwiska i wpatrujących się w marsjański krajobraz

© Julien Mauve | Sony α7R + FE 16-35mm f/2.8 ZA SSM | 1/50s @ f/9.0, ISO 200

Jak więc sprzęt Sony Alpha pomaga Julienowi? Zmieniając swój aparat α99 na inny, odkrył serię α7R. Ale nie można oczekiwać od fotografa, że wymieni technologie, dzięki którym wyróżnia się na tle innych. Jako artysta plastyk Julien podchodzi do tego nieco inaczej. Często ma dla niego znaczenie to, czego aparat nie robi.

„Jako artysta” — wyjaśnia — „powinieneś zapomnieć o aparacie. Wykorzystywać go, ale nie myśleć o nim. Ale jest tu pewien haczyk: pozwolą Ci na to tylko niektóre aparaty. Seria α7R reaguje tak szybko i działa tak intuicyjnie, że łatwo jest mi skupić się na tym, co staram się osiągnąć, a nie na narzędziu, którego używam. Jest naprawdę lekki, więc go nie zauważasz, a do tego zawsze gotowy do użycia w ułamku sekundy”.

julien mauve sony alpha 7RII mroczny pejzaż miejski z billboardem jako jedynym źródłem światła

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/10.0, ISO 320

Julien nigdy nie wie, gdzie znajdzie inspirację do swoich zdjęć. Cały czas wędruje, próbując znaleźć idealną scenę do uchwycenia.

„Trzymam aparat blisko siebie, by móc zareagować na chwile, które mogą trwać tylko kilka sekund, więc czas reakcji jest tutaj kluczowy”. Z tego powodu wykonuje on zdjęcia z szybkimi zbliżeniami, często montując obiektyw 70-200mm f/2.8 G Master do jednego aparatu, a 24-70mm f/2.8 G Master do drugiego — „gotowy prawie na wszystko”.

julien mauve sony alpha 7R dwóch astronautów stojących na krawędzi i trzymających się za ręce na tle marsjańskiego krajobrazu

© Julien Mauve | Sony α7R + FE 16-35mm f/2.8 ZA SSM | 1/250s @ f/11.0, ISO 100

Julien wykorzystuje również ogromną rozdzielczość i doskonałą jakość obrazu, jakie zapewnia mu aparat z serii α7R. Nabiera to szczególnego znaczenia, gdy jego fotografie są przedstawianie w formie wydruków wystawowych.

„Chodzi o to” — wyjaśnia — „że poza czasopismami i książkami przedstawiam swoje prace w galeriach i studiach, tworząc z nich naprawdę duże druki. Muszę więc mieć pewność, że zachowają one swoją jakość. W ostatniej serii, którą wystawiałem, wydruki miały metr szerokości — teraz to żaden problem”.

Wrócić do tego procesu twórczego — jednocześnie planowanej i nieplanowanej podróży. Dla Juliena droga od pomysłu do gotowego projektu może trwać miesiące, a nawet lata — ze wszystkimi niespodziankami i zmianami kierunku w trakcie, ale przede wszystkim z ciężką pracą i poświęceniem.

julien mauve sony alpha 7RII przedmieścia w ciemności ze światłem tylko w jednym oknie

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/15s @ f/11.0, ISO 100

„Robienie zdjęć polega na poszukiwaniu scen, które opowiadają pewną historię” — wyjaśnia. „Później dochodzi jeszcze edytowanie, które może być naprawdę bolesne, bo z 50 lub 60 zdjęć trzeba zejść do 20. Zostawiasz więc tylko najlepsze i te, które pchają historię naprzód. Ale w pewnym momencie musisz zrobić krok wstecz, by zobaczyć, co działa, a co nie”.

Kontynuuje: „Jeśli historia tego wymaga, trzeba czasem coś zmienić lub zacząć zupełnie od nowa. To jak nurkowanie w morzu — kiedy jesteś pod wodą, w środku procesu, nie widzisz całości, więc w pewnym momencie musisz się wynurzyć, by nabrać powietrza i spojrzeć na wszystko z góry, a potem wrócić”. 

Produkty opisane w tym artykule

ILCE-7R

α7R: aparat z mocowaniem typu E i przetwornikiem obrazu

ILCE-7R

ILCE-7RM2

α7R II zpełnoklatkowym przetwornikiem wykonanym w technologii BSI

ILCE-7RM2

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL35F28Z

Sonnar T* FE 35 mm F2,8 ZA

SEL35F28Z

SAL1635Z2

Vario-Sonnar T* 16–35 mm F2,8 ZA SSM II

SAL1635Z2

Julien Mauve
Alpha Universe

Julien Mauve

Francja

Staram się pokazać świat nie taki, jaki jest, lecz jakim chciałbym go widzieć

Wyświetl profil


x