Alpha Universe — szczegóły historii

Szklanka do połowy pełna: jak naprawdę działają domy szampana 

Justin Jin

Do opowiadania historii potrzeba dwóch rzeczy. Po pierwsze trzeba znaleźć historię wartą opowiedzenia, a po drugie — umieć ją opowiedzieć.

Justin Jin robi obie te rzeczy od dwóch dekad. Podróżuje po świecie z aparatem, odkrywając i uwieczniając prawdziwe historie dla klientów takich jak National Geographic i The Sunday Times, a także dla organizacji pozarządowych.

„Gdziekolwiek się znajdę, próbuję odkryć głębszą historię ludzi i opowiedzieć ją światu” — wyjaśnia Jin. „Niektórzy mogą nazywać mnie fotoreporterem lub fotografem dokumentalnym, ale wolę określenie «publicysta wizualny»”.  

justin jin sony alpha 7r3 kobieta i mężczyzna patrzący na zakurzoną butelkę szampana

© Justin Jin | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/25s @ f/4.0, ISO 1600

O tym, czy historia zostanie dobrze opowiedziana, decydują kluczowe momenty. Trzeba je uchwycić, zanim przeminą na zawsze. Dla osoby opowiadającej historie w sposób wizualny oznacza to konieczność korzystania z aparatu, na którym można polegać. Jeśli zareagujesz zbyt późno, chwila przeminie.

Justin wybrał aparat α7R III, który wykorzystał w swoich ostatnich projektach dotyczących domów szampana Perrier-Jouët oraz Mumm. Szczegółowo pokazał w nich produkcję szampana w północno-wschodniej Francji oraz podróż tego trunku do klientów na całym świecie. 

justin jin sony alpha 7r3 mężczyzna prezentujący zdobioną butelkę szampana

© Justin Jin | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/1000s @ f/4.5, ISO 400

„W tym przypadku pracowałem z dwoma największymi i najbardziej prestiżowymi domami szampana” — wyjaśnia. „Poproszono mnie, bym odkrył ich marki całkowicie na nowo. Może to brzmieć dziwnie, biorąc pod uwagę, że domy te istnieją od setek lat i sprzedają swoje wino na całym świecie. Ich właściciele poczuli jednak, że potrzebują marketingowego odświeżenia. Dlatego poprosili mnie, bym spojrzał na wszystko świeżym okiem. Była to dla nich prawdziwa szansa, by na nowo poznać samych siebie, stosując dziennikarsko-publicystyczne podejście. Tak naprawdę nie wiedzieli, co chcą opowiedzieć, więc moja rola polegała na pokazaniu historii swoimi oczami”. 

justin jin sony alpha 7r3 gość wąchający kwiat w domu szampana

© Justin Jin | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/6.3, ISO 400

„Tam, gdzie fotoreporter poszukuje rzeczywistości, prawdy i faktów” — kontynuuje Justin — „firmy te chcą takiego samego podejścia do budowania autentyczności, wiarygodności i reputacji marki. Potrzebują historii zakorzenionych w prawdziwym życiu i z prawdziwymi ludźmi, którzy pokażą, o co chodzi tej marce”.

Justin angażował się w każdy projekt na 2–3 miesiące i otrzymywał całkowitą swobodę działania. „Niewiele jest firm, które wierzą w siebie na tyle, by to zrobić” — zauważa. „Nie było nikogo, kto by się wtrącał lub wpływał na to, z kim mogę rozmawiać lub jakie pytania mogę zadawać. Wymaga to dużego zaufania po obu stronach. Pozwolili mi, artyście, przyjść i zinterpretować ich pracę, ściśle z nimi współpracować przez długi czas, a następnie pokazać im, co mogę zrobić”.

justin jin sony alpha 7r3 kobiety w tradycyjnych strojach japońskich — lunch w domu szampana

© Justin Jin | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/100s @ f/3.5, ISO 1600

Takie projekty są wymagające zarówno dla aparatu, jak i fotografa. Oboje muszą być wytrzymali, wszechstronni i elastyczni. Dni bywają naprawdę długie. „To jak trening na siłowni dla mnie i aparatu” — śmieje się Justin. „Dalekie podróże, jet lag, zarywanie nocy jedna po drugiej, praca w śniegu i w słońcu... Mój aparat musi być wytrzymały i zawsze robić zdjęcia. Potem trzeba czasem przestawić się na bardziej dyskretną pracę w miejscach, do których zazwyczaj nie dopuszcza się dziennikarzy. Pokazać na przykład prezesa firmy prezentującego swój produkt klientom międzynarodowym lub mistrza piwnicy doskonalącego smak szampana. Tryby takie jak «Ciche fotografowanie» w modelu α7R III stają się więc niezbędne”.

justin jin sony alpha 7r3 kobieta robiąca sobie przerwę podczas zbioru winogron w słoneczny dzień

© Justin Jin | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/1500s @ f/6.7, ISO 400

„Nagle dowiadujesz się, jak bardzo intensywne potrafią być zbiory” — kontynuuje. „To prawie jak operacja ratunkowa. Ten region Francji jest bardzo deszczowy i zimny, więc kiedy winogrona dojrzeją, muszą zostać natychmiast zebrane. Aby dało się to uwiecznić, trzeba być całkowicie pewnym, że aparat może ustawić ostrość i fotografować z dużą prędkością”.

Do uchwycenia tak wielu różnych sytuacji potrzebny jest też szeroki wybór obiektywów. „Od czterech lat używam bezlusterkowych aparatów Sony” — mówi Justin. „Oferta rozrosła się i obejmuje wszystko, czego potrzebuję. Używam tzw. świętej trójcy wśród obiektywów G Master: 16–35 mm, 24–70 mm i 70–200 mm oraz obiektywu makro FE 90mm f/2.8 G OSS. Dzięki temu mogę ukazywać szczegóły, których nawet osoby tam pracujące wcześniej nie zauważały”.

justin jin sony alpha 7r3 czterech mężczyzn pracujących w ośnieżonej winnicy

© Justin Jin | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/400s @ f/6.3, ISO 400

„W tej sytuacji aparat α7R III był idealnym narzędziem do realizacji tych projektów” — podsumowuje. „Zachowuje optymalną równowagę między jakością obrazu, zwinnością i ergonomią, a dodatkowo reaguje bez opóźnienia, więc połączenie umysłu i spustu migawki jest niemal bezpośrednie. To dla mnie bardzo ważne, ponieważ niezależnie od tego, nad jakim projektem pracuję, chcę uchwycić prawdziwe momenty, których mogę się nawet nie spodziewać jako fotograf”.

„Nic nie jest zaplanowane, więc nic nie może się powtórzyć” — kontynuuje Justin Jin. „Mamy tu zdjęcie mistrza, który przekazuje klucz do piwnicy swojej następczyni. Pracował tam niemal trzy dekady, a teraz przekazuje jej całą piwnicę. Nie spodziewałem się tego... I ona też nie, sądząc po wyrazie jej twarzy! W takich sytuacjach trzeba bardzo szybko reagować, by ustawić odpowiednią ostrość i stworzyć kompozycję. Nie można tego uzyskać, kiedy aparat nie robi dokładnie tego, czego i kiedy oczekujemy”.

justin jin sony alpha 7r3 mężczyzna przekazujący klucz do piwnicy swojej następczyni

© Justin Jin | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/5.0, ISO 800

Wyróżnione produkty

ILCE-7RM3

Pełnoklatkowy aparat α7R III 35 mm z autofokusem

ILCE-7RM3

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

Powiązane artykuły

Justin Jin
Alpha Universe

Justin Jin

Belgia

„Dzięki cichym migawkom, niewielkim korpusom i zachwycającej jakości obrazów moje aparaty Sony Alpha oferują zupełnie nowy sposób robienia zdjęć…”

Wyświetl profil


x