Alpha Universe — szczegóły historii

Lodowe złoto — podążanie za snowboardzistą olimpijczykiem

Jaakko Posti

Jest ostatni dzień sesji i Jaakko Posti walczy z czasem. W północnej Finlandii nastała wiosna, a wraz z nią zaczęło pojawiać się ciepłe słońce. Śnieg topnieje, woda zmienia kolor z białego na niebieski, a nabrzeża jeziora Kilpisjärvi miękną i zamieniają się w zdradliwe błoto. Jaakko i profesjonalny snowboarder Antti Autti porzucają swój skuter śnieżny jakieś pięć lub sześć kilometrów od góry Terbmisvaaraslog i kontynuują podróż na nartach, brodząc w „zgniłym śniegu na dnie doliny”. Mają nadzieję, że dotrą na czas do szybko topniejącego szczytu.

 

jaakko posti sony alpha 7RM3 zamarznięte jezioro z ośnieżonymi górami w tle

© Jaakko Posti | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/640s @ f/5.6, ISO 100

Żleby, czyli strome i wąskie naturalne rynny biegnące w dół zbocza góry, są idealne do zjazdów na snowboardzie. Będą stanowiły ostatni segment filmu dokumentalnego SCAN, w którym Antti odkrywa i przedstawia Norwegię i Finlandię w granicach koła podbiegunowego.

„Ta sekcja jest chyba moją ulubioną częścią tego filmu” — wspomina Jaakko. „Jestem naprawdę dumny, że włożyliśmy w nią tyle trudu. Zawsze lubię estetycznie dobre ujęcia, ale jest coś wyjątkowego w świadomości, że ogrom pracy, jaki się włożyło w jakąś rzecz, nie poszedł na marne. Zimą pod same żleby można dojechać na skuterze śnieżnym, ale tym razem byłoby to zbyt ryzykowne. Weszliśmy więc na sam szczyt góry wznoszącej się na wysokość 1140 m i zarejestrowaliśmy zjazd po jej zboczu. Zanim trzeba było wracać do cywilizacji, udało się nam nagrać dwa zjazdy po żlebach. Moje serce biło wtedy jak szalone, pewnie ze 160 razy na minutę!”

jaakko posti sony alpha 7RM3 mężczyzna niosący deskę snowboardową pod stromą górę pokrytą śniegiem

© Jaakko Posti | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/500s @ f/5.6, ISO 100

Dlaczego sukces jest tak wielką nagrodą? „Ponieważ nie jest gwarantowany” — mówi Jaakko. „Najczęściej podczas takich projektów trzeba w pewnym momencie po prostu się poddać” — śmieje się. „Możesz najpierw wspinać się przez pięć godzin, a potem, będąc już w wyznaczonym miejscu, odkryć, że nie możesz fotografować, ponieważ zmieniły się warunki pogodowe lub zrobiło się zbyt niebezpiecznie. Może to być bardzo frustrujące, ale gdy w końcu się uda, sukces jest jeszcze większy”.

Jaakko jest fotografem, ale coraz częściej nagrywa filmy ze sportowcami uprawiającymi sporty, które uwielbia. Projekt z udziałem Anttiego, profesjonalnego snowboardzisty, który uprawia ten sport od 20 lat i reprezentował Finlandię na igrzyskach olimpijskich, był okazją do realizacji wspólnych zainteresowań.

„Około 10 lat temu zaczął jeździć na snowboardzie w mniej znanych miejscach i robi to do teraz” — wyjaśnia Jaakko. „Nasz film dokumentuje podróż do wszystkich tych miejsc, które tak go zauroczyły”.

jaakko posti sony alpha 7RM3 księżyc wschodzący nad ośnieżoną górą

© Jaakko Posti | Sony α7R III + FE 70-200mm f/4 G OSS | 1/800s @ f/5.6, ISO 100

Praca w takich miejscach wymaga od filmowców specjalnych umiejętności, doświadczenia oraz sprzętu, na którym mogą polegać. „Bezpieczeństwo jest najważniejsze” — wyjaśnia Jaakko. „Im więcej informacji zdobędziesz na temat pokrywy śnieżnej w danym obszarze, tym lepiej. Możesz więc dostrzec miejsce, które na pierwszy rzut oka wygląda w porządku, ale wszystko trzeba zaplanować, a nawet kopać doły w śniegu, by sprawdzić stan pokrywy. Wszystko po to, żeby uniknąć lawiny. W razie wątpliwości lepiej jest nie ryzykować, ponieważ większe zbocza mogą mieć większe pokrywy śnieżne, a gdy już dojdzie do lawiny, wszystko pozostaje w rękach Boga”.

Według niego w robieniu lepszych zdjęć pomaga mu świetny kontakt, jaki nawiązuje z fotografowanymi osobami. „Praca z profesjonalnymi snowboardzistami bardziej przypomina dążenie do wspólnego celu. Ufam im, ponieważ wiedzą, co wygląda dobrze na zdjęciach, a oni ufają mi, ponieważ razem wiemy, co się sprawdza, a co nie. Jeśli nie znasz dobrze danego sportu, możesz uzyskać zdjęcia, które będą dla pewnych odbiorców wyglądały świetnie, ale osoby znające daną dyscyplinę wymagają znacznie więcej — na przykład prawidłowej postawy”.

jaakko posti sony alpha 7RM3 mężczyzna stojący na odległym zboczu góry i wpatrujący się w morze z tęczą widoczną w kadrze

© Jaakko Posti | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/800s @ f/4.0, ISO 100

Ułatwia mu to aparat α7R III — głównie ze względu na swoją wszechstronność. Jest to model hybrydowy, więc może robić doskonałe zdjęcia i filmy w sytuacjach, gdy masa i rozmiary urządzenia mają ogromne znaczenie.

„Mając jeden korpus” — kontynuuje — „potrzebujesz tylko jednego zestawu obiektywów, a klatka do dodawania mikrofonów również może być mniejsza. Im bardziej kompaktowy będzie sprzęt fotograficzny, tym więcej będziesz mieć miejsca na takie niezbędne rzeczy jak zimowy sprzęt ochronny, dodatkowe ubrania czy woda. Zazwyczaj używam obiektywu FE 24-105mm f/4 G, ponieważ spełnia większość moich potrzeb. Zawsze mam też przy sobie również szybki obiektyw stałoogniskowy, na przykład FE 35 mm f/1.8, do fotografowania w słabym świetle”.

Niezawodny autofokus i stabilizacja obrazu aparatu α7R III są dla Jaakko równie ważne. Dzięki nim może fotografować i nagrywać z ręki bez potrzeby stosowania gimbala, który zajmowałby zbyt dużo miejsca. Dodatkowo może utrzymać ostrość na dynamicznie poruszającym się sportowcu takim jak Antti. Aparat radzi sobie równie dobrze podczas fotografowania, jak i filmowania. „Oznacza to, że mogę błyskawicznie reagować i robić realistyczne zdjęcia, tak ważne dla projektów dokumentalnych tego typu” — mówi. „Mogę przypiąć aparat do paska na ramieniu i szybko po niego sięgnąć, gdy coś się wydarzy”.

Oczywiście na kole podbiegunowym tak przypięty aparat musi być odporny na warunki pogodowe. „W trakcie sześciu lat pracy z aparatem z serii α7 nie miałem z nim żadnych problemów” — mówi Jaakko. „Nawet jeśli jego ekran trochę się przymroził od temperatur sięgających -30 lub nawet -40 stopni albo gdy wszędzie spływała woda od topniejącego śniegu. Moja Alpha nigdy nie uległa żadnej awarii. Dzięki doświadczeniu i planowaniu, również mnie nic się nie stało”.

Wyróżnione produkty

ILCE-7RM3

Pełnoklatkowy aparat α7R III 35 mm z autofokusem

ILCE-7RM3

ILCE-9

α9 – pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy z matrycą CMOS

ILCE-9

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL24105G

FE 24-105 mm F4 G OSS

SEL24105G

SEL70200G

FE 70 – 200 mm F4 G OSS

SEL70200G

Powiązane artykuły

Jaakko Posti
Alpha Universe

Jaakko Posti

Finlandia

„Najwspanialszymi rzeczami, które mnie spotkały dzięki fotografii, są wszystkie odwiedzone miejsca i chwile, których mogłem doświadczyć z niesamowitymi ludźmi, których nie poznałbym w innych okolicznościach.”

Wyświetl profil


x