Artystyczne pejzaże

İlhan Eroğlu

Wykształcenie w zakresie sztuk pięknych zapewne tłumaczy fakt, że zdjęcia tureckiego fotografa Ilhana Eroglu wyglądają jak wielkie klasyczne malowidła. Szeroka perspektywa, teatralne oświetlenie i bogactwo barw sprawiają, że Ilhan zmienia nasz świat w zupełnie inne miejsce.

W stronę fotografii pchnęły Ilhana jego pasje i także dzięki nim tworzy tak zachwycające zdjęcia.

ilhan eroglu sony alpha 7R III samotny człowiek stojący na skale patrzący na spokojne jezioro z górami w oddali

© Ilhan Eroglu | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/160s @ f/6.3, ISO 100

W pogoni za przygodami i odkrywaniem nowych miejsc Ilhan zwiedził cały świat, tworząc wyjątkową serię fotografii wszystkich zakątków kuli ziemskiej. Uwiecznia żar i wydmy Sahary, jak i ośnieżone szczyty gór Chile w swoim wyjątkowym stylu.

Spośród wszystkich odwiedzonych miejsc na świecie jedno ma dla Ilhana szczególne znaczenie: wulkan Bromo w Indonezji.

To było jak podróż do innego świata. Wspięcie się na krater, oglądanie dymu unoszącego się z wylotu wulkanu... po prostu magia”.

ilhan eroglu sony alpha 7R mont st michel we mgle z przelatującymi powyżej ptakami

© Ilhan Eroglu | Sony α7R + FE 70-400mm f/4-5.6 G SSM II | 1/160s @ f/4.5, ISO 100

Ilhan nie podróżuje jednak tylko daleko od rodzinnej Turcji. Wiele spośród jego ulubionych zdjęć powstało dużo bliżej domu — w chętnie odwiedzanych przez turystów miejscach w Europie, takich jak uliczki nad kanałami Wenecji, wzgórze Mont Saint-Michel czy senne pola lawendy w Prowansji.

Zdjęcia Ilhana wyróżniają się i mają wyraźny styl dzięki jego malarskiemu wyczuciu klasycznej kompozycji oraz oczywiście barwy i światła.

ilhan eroglu sony alpha 7R III oszałamiająca góra z mgłą u podnóża odbijającą się w nieruchomej wodzie

© Ilhan Eroglu | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/16, ISO 100

Źródłem inspiracji dla fotografii Ilhana może być zamiłowanie do sztuki, jednak podobnie jak wszyscy inni fotografowie pejzażu polega na matce naturze i musi się wykazać ogromną cierpliwością, aby uchwycić światło idealnie pasujące do sceny.

„Pogoda jest bardzo ważna, ale dla mnie nie ma znaczenia, czy w scenie pojawia się deszcz, słońce, śnieg czy chmury — nie są to ani zalety, ani wady. Każdy z tych czynników atmosferycznych zapewnia różne sposoby na zrobienie idealnego zdjęcia. Trzeba jednak wiedzieć, jak je zrobić”.

„W fotografii krajobrazu liczy się dla mnie oświetlenie” — kontynuuje artysta. „Uwielbiam zdolność naturalnego oświetlenia do zupełnej zmiany sceny. Szczególnie podoba mi się jesień po deszczowej nocy. Następnego ranka nie można przegapić złotego odcienia o wschodzie słońca”.

ilhan eroglu sony alpha 7R III dzikie konie biegnące przez morze z zachodzącym słońcem w tle

© Ilhan Eroglu | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Converter | 1/1000s @ f/7.1, ISO 640

Chociaż zdjęcia Ilhana nie wyglądają jak fotografie krajobrazu wykonane z bardziej konwencjonalnym podejściem do światła i barwy, artysta ten nie różni się od innych, gdy chodzi o wybór najlepszej pory do robienia zdjęć.

„Nie lubię fotografować w środku dnia, gdy słońce jest wysoko i światło jest bardzo ostre. Wolę robić zdjęcia o wschodzie i zachodzie słońca, gdy oświetlenie jest miękkie i pełne barw”.

Towarzyszem podróży Ilhana jest aparat Sony α7R III. „α7R III to dla mnie idealny sprzęt dla fotografa krajobrazu” — wyjaśnia. „Ma 42,4 megapikseli, więc rozdzielczość jest niesamowita, i daje mi dokładnie to, czego potrzebuję, aby wyraźnie uchwycić misterne detale sceny przed moimi oczami”.

ilhan eroglu sony alpha 7R II malowniczy domek w górskim krajobrazie z chmurami

© Ilhan Eroglu | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/60s @ f/8.0, ISO 100

Dużą rolę w pracy Ilhana odgrywa także zakres dynamiczny matrycy aparatu α7R III, pozwalając mu na utrwalanie całej gamy świateł i barw bez szkody dla jakości ostatecznego zdjęcia.

„Do zdjęć o wschodzie lub zachodzie słońca używam ustawień optymalizacji zakresu dynamicznego” — wyjaśnia Ilhan. „Dzięki nim uzyskuję najwięcej szczegółów w światłach i cieniach. Przy wyjątkowo jasnym niebie używam także połówkowego filtra szarego o gęstości 0,6, aby je lekko przyciemnić i dopasować do krajobrazu”.

ilhan eroglu sony alpha 7R III mgliste góry nad zamgloną doliną

© Ilhan Eroglu | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/640s @ f/8.0, ISO 100

Jeśli chodzi o obiektywy, Ilhan używa przede wszystkim trzech obiektywów zmiennoogniskowych G Master: FE 16–35 mm f/2.8, FE 24–70 mm f/2.8 oraz FE 70–200 mm f/2.8. Te trzy obiektywy zapewniają mu każdą ogniskową od 16 mm do 200 mm, dzięki czemu może tworzyć zarówno fotografie panoramiczne z obiektami na przednim planie, jak i zbliżenia na góry i zamki w porannej mgle.

Mimo odbycia już wielu podróży Ilhan wciąż planuje nowe interesujące wyprawy i przygody, w tym także wyjazd do Japonii, aby zobaczyć i sfotografować słynne kwitnienie wiśni. „To nie będzie moja pierwsza podróż do Japonii, ale chcę lepiej poznać japońską kulturę i przyrodę. Przede wszystkim nie mogę się doczekać, aż sfotografuję oszałamiające barwy w okresie kwitnienia drzew sakura”.

Produkty opisane w tym artykule

ILCE-7RM3

Pełnoklatkowy aparat α7R III 35 mm z autofokusem

ILCE-7RM2

α7R II zpełnoklatkowym przetwornikiem wykonanym w technologii BSI

ILCE-7R

α7R: aparat z mocowaniem typu E i przetwornikiem obrazu

SAL14TC

Telekonwerter 1,4x

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2,8 GM OSS

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2,8 GM

SAL70400G2

Obiektyw 70–400 mm F4–5.6 G SSM II

İlhan Eroğlu
Alpha Universe

İlhan Eroğlu

Turcja

Świat jest dla mnie ogromnym płótnem. Za pomocą zdjęć maluję własne obrazy każdego odwiedzonego kraju.

Wyświetl profil


x