Alpha Universe — szczegóły historii
Filmowanie w Parku Serengeti aparatem Alpha 7S III 

Chris Schmid 

Jestem szwajcarskim fotografem, filmowcem i operatorem filmowym specjalizującym się w fotografii przyrodniczej w odległych miejscach (głównie skupiam się na wielkich kotach). Poświęciłem swoje życie dokumentowaniu naturalnego piękna naszej planety, a mój cel jest zawsze ten sam: ukazać naturę w samym jej sercu, aby zwiększyć świadomość delikatności naszej planety i zainspirować do działania na rzecz jej ochrony.

Jestem głęboko zaangażowany w ochronę dzikiej przyrody i ściśle współpracuję z WildAid, organizacją ekologiczną z siedzibą w San Francisco, której celem jest zmniejszenie zainteresowania nielegalnymi produktami pozyskiwanymi z flory i fauny. W 2019 roku założyłem sklep internetowy z biżuterią Stay·WildTM, i przekazuję 50% wygenerowanego zysku organizacjom non-profit, aby wesprzeć projekty ochrony dzikiej przyrody. Moja praca jest prezentowana w archiwum National Geographic Image Collection.

Naszym głównym projektem było sfilmowanie wielkiej wędrówki antylop gnu na równinie Serengeti w Tanzanii. Każdego roku 1,5 miliona antylop gnu migruje w ogromnej pętli. Zjawisko to jest uznane za jeden z „Siedmiu cudów świata natury”.

O tej porze roku zwierzęta migrują na północ równiny Serengeti, gdzie przechodzą przez słynną rzekę Mara — to imponująca i dramatyczna walka z wodą, krokodylami i innymi drapieżnikami. Ponieważ wędrówka jest w pełnym rozkwicie, drapieżniki takie jak lwy i gepardy są bardzo aktywne i mają wiele okazji, żeby zabić.

Chris Schmid sony alpha 7RM4 stado antylop gnu brodzących przez rzekę

© Chris Schmid | Sony α7R IV + 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x teleconverter | 1/1250s @ f/7.1, ISO 400

Aparat Alpha 7S III — pierwsze wrażenia

Od lat jestem zapalonym użytkownikiem sprzętu Sony, a teraz korzystam z aparatów Alpha 9 II i 7R IV wyłącznie do robienia zdjęć. Chciałem jednak wypróbować aparat Alpha 7S III do nagrywania filmów.

Według mnie niewątpliwie najlepszą cechą nowego aparatu jest możliwość filmowania w rozdzielczości 4K 4.2.2 z prędkością 50/60p, a także zwiększenia prędkości do 100/120p przy zachowaniu tej samej głębi bitowej. Wolę pracować z wykorzystaniem krzywej S-Log3 i poprawiać kolorystykę materiału, więc 10-bitowa głębia jest niezbędna.

Funkcja dotykowego ustawiania ostrości i wszystkie inne ustawienia ostrości są również bardzo mile widzianym dodatkiem do aparatu Alpha 7S III. Możliwość śledzenia lwa w wysokiej trawie za pomocą systemu stabilizacji aparatu i funkcji dotykowego ustawiania ostrości w aplikacji Imaging Edge była dla nas bardzo ważna i dzięki temu nie musieliśmy używać silników śledzenia fokusa na stabilizatorze. Można spokojnie sterować wszystkimi ustawieniami aparatu z odległości.

W porównaniu z modelem Alpha 7S II efekt rolling shutter został wyraźnie zredukowany, co było najbardziej zauważalne podczas filmowania na stabilizatorze.

Jednak kluczowa była możliwość używania wysokiego ISO — to niesamowite, że nie trzeba się martwić wysoką czułością przy prędkości 50/60p nawet w słabym oświetleniu, zwłaszcza że wielkie koty są aktywne bardzo wcześnie i późno w nocy.

Chris Schmid sony alpha 7RM4 chris kadrujący ujęcie aparatem alpha zamontowanym na statywie

Chris kadruje ujęcie aparatem Alpha 7S III i obiektywem FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS

Sprzęt

Mieliśmy szczęście, bo korzystaliśmy z dwóch korpusów Alpha 7S III — jeden połączyliśmy z obiektywem FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS i zamocowaliśmy na statywie, a drugi z obiektywem FE 70-200mm f/2.8 G Master (czasem z konwerterem 1,4x) do użytku ze stabilizatorem Ronin 2. Oba zestawy zawierały również rejestrator Atomos Ninja V do nagrywania w formacie RAW prosto z portu HDMI.

Możliwość zmieniania ustawień aparatu na stabilizatorze za pomocą aplikacji Imaging Edge była nieoceniona i mogliśmy szybko dostosowywać je, gdy zmieniało się światło.

Pracowaliśmy w bardzo gorących warunkach i nie zdziwiłbym się, gdyby jeden lub oba aparaty się przegrzały, zwłaszcza przy filmowaniu w pełnej rozdzielczości, ale nawet pozostawienie ich włączonych przez kilka godzin nie powodowało żadnych problemów.

Chris Schmid sony alpha 7RM4 aparat zamontowany na stabilizatorze

Porady dotyczące filmowania dzikiej przyrody

Nie filmuj wszystkiego w zwolnionym tempie. Nawet jeśli materiał z prędkością 100/120p wygląda dobrze, ważne jest, aby zachować równowagę między normalną prędkością a zwolnionym tempem — wszystko zależy od rytmu filmu.

Zanim wyruszysz na nagranie, poświęć trochę czasu na przygotowanie aparatu, korzystając z funkcji pamięci. Mój aparat na przykład ma następujące ustawienia: „M1” dla 50/60p, „M2” dla 25p oraz „M3” dla 100/120p. Dzięki temu mogę błyskawicznie zmienić liczbę klatek na sekundę.

Opanowanie ustawień autofokusa, zanim zacznie się filmować, jest bardzo ważne. Pomaga to zrozumieć, które z nich będą najlepsze dla Ciebie i Twoich obiektywów. Ja na pierwszym ustawieniu głównie używałem funkcji śledzenia ostrości, aby aparat jak najszybciej ustawiał i utrzymywał ją na fotografowanym obiekcie. Na drugim ustawieniu miałem szybkość autofokusa, aby płynnie zmieniać ostrość, jeśli sprzęt jej nie utrzymał.

Podczas filmowania nie używaj automatycznych ustawień ISO, ponieważ przy nagrywaniu ciemnego materiału balans bieli będzie próbował skorygować temperaturę kolorów. W zależności od warunków filmowania zawsze należy stosować słoneczny lub pochmurny tryb balansu bieli.

Jeśli to możliwe, dodaj duży monitor zewnętrzny. Gdy pracujesz na powietrzu, światło może być dość ostre, a Ty naprawdę musisz widzieć, co robisz.

Jedną z najważniejszych rzeczy jest cierpliwość. Musisz wykazać się wytrzymałością i gotowością, aby czekać godzinami, aż coś się wydarzy. Nie spiesz się, bo przegapisz najpiękniejszy moment.

I na koniec — zmieniaj ogniskową. Dokonuj zmian między szerokimi ujęciami i zbliżeniami, żeby zyskać więcej możliwości podczas edycji.

Wyróżnione produkty
ILCE-7SM3
α7S III – do filmowania i fotografowania na profesjonalnym poziomie

ILCE-7SM3

SEL70200GM
FE 70–200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

SEL200600G
FE 200-600 mm F5.6-6.3 G OSS

SEL200600G

SEL14TC

Telekonwerter 1,4x

SEL14TC

Powiązane artykuły
Chris Schmid
alpha universe

Chris Schmid

Szwajcaria

„Fotografia to potężne medium. Pojedyncze zdjęcie może przedstawiać lub wywoływać konkretne uczucia”.

Wyświetl profil


x