Szybcy i wściekli

Alejandro Ceresuela

Alejandro Ceresuela jest jednym z niewielu szczęśliwców, którzy potrafili przekształcić pasję w karierę. W jego sytuacji nie był to jednak przypadek.

„Nic nie dzieje się przypadkiem, a wszystko ma miejsce dlatego, że tego chcemy. Moim zdaniem nie wszystko zależy od szczęścia, lecz trzeba pracować i ufać sobie”.

Pasja Alejandra narodziła się około dziesięć lat temu, gdy fotografował wyścigi Moto GP, będąc fanem tego sportu. Jego zdjęcia szybko przyciągnęły uwagę i zaczęły się cieszyć dużą popularnością.

alejandro-ceresuela-sony-alpha-9-zawodnik-moto-gp-gotowy-do-startu
© Alejandro Ceresuela | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/500 s @ f/9, ISO 100

Podobnie jak w wyścigach Moto GP kluczem do zrobienia świetnego zdjęcia jest pozycja i czas. „Musisz użyć właściwej techniki oraz dokładnie wiedzieć, co chcesz wyrazić. Dla mnie motocykle to przede wszystkim prędkość i właśnie ją chcę pokazać na zdjęciach. Aby to zrobić, najważniejszy jest wybór właściwego miejsca oraz perfekcyjna technika” — wyjaśnia Alejandro.

alejandro-ceresuela-sony-alpha-9-zawodnik-moto-gp-wystawia-kolano-na-zakręcie-pokonywanym-z-dużą-prędkością
© Alejandro Ceresuela | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/50 s @ f/22, ISO 100

Alejandro nie tylko dysponuje świetną techniką, ale w trakcie całego procesu — od wykonania zdjęcia do edycji — ma w głowie finalny efekt, co pozwala mu uzyskać dokładne taką fotografię, jaką chce.

„Dużo czasu spędzam na torze, ale równie wiele w centrum prasowym przy wyborze zdjęć. Dla mnie najważniejsza jest wizja, którą mam w głowie, i sposób, w jaki używam aparatu”.

Jednym z wyzwań stojących przed Alejandrem, ekspertem w swojej dziedzinie z ponaddziesięcioletnim doświadczeniem, jest utrzymanie świeżego spojrzenia. „Klienci zawsze będą potrzebować typowych zdjęć z toru i zawsze będę je robić. W weekend chcę jednak eksperymentować, próbując nowych ujęć i bardziej artystycznych kadrów. Co roku szukam nowych miejsc, z których mogę robić zdjęcia, aby nie wyglądały tak samo. Nowy rok to nowe wyzwanie. Pojawiamy się w tych samych miejscach, ale chcę w nich robić inne zdjęcia. Pragnę ciągle się rozwijać. To właśnie sprawia, że moje fotografie są świeże i interesujące”.

Zdjęcia wyścigowe Alejandra nie tylko pokazują akcję na torze, ale także sytuacje poza nim: gorączkę w alei serwisowej czy skupienie zawodników, którzy z zamkniętymi oczami przebiegają w myślach każdy zakręt toru, zanim wsiądą na motocykl. Do uchwycenia takich chwil potrzebna jest dobra znajomość tego sportu oraz wiedza, kiedy i gdzie się znaleźć.

alejandro-ceresuela-sony-rx1rII-długa-ekspozycja-motocyklisty-i-obsługi-pit-stopu

© Alejandro Ceresuela | Sony RX1R II | 1 s @ f/22, ISO 100

„Aby zrobić dobre zdjęcie obsługi pit stopu, trzeba wiedzieć, co i kiedy będą robić. Można zrobić dobre zdjęcie ekipy przy wymianie koła, ale w trakcie tych dziesięciu sekund tylko jedna jest najważniejsza. Liczy się doświadczenie i umiejętność nieskupiania się tylko na jednym ujęciu. W ciągu trzech sekund można zrobić trzy bardzo różne zdjęcia — ale trzeba wiedzieć, kiedy szybko zmienić pozycję”.

Podczas weekendowych wyścigów Alejandro fotografuje różne motywy, więc używa kilku aparatów i obiektywów odpowiednich do różnych ujęć. „Do zdjęć na torze zwykle używam aparatu Sony α9, ponieważ jego autofokus i szybkość zdjęć seryjnych idealnie się nadają do uchwycenia szybkości akcji. Trzeba fotografować z czasem otwarcia migawki 1/50 s, ponieważ dłuższa ekspozycja i podążanie aparatem za obiektem pomaga pokazać szybkość rozgrywających się wydarzeń”.

alejandro-ceresuela-sony-alpha-9-zawodnik-moto-gp-przechyla-się-dramatycznie-na-zakręcie
© Alejandro Ceresuela | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/100 s @ f/22, ISO 100

„Aparatu α7R III używam do robienia zdjęć w alei serwisowej lub fotografowania portretów, ale jeśli chcę dodatkowej rozdzielczości, czasem korzystam z niego również do uchwycenia motocykli w ruchu. Zdarza się też odwrotna sytuacja: gdy chcę sfotografować pit stop albo motocyklistę świętującego zwycięstwo, używam aparatu α9 z uwagi na możliwość wykonywania zdjęć seryjnych z szybkością 20 klatek na sekundę”.

alejandro-ceresuela-sony-alpha-7rIII-motocyklista-świętuje-zwycięstwo-w-moto-gp-z-butelką-szampana
© Alejandro Ceresuela | Sony α7R III + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/500 s @ f/5,6, ISO 125

Alejandro opowiedział nam, w jaki sposób cechy sprzętu w jego zestawie ułatwiają mu fotografowanie. „Jedną z funkcji, które uwielbiam w moich aparatach, jest Eye AF. Pomaga mi ona jeszcze lepiej używać moje obiektywy. Obiektywami 35 mm f/1,4, 50 mm f/1,4 lub 85 mm f/1,4 może być trudno ustawić ostrość dokładnie na oczach zawodnika, ale z Eye AF udaje się to za każdym razem”.

Do uchwycenia odpowiedniego ujęcia Alejandro używa różnych obiektywów, regularnie je zmieniając w zależności od tego, co fotografuje. „Na torze zwykle używam obiektywu 100–400 mm f/4,5-5,6 GM OSS oraz konwertera 1,4×. Czasami używam również FE 70–200 mm f/2,8 GM OSS, ale najlepiej spisuje się on w parku zamkniętym, przy polu startowym i w pit stopie” — wyjaśnia Alejandro. Ciężar to dla niego również ważny czynnik, zwłaszcza podczas podróży między wyścigami z tak dużą ilością sprzętu. „Noszę z sobą również mały FE 28 mm f/2 oraz FE 85 mm f/1,8 — to bardziej przystępne cenowo obiektywy, ale ich możliwości są niewiarygodne”.

Dla tych, którzy chcą pójść w jego ślady, Alejandro ma następującą radę: „Możesz zrobić dowolne zdjęcie, jeśli dobrze się przygotujesz. To zawsze zależy od ciebie. W końcu to Ty robisz zdjęcie”.

Produkty opisane w tym artykule

ILCE-9

Pełnoklatkowy aparat bezlusterkowiec Sony α9 z czujnikiem CMOS

ILCE-7RM3

Pełnoklatkowy aparat α7R III 35 mm z autofokusem

DSC-RX1RM2

RX1R II: profesjonalny aparat kompaktowy z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu (35 mm)

TEST
SEL100400GM

Super teleobiektyw 100-400mm z zoomem G Master

SEL14TC

Telekonwerter 1,4x

Alejandro Ceresuela
Alpha Universe

Alejandro Ceresuela

Hiszpania

Fotografia zawsze pozwala przekazać to, co mamy do pokazania.

Wyświetl profil


x