Nazywam się Olivier Schmitt, mieszkam we Francji i jestem niezależnym profesjonalnym fotografem i filmowcem. Po uzyskaniu dyplomu magistra z zakresu sztuki i technologii obrazu pracowałem jako dyrektor techniczny przy filmach pełnometrażowych, takich jak „Minionki” oraz „Minionki rozrabiają”. Ogromną przyjemność sprawia mi możliwość spotykania się i pracy z innymi pasjonatami, a swoimi doświadczeniami i wiedzą dzielę się na kanale w YouTube.
Miałem szansę przetestować nowy aparat Alpha 7S III i wpadłem na pomysł, aby wykorzystać swoją historię niezależnego filmowca jako podstawę scenariusza, który zakładał uwiecznienie migawek z życia codziennego. Moim celem nie było tylko zilustrowanie możliwości aparatu, lecz także wprowadzenie do historii ładunku emocjonalnego, tak aby widzowie mogli dostrzec siebie w bohaterze. Akcję filmu postanowiłem umiejscowić w miasteczku Annecy we francuskich Alpach, gdzie mogłem uchwycić różne nastroje wraz z oszałamiającymi krajobrazami.
Byłem podekscytowany perspektywą wypróbowania aparatu Alpha 7S III — zwłaszcza możliwości nagrywania pełnoklatkowego w jakości 4K 120p. Od lat używam modelu Alpha 7 III i nigdy nie miałem co do niego zastrzeżeń. Okazało się jednak, że dzięki nowym funkcjom model Alpha 7S III jest łatwiejszy w obsłudze i lepiej sprawdza się podczas pracy w terenie. Przede wszystkim przeprojektowane menu ułatwia nawigację, a dostępny w czasie rzeczywistym AF okazał się niesamowicie skuteczny — na tyle, że nie musiałem używać systemu blokady śledzenia ostrości. Filmowanie w trudnych sytuacjach ułatwia także odchylany ekran dotykowy, a mimo pracy przez cały dzień w pełnym słońcu nie miałem problemów z przegrzaniem. Zużywałem też tylko jedną baterię dziennie, co jest naprawdę imponującym wynikiem.
Miałem także szczęście testować nowy obiektyw G Master 12–24 mm f/2.8 i muszę przyznać, że jest to wspaniały produkt. Kusiło mnie, aby nagrać nim wszystko, ale ostatecznie użyłem także obiektywów GM 24 mm f/1.4, 16–35 mm f/2.8, GM 24–70 mm f/2.8 oraz GM 70–200 mm f/2.8. Skorzystałem również z możliwości wypróbowania obiektywu 70–200 mm z osprzętem Ronin S. Był ciężki, ale efekty przeszły moje najśmielsze oczekiwania!
Chciałbym podzielić się kilkoma wnioskami płynącymi z moich doświadczeń z aparatem: jak zwykle poświęciłem sporo czasu na skonfigurowanie ustawień wideo dostępnych za pośrednictwem pokrętła trybu. Oszczędza mi to później sporo czasu i zapewnia spójne wyniki w różnych warunkach fotografowania. Na przykład: skonfigurowałem 3 gotowe ustawienia wideo za pomocą pokrętła górnego. Tryb 1 dla jakości 4K 25p All-Intra, tryb 2 dla jakości 4K 100p (ponieważ kręcę w standardzie PAL) w oparciu o nowy kodek XAVC HS oraz tryb 3 dla mojego specjalnego profilu nocnego. Skonfigurowałem również przyciski skrótów, dzięki czemu obsługa była prostsza i szybsza.
Jeśli chodzi o samo nagrywanie, to wiele ujęć wykonałem pod światło, ponieważ chciałem przetestować zakres dynamiczny matrycy (oceniany na 15-stopniowy) w 10-bitowych trybach 4:2:2. Okazało się, że nie muszę się martwić ani prześwietleniem jasnych partii obrazu, ani różnicami ekspozycji między obiektami wewnątrz i na zewnątrz, ponieważ aparat doskonale sobie radzi z ekstremalnymi zmianami ilości światła.
Podczas pracy w ramach projektu świetnie się bawiłem i był on dla mnie wspaniałą okazją do wypróbowania tego niesamowitego nowego aparatu. Niezależnie od poziomu zaawansowania i doświadczenia otaczanie się innymi twórcami pozwala nam się rozwijać i otwiera przed nami nowe możliwości. Chciałbym podziękować wszystkim członkom ekipy i aktorom, bez których ten projekt nigdy by nie powstał. Kolejnym ważnym etapem pracy jest zaplanowanie zdjęć. Nakręcenie tego krótkiego filmu wymagało ponad miesiąca przygotowań i organizacji. Poświęcenie większej ilości czasu na planowanie niż na samo nagrywanie w terenie jest czymś normalnym w tego typu projektach. Zaufaj sobie i swojej umiejętności tworzenia pięknych materiałów.