Odejście od weselnych tradycji

 Jorge Miguel Jaime Báez 

Ład w chaosie — tak można określić zdjęcia, jakie robi Jorge Miguel Jaime Báez. Potrafi wydobyć wszystkie emocje i nieprzewidywalność dnia ślubu, tworząc serię zdjęć w stylu dokumentalnym. Udaje mu się przy tym uchwycić chwile, które przegapiłby zwykły fotograf ślubny. To właśnie dzięki tym momentom, które w przeciwnym razie zostałyby pewnie utracone, jego fotografie są tak wyjątkowe. 

jorge miguel, sony alpha 7RII, zadumany pan młody
 © Jorge Miguel Jaime Báez | Sony α7R II + 25mm f/2 Zeiss| 1/60 s przy f/2,0, ISO 3200

Zdjęcie panny młodej czekającej na rozpoczęcie ceremonii to tylko jeden przykład, jak szczere podejście do fotografowania takich chwil pozwala uchwycić prawdziwe emocje. Jorge wyjaśnia:

„Wcześniej zatrzymała się przy ramce ze zdjęciem swojej matki, zmarłej dwa lata wcześniej. Za pierwszym razem się spóźniłem, więc czekałem w ciszy z ustawioną ekspozycją i ostrością. Na szczęście podeszła do zdjęcia po raz kolejny i udało mi się uwiecznić tę chwilę. Musiałem lekko obrócić aparat, aby uzyskać prawidłową kompozycję. Koniecznie musiałem uchwycić sylwetkę ojca w tle, aby oddać wszystkie emocje, które wtedy czułem: samotność, ale też pełne skupienie. Panna młoda uznała to zdjęcie za swoje ulubione”.

Jorge zaczerpnął takie podejście do fotografowania z własnego doświadczenia. Podczas jego ślubu w 2006 roku przytrafiła mu się chwila, której nikt nie sfotografował. Pamięta ją tylko on oraz jego żona, a teraz także partnerka w fotografowaniu, Maria.

jorge miguel, sony alpha 7RII, druhna podążą za panną młodą do ołtarza
© Jorge Miguel Jaime Báez | Sony α7R II + 25mm f/2 Zeiss| 1/200 s przy f/2,0, ISO 640

„María zapytała mnie, które kolczyki powinna założyć. Nie otrzymawszy żadnej odpowiedzi poza moim pustym spojrzeniem, spytała, czy wszystko w porządku. Byłem zdenerwowany, nie mogłem wykrztusić z siebie słowa. To dla mnie najbardziej emocjonujące i najpiękniejsze wspomnienie z tamtego dnia, symbolizujące kwintesencję mojego obecnego życia oraz przyszłość, jaka mnie czeka”. 

Niestety zatrudniony fotograf czekał na nich na zewnątrz. Jorge pamięta rozczarowanie pary, gdy oglądała swoje zdjęcia ze ślubu. „Gdy zobaczyliśmy zdjęcia” — mówi — „wiedzieliśmy, że w żaden sposób nie odzwierciedlały naszego nastroju”. To był punkt zwrotny w jego karierze. Uświadomił sobie wtedy, że jego zdjęcia muszą się zmienić i przedstawiać to, co najważniejsze: „ludzi, ich pasje oraz uczucia, czyli historię ich ślubu”.

jorge miguel, sony alpha 7RII, zdjęcie pary młodej odbitej w oknie

 © Jorge Miguel Jaime Báez | Sony α7R II + 24 mm f/1,8| 1/500 s przy f/4,5, ISO 640

Według niego ten szczery styl fotografowania wymaga zanurzenia się w chaosie: w ekscytacji, smutku, zgiełku i stresie. We wszystkim tym, czym jest życie. Kluczowym elementem jest zaufanie. — „Trzeba zdobyć odpowiednie zaufanie, aby znaleźć się w miejscach i sytuacjach, w których normalnie nie powinno być osób z zewnątrz. Należy w nich uczestniczyć tak, jakby nas tam nie było — nie brać czynnego udziału, nie wypowiadać się — po prostu je dokumentować. Jakakolwiek reakcja, zmiana czy sugestia spowoduje, że ślub będzie wyglądał jak każdy inny. Jednak gdy pozwolimy, aby wydarzenia toczyły się własnym torem, mogą nas naprawdę zaskoczyć i dać szansę uwiecznienia wyjątkowych chwil. Do fotografowania ślubów podchodzę otwarcie, z gotowością do dokumentowania emocji”.

Fotografując śluby, Jorge wydłuża ogniskową za pomocą kadrowania w aparacie. „Aparat α7R III pozwala spersonalizować funkcje przycisków, na przykład aby fotografować z pełną klatką w rozdzielczości 42 MP lub z kadrowaniem APS-C w rozdzielczości 18 MP. Dzięki temu mój aparat o ogniskowej 55 mm zyskuje podręczny format 82 mm. Uwielbiam tę innowację i możliwość szybkiej zmiany ustawień”. 

jorge miguel, sony alpha 7RII, zdjęcie babci panny młodej
 © Jorge Miguel Jaime Báez | Sony α7R II + 25mm f/2 Zeiss| 1/500 s przy f/4,5, ISO 1250

Jorge wie, jak ważne jest poznanie młodej pary — ich preferencji, osobliwości i uczuć — to pozwala przewidzieć chwile, w których można zrobić szczere zdjęcia. Wyjaśnia, że w tym bukiecie panna młoda miała dwa zdjęcia swoich dziadków. Zrobił wprawdzie kilka zdjęć, ale nie miał pewności, czy były wystarczająco zniewalające. Po rozmowie z młodą parą już wiedział, że to ujęcie musi być doskonałe, dlatego dostosował się do wskazówek.

„Podchodząc bliżej, dostrzegłem dwa możliwe zdjęcia z panną młodą w tle. Zdecydowałem się uwiecznić ujęcie, w którym panna młoda jest widoczna tylko częściowo. Chciałem oddać w nim uczucie upływającego czasu, przemijających pokoleń oraz szacunku dla osób starszych. Było to ostatnie zdjęcie, jakie zrobiono tej starszej kobiecie. Zmarła kilka dni później”.

jorge miguel, sony alpha 7RIII, zapłakane druhny na weselu

 © Jorge Miguel Jaime Báez | Sony α7R II + 25mm f/2 Zeiss| 1/500 s przy f/4,5, ISO 1250

Jorge uwielbia ten przypływ adrenaliny w fotografii ślubnej, kiedy wie, że udało mu się zrobić to jedyne, niepozowane zdjęcie niepowtarzalnej chwili. „Na tym zdjęciu” — wyjaśnia — „Veronica przygotowała specjalną dedykację dla swojej mamy, która nie mogła jej przeczytać bez okularów, i właśnie dlatego czyta ją córka. Emocje narastały powoli. Wybierając właściwe ujęcie, ustawiłem ostrość na objęciu, ale kompozycję dobrałem tak, że panie są po prawej stronie”.

jorge-miguel-sony-alpha-7RII-panna-młoda-obejmuje-przyjaciółkę

 © Jorge Miguel Jaime Báez | Sony α7R II + 24mm f/2 Zeiss| 1/160 s przy f/2,8, ISO 3200

 „Znajdziesz mnie wszędzie tam, gdzie jest chaos! Spoglądałem w monitor aparatu, gdy dostrzegłem po prawej, że w moją stronę biegnie jedno z dzieci. Nie odezwałem się, ale trzymałem palec na spuście migawki. W ten sposób udało mi się uzyskać efekt winiety, w której nogi dziecka definiowały główny punkt zdjęcia. Jeśli coś mówi Ci, żeby zrobić zdjęcie, nie wahaj się i spróbuj — przemawia do Ciebie Twój instynkt. To właśnie on oraz Twoja ciekawość, Twoje preferencje i Twoje słabości odróżniają Cię od innych ludzi”.

Jorge uważa, że robienie doskonałych zdjęć nie polega na powielaniu stereotypów czy trendów ani myśleniu o nagrodach w konkursach. Trzeba starać się robić takie zdjęcia, które odzwierciedlą wszystkie uczucia występujące w danej chwili.

jorge miguel, sony alpha 7RII, pan młody pogrążony w zadumie przed ceremonią ślubną

© Jorge Miguel Jaime Báez | Sony α7R II + 55 mm f/1,8| 1/125 s przy f/2,8, ISO 3200

Jorge uważa tę fotografię przedstawiająca pana młodego Juana Carlosa za jedną ze swoich ulubionych. Fotograf wyjaśnia, że pan młody był zdenerwowany przed ceremonią i chciał zostać na chwilę sam. Gdy Jorge się na niego natknął, wiedział że musi uchwycić tę niespokojną chwilę: — „Wstał i zaczął krążyć wokół stołu. Przygotowałem się więc do zrobienia zdjęcia. Oparł wtedy ręce o stół, ciężko westchnął i powiedział: „Jorge, zobacz, jak daleko zaszliśmy”.

Jorge uważa, że ta chwila idealnie podsumowuje jego pasję fotografowania: — „Wyraża, jak ważny jest dla pary młodej ten dzień, wszystko, co razem przeszli, a także wspólną przyszłość, jaka ich czeka. Właśnie dlatego zależy mi na tym, aby uwieczniać takie chwile, traktując parę młodą szczerze i zgodnie z własnymi przekonaniami”.

jorge miguel, sony alpha 9, zdjęcie pary młodej odbitej w lusterku samochodowym

© Jorge Miguel Jaime Báez | Sony α9 + 35 mm f/1,4| 1/8000 s przy f/1,6, ISO 2000

ILCE-7RM2

α7R II zpełnoklatkowym przetwornikiem wykonanym w technologii BSI

ILCE-7RM3

Pełnoklatkowy aparat α7R III 35 mm z autofokusem

ILCE-9

Pełnoklatkowy aparat bezlusterkowiec Sony α9 z czujnikiem CMOS

TEST
SEL35F14Z

Distagon T* FE 35 mm F1,4 ZA

SEL24F18Z

Sonnar T* E 24 mm F1,8 ZA

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

Alejandro Ceresuela
Alpha Universe

Jorge Miguel Jaime Báez

Hiszpania

„Historię tworzą ludzie, ich pasje i emocje”.


x