kanał w amsterdamie o zmierzchu

Jak fotografuję | Tworzenie filmu poklatkowego

Albert Dros

Co to jest film poklatkowy?

Piękno filmów poklatkowych polega na tym, że możemy w nich pokazać ruchy, których normalnie nie dałoby się dostrzec. Kiedy na przykład patrzymy na chmury na niebie, tak naprawdę nie zauważamy, że ciągle się poruszają i zmieniają kształt. Na filmie poklatkowym możemy natomiast zobaczyć subtelne ruchy w ciągu zaledwie kilku sekund.

odbicie łodzi w amsterdamskim kanale

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM | 2.5s @ f/14, ISO 50

Ze względu na czas między poszczególnymi ujęciami w sekwencji wykonanie setek zdjęć wymaganych do utworzenia udanego filmu poklatkowego czasami zajmuje wiele godzin. Gdy jednak zdjęcia te odtwarza się z prędkością 24 lub 25 klatek na sekundę, gotowy film może trwać tylko parę sekund.

Co fotografować

Bardzo ważny jest wybór właściwej lokalizacji lub odpowiedniego tematu do nakręcenia filmu poklatkowego. W rejestrowanym przedziale czasowym musi się rozgrywać wystarczająco dużo akcji, aby film był dynamiczny i interesujący dla widzów. Ostatnio pracowałem nad filmem poklatkowym w Amsterdamie, gdzie mieszkam.

cichy i spokojny kanał w amsterdamie o zmierzchu

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM | 4s @ f/7.1, ISO 200

Miasta pełne są interesujących ruchów, którym można się uważniej przyjrzeć dzięki filmom poklatkowym. Może to być na przykład rytm poruszających się ludzi i samochodów lub sposób zapalania się miejskich świateł, gdy zapada zmrok. Nie zauważamy tego w czasie rzeczywistym, ale w przyspieszonym tempie efekty te mogą wyglądać fascynująco.

Jak kręcić filmy poklatkowe

Do realizacji projektu używałem głównie aparatu Sony Alpha 7 III. Rozdzielczość 24 milionów pikseli jest dla mnie więcej niż wystarczająca, ponieważ im wyższa rozdzielczość, tym więcej pamięci, energii i czasu wymaga zarejestrowanie i edycja filmu poklatkowego.

kościół w amsterdamie na tle błękitnego bezchmurnego nieba

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM |1/80s @ f/8.0, ISO 200

Podobnie jak większość aparatów Sony model Sony Alpha 7 III ma wbudowany programator interwału, którego używam do nagrywania niemal wszystkich sekwencji poklatkowych. Wystarczy ustawić liczbę zdjęć i interwał między nimi, a sprzęt zajmie się resztą. Oczywiście należy umieścić aparat na statywie i zadbać, by był jak najbardziej nieruchomy — jeśli się poruszy, na końcowym filmie poklatkowym będzie widoczny przeskok.

Prawidłowa ekspozycja

W przypadku kręcenia krótkiego filmu poklatkowego w warunkach oświetlenia, które nie będą się zmieniać, najlepiej ręcznie nastawić ekspozycję na cały czas rejestrowania filmu.

kanał w amsterdamie nocą

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM |1/8s @ f/10, ISO 500

Ze względu na zakres dynamiczny aparaty Sony świetnie się nadają do zdjęć poklatkowych. Ponieważ fotografuję wszystko w formacie RAW, mogę później edytować zdjęcia i nie musiałem używać filtrów stopniowanych w żadnym z moich filmów poklatkowych. Zwykle mocno niedoświetlam zdjęcia, aby zachować szczegóły na niebie, wiedząc, że zdołam odzyskać wiele detali w cieniach. Tym sposobem mogę zawsze uzyskać idealne zdjęcie.

Jeśli robię przejście, na przykład z dnia w noc, w programatorze interwału dostępna jest sprytna funkcja ustawienia czułości automatycznego śledzenia ekspozycji, która stopniowo dostosowuje ekspozycję w celu uwzględnienia zmian w oświetleniu. Wybieram w aparacie tryb preselekcji przysłony, a następnie ustawiam niską wartość czułości automatycznego śledzenia ekspozycji. Oznacza to, że aparat będzie dostosowywał ekspozycję powoli, zamiast jednego gwałtownego skoku, który spowodowałby migotanie na końcowym filmie poklatkowym.

odbicie amsterdamskich budynków w kanale nocą

© Albert Dros | Sony α7R IV | 0.6s @ f/4.0, ISO 200

Kolejną rzeczą, o której należy pamiętać, to ustawienie odpowiednio długiego czasu interwału. Na przykład pierwsze ekspozycje mogą trwać 1/30 sekundy z 2-sekundowym interwałem między zdjęciami, ale jeśli zacznie zachodzić słońce, czas ekspozycji może wynieść 3 sekundy, czyli dłużej niż interwał.

Aby mieć pewność, że mam wystarczający margines w utrzymywaniu ekspozycji krótszej niż interwał, fotografuję z dużym otworem względnym przysłony (co ponadto może zapobiegać rejestrowaniu kurzu przez przetwornik obrazu), a także ustawiam czułość na ISO 200 lub 400.

Dodawanie trzeciego wymiaru

Lubię być kreatywny w tworzeniu kompozycji poklatkowych, więc często używam zmotoryzowanego slidera i głowicy. Dzięki nim mogę tworzyć ruch, na przykład przesuwając aparat wokół obiektu na pierwszym planie. Uzyskuję w ten sposób trójwymiarowość na końcowym filmie poklatkowym. Z tego powodu lubię fotografować w mieście, ponieważ jest w nim tak wiele obiektów, których można wykorzystać do tworzenia tego typu efektów. Miasto to tak naprawdę plac zabaw dla fotografii poklatkowej.

piękne ujęcie wieży kościelnej nad kanałem w amsterdamie

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM | 30s @ f/5.0, ISO 200

Tworzenie filmu poklatkowego

Po zrobieniu setek zdjęć można je połączyć w film poklatkowy. Do edycji zdjęć i wygładzania migotania używam programów Adobe Lightroom i LR Time-lapse. Następnie eksportuję zdjęcia jako sekwencję JPEG do programu Adobe After Effects, gdzie mogę zmienić kadrowanie dowolnych fragmentów, w których widać, że ktoś uderzył aparat i go przesunął, oraz dodać przejścia i efekty powiększenia, tak jakbym edytował normalną sekwencję wideo.

Wyróżnione produkty

Albert Dros

Albert Dros | Netherlands

„Mam obsesję na punkcie idealnych ujęć”

Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter α Universe

Gratulacje! Utworzono subskrypcję newslettera α Universe

Podaj prawidłowy adres e-mail

Przepraszamy, coś poszło nie tak

Gratulacje! Utworzono subskrypcję