Wielki sukces drugiej edycji ​
konkursu filmów krótkometrażowych ​
Sony Future Filmmaker Awards 2024

Ogłoszono skład jury.

Obraz3.png

Organizacja Creo ogłosiła skład jury konkursu Sony Future Filmmaker Awards 2024. Coroczny konkurs, którego druga edycja dobiegła końca w tym miesiącu, stanowi wyjątkową okazję rozwoju dla utalentowanych twórców filmów krótkometrażowych z całego świata.

Uroczysta inauguracja Sony Future Filmmaker Awards miała miejsca w 2023 r. Zgłoszenia do tegorocznej edycji można było nadsyłać od 15 czerwca 2023 r. do 15 lutego 2024 r., a napłynęło ich dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Celem konkursu jest promowanie oryginalnych i różnorodnych wypowiedzi artystycznych, prezentujących świeże podejście do opowiadania historii, a także umożliwienie filmowcom rozwoju kariery i poznania kulis branży filmowej. W wydarzeniu mogą bezpłatnie wziąć udział twórcy z całego świata. W tym toku cieszyło się ono ogromnym zainteresowaniem: zgłoszono ponad 8400 filmów autorstwa ponad 5000 filmowców ze 148 krajów i terytoriów.

W skład jury, któremu drugi rok z rzędu przewodniczył znany reżyser Justin Chadwick, weszli wybitni specjaliści z branży filmowej: Michael Barker i Tom Bernard, współzałożyciele i prezesi wytwórni filmowej Sony Pictures Classics; Rob Hardy ASC, BSC, operator filmowy, laureat nagrody BAFTA; Kate Reid BSC, uznana brytyjska operatorka filmowa; operator filmowy Robert Primes ASC, dwukrotnie wyróżniony nagrodą Emmy; oraz znakomita australijska reżyserka Unjoo Moon.

— To dla mnie ogromny zaszczyt, że mogę ponownie przewodniczyć jury tego konkursu, zwłaszcza że zasiadają w nim znakomici, utytułowani twórcy — mówi przewodniczący jury, ceniony reżyser teatralny i filmowy Justin Chadwick. — W ubiegłym roku uhonorowaliśmy 30 wyjątkowo utalentowanych filmowców z całego świata. Każdy z nich miał niepowtarzalną okazję, by poznać kulisy branży filmowej w Los Angeles i stanąć przed szansą rozwoju kariery. Z doświadczenia wiem, że krótki metraż to ważna dziedzina sztuki filmowej. Mam nadzieję, że w tym roku również uda nam się odkryć błyskotliwych i utalentowanych twórców.

W pierwszym etapie prac jury Robert Primes ASC i Unjoo Moon dokonają przeglądu wyróżnionych zgłoszeń i wybiorą 30 najlepszych filmów, które znajdą się na liście finałowej. W kolejnym etapie Michael Barker, Tom Bernard, Rob Hardy ASC, BSC i Kate Reid BSC wyłonią tegorocznych zwycięzców poszczególnych kategorii, nagradzając twórczą doskonałość i oryginalne podejście do narracji. Pracom jury na obu etapach przewodniczyć będzie Justin Chadwick. Lista 30 nominowanych filmowców zostanie ogłoszona 23 kwietnia 2024 r.

30 finalistów będzie miało wyjątkową okazję poznania z bliska branży filmowej: zostaną zaproszeni do Los Angeles na bogaty program warsztatów, a 30 maja 2024 r. wezmą udział w ceremonii wręczenia nagród, w czasie której ogłoszeni zostaną zwycięzcy sześciu kategorii tematycznych. Uroczystość odbędzie się w Cary Grant Theater na terenie historycznego kompleksu studyjnego Sony Pictures w Culver City w Kalifornii. Zwycięzcy otrzymają nagrody pieniężne oraz sprzęt filmowy firmy Sony.

NOWOŚCI W EDYCJI 2024, KATEGORIE I NAGRODY

W drugiej edycji konkurs zyskał nową formułę. Składa się na niego sześć kategorii tematycznych: Film fabularny, Film dokumentalny, Środowisko, Filmy studenckie, Format przyszłości (w której można było zgłaszać wyłącznie filmy nakręcone smartfonem), a także nowa kategoria Animacja.

W tym roku zwycięzcy i finaliści zostaną zaproszeni do Los Angeles, gdzie wezmą udział w rozszerzonych, czterodniowych warsztatach poświęconych kulisom branży filmowej. Organizatorzy zaplanowali szereg tematów, od tworzenia „pitchu”, czyli krótkiej, werbalnej prezentacji pomysłu na film, po kwestie prawne, współpracę z agentami i wykorzystanie najnowocześniejszych technologii. Począwszy od tegorocznej edycji konkurs Sony Future Filmmaker Awards zostaje przeniesiony na sezon wiosenny, a czterodniowe warsztaty i ceremonia wręczenia nagród odbędą się w Sony Pictures Studios w Culver City w Kalifornii w dniach 28–31 maja 2024 r.

Poza możliwością udziału w warsztatach i sprzętem filmowym firmy Sony zwycięzcy kategorii Film Fabularny, Film dokumentalny, Środowisko i Animacja otrzymają również nagrody pieniężne w wysokości 5000 dolarów. Zwycięzca kategorii Format przyszłości otrzyma 2500 dolarów. W kategorii Filmy studenckie nagrody w postaci sprzętu filmowego firmy Sony otrzymają zwycięzca oraz uczelnia, którą reprezentuje.

Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.sonyfuturefilmmakerawards.com.


KONTAKTY DLA MEDIÓW:

Polly Brock | Hugo Ximenes
media@creoarts.com
+44 207 886 3051

Scenario Communications
Steven Wilson | Kylie Elliot | Austin Good
sffawards@scenariopr.com

INFORMACJE UZUPEŁNIAJĄCE

Sony Future Filmmaker Awards

Organizowany przez Creo i sponsorowany przez firmę Sony konkurs Sony Future Filmmaker Awards to ważna impreza dla twórców filmów krótkometrażowych. Jej celem jest wspieranie i promowanie niezależnych filmowców i twórców z całego świata. Wydarzenie wyróżnia się wyjątkową nagrodą. Laureaci zyskują też bezcenne możliwości w postaci wyjazdu do Los Angeles i do historycznych studiów Sony Pictures Studios w Culver City w Kalifornii, gdzie mają niepowtarzalną okazję do kontaktu ze specjalistami i zapoznania się z kulisami funkcjonowania branży. Zwycięzcy otrzymują ponadto nagrody pieniężne oraz sprzęt filmowy firmy Sony. Udział w konkursie jest bezpłatny. Prace można zgłaszać w sześciu kategoriach: Film fabularny, Film dokumentalny, Środowisko, Filmy studenckie, Animacja oraz Format przyszłości. Zgłoszenia oceniać będzie jury złożone ze znakomitych fachowców z branży filmowej. Dzięki wsparciu zapewnianemu przez Sony Future Filmmaker Awards utalentowani autorzy filmów, materiałów wideo i opowieści wizualnych mogą doskonalić swoją twórczość. www.sonyfuturefilmmakerawards.com

Creo inicjuje i organizuje wydarzenia i programy z trzech głównych nurtów: fotografii, filmu i sztuki współczesnej. Creo powstało w 2007 pod nazwą World Photography Organisation. Z biegiem czasu organizacja rozrosła się. Rozszerzyła swoją misję, którą jest tworzenie znaczących możliwości dla twórców, i zwiększyła zasięg działań kulturalnych. Jej flagowymi projektami są obecnie konkursy Sony World Photography Awards i Sony Future Filmmaker Awards oraz targi PHOTOFAIRS New York, PHOTOFAIRS Shanghai i Photo London. Współpracując z grupą Angus Montgomery Arts, Creo współorganizuje między innymi czołowe światowe targi sztuki. Nazwa organizacji pochodzi od łacińskiego słowa „tworzę”. Działając w tym duchu, Creo stara się wzmacniać i reprezentować głosy twórców. www.creoarts.com

Sony Corporation jest podmiotem odpowiedzialnym w Sony Group za dział Entertainment, Technology & Services (ET&S). Realizując wizję „dalszego zapewniania Kando i Anshin* ludziom i społeczeństwu na całym świecie poprzez technologię i poszukiwanie nowych wyzwań”, Sony będzie opracowywać produkty i usługi z takich segmentów, jak rozrywka i dźwięk w domu, obraz cyfrowy i telefonia komórkowa. Dalsze informacje: www.sony.net

* Oba słowa pochodzą z języka japońskiego. Kando oznacza emocje. Anshin ma różne znaczenia, takie jak spokój ducha, pewność, niezawodność i zaufanie.

Sony Pictures Entertainment (SPE) jest podmiotem zależnym Sony Group Corporation z siedzibą w Tokio. Globalny profil działalności SPE obejmuje produkcję, nabywanie i dystrybucję filmów; produkcję, nabywanie i dystrybucję programów telewizyjnych; sieci stacji telewizyjnych; tworzenie i dystrybucję treści cyfrowych; prowadzenie obiektów studyjnych; opracowywanie nowych produktów, usług i technologii rozrywkowych. Sony Pictures Television prowadzi dziesiątki firm produkcyjnych na całym świecie, będących jego własnością lub spółkami joint-venture. Do studiów produkcyjnych z portfolio SPE Motion Picture Group należą między innymi Columbia Pictures, Screen Gems, TriStar Pictures, 3000 Pictures, Sony Pictures Animation, Stage 6 Films, AFFIRM Films, Sony Pictures International Productions i Sony Pictures Classics. Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.sonypictures.com/corp/divisions

JURORZY EDYCJI 2024

Justin Chadwick to wielokrotnie nagradzany brytyjski reżyser teatralny, telewizyjny i filmowy. Do jego najbardziej znanych dzieł należą doskonale przyjęty przez krytyków i nominowany do licznych nagród — w tym Oscara, BAFTA i Złotych Globów — film Mandela: droga do wolności (2013), nominowany do nagrody Australijskiego Instytutu Filmowego (AFI) oraz Irlandzkiej Nagrody Filmowej i Telewizyjnej (IFTA) obraz Kochanice króla (2008), a także filmy Tulipanowa gorączka (2017) i Pierwszoklasista (2010). Jego twórczość były wielokrotnie wyróżniana, między innymi nagrodą publiczności na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Durbanie, nagrodą publiczności dla najlepszego filmu na Doha Tribeca Film Festival, nagrodą dla najlepszego reżysera i nagrodą publiczności na Festiwalu Filmowym w Sedonie oraz nagrodą dla najlepszego filmu fabularnego na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Palm Beach w 2010 r. Chadwick ma w swoim dorobku także nagradzane filmy krótkometrażowe: Boy (2011), Shakespeare Shorts (1996) i Family Style (1993). W ostatnim okresie pracuje nad serialem Shardlake (2024), który wkrótce ukaże się na platformie Disney+, oraz produkcją Fear, powstającą na zamówienie platformy Amazon Prime Video.

Michael Barker jest jednym z prezesów i współzałożycielem wytwórni filmowej Sony Pictures Classics. Wraz z Tomem Bernardem zajmował się dystrybucją wielu znakomitych filmów niezależnych. Wcześniej był dyrektorem wykonawczym w pierwszej nowoczesnej, specjalistycznej firmie dystrybucyjnej United Artists (1980–1983), a następnie współzałożycielem Orion Classics (1983–1991) i Sony Pictures Classics. W swojej karierze Barker wyprodukował wiele głośnych filmów, które łącznie otrzymały 187 nominacji do Oscara i zdobyły 41 statuetek. Wśród nominowanych do nagrody za najlepszy film były między innymi takie obrazy, jak Ojciec, Tamte dni, tamte noce, Whiplash, Miłość, O północy w Paryżu, Była sobie dziewczyna, Capote, Powrót do Howards End czy Przyczajony tygrys, ukryty smok. Bernard i Barker otrzymali liczne wyróżnienia: zostali uhonorowani za znaczący wkład we wspieranie branży przez Amerykańską Gildię Reżyserów Filmowych (Directors Guild of America); w uznaniu ich wkładu w kulturę francuską zostali odznaczeni Legią Honorową; są laureatami nagrody Spirit of Independence Award przyznawanej przez organizację Film Independent w czasie festiwalu filmowego w Los Angeles; otrzymali także nagrodę The Women in Film Beacon Award, przyznawaną przez organizację Women in Film za wsparcie dla kobiet w branży filmowej. Barker pełni obecnie funkcję współprzewodniczącego rady dyrektorów nowojorskiego Museum of the Moving Image i zasiada w radzie doradczej dziekana ds. mediów rozrywkowych i technologii w NYU Stern School of Business. W przeszłości wykładał na Columbia University School of the Arts i University of Chicago. Został wpisany na listę najważniejszych ludzi kina w Texas Film Hall of Fame.

Tom Bernard jest jednym z prezesów i współzałożycielem wytwórni filmowej Sony Pictures Classics. Wraz z Michaelem Barkerem zajmował się dystrybucją wielu znakomitych filmów niezależnych. Wcześniej był dyrektorem pierwszej nowoczesnej, specjalistycznej firmie dystrybucyjnej United Artists (1980–1983), a następnie współzałożycielem Orion Classics (1983–1991) i Sony Pictures Classics. W swojej karierze Bernard wyprodukował wiele głośnych filmów, które łącznie otrzymały 187 nominacji do Oscara i zdobyły 41 statuetek. Wśród nominowanych do nagrody za najlepszy film były między innymi takie obrazy jak Ojciec, Tamte dni, tamte noce, Whiplash, Miłość, O północy w Paryżu, Była sobie dziewczyna, Capote, Powrót do Howards End czy Przyczajony tygrys, ukryty smok. Bernard i Barker otrzymali liczne wyróżnienia: zostali uhonorowani za znaczący wkład we wspieranie branży przez Amerykańską Gildię Reżyserów Filmowych (Directors Guild of America); w uznaniu ich wkładu w kulturę francuską zostali odznaczeni Legią Honorową; są laureatami nagrody Spirit of Independence Award przyznawanej przez organizację Film Independent w czasie festiwalu filmowego w Los Angeles; otrzymali także nagrodę The Women in Film Beacon Award, przyznawaną przez organizację Women in Film za wsparcie dla kobiet w branży filmowej. Bernard został dwukrotnie uhonorowany za zaangażowanie w sztukę filmową przez organizację Monmouth Arts. Jest członkiem komisji filmowej stanu New Jersey, współprzewodniczącym Asbury Park Music and Film Festival, a także członkiem amerykańskiej Academy of Motion Picture Arts and Sciences i British Academy of Film and Television Arts; bierze udział w pracach rady dyrektorów Count Basie Theatre Foundation, rady doradczej Atlantic Highland Arts Council oraz rady artystycznej hrabstwa Monmouth.

Rob Hardy ASC, BSC to brytyjski operator filmowy, który zdobył ogromne uznanie za znakomite zdjęcia do filmu Mission: Impossible – Fallout (2018). Współpracował także ze scenarzystą Alexem Garlandem przy produkcji filmów Ex Machina (2014), Anihilacja (2018), Men (2022), miniserialu Devs (2020) oraz poruszającego filmu Civil War (2024), którego premiera zapowiedziana jest na kwiecień bieżącego roku. Hardy otrzymał nagrody BAFTA za zdjęcia do dramatu Boy A (2007) oraz nakręconego niedługo później filmu Wilcze prawo: 1974 (2009). Jest autorem zdjęć do filmów Kryptonim Shadow Dancer (2012) w reżyserii Jamesa Marsha i dramatu historycznego Kobieta w ukryciu (2013) Ralpha Fiennesa.

Unjoo Moon jest znaną reżyserką filmową. Pochodzi z Korei Południowej, ale mieszka i pracuje w Australii. Jej najbardziej znane dzieło to I Am Woman (2020), którego premiera miała miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto w 2019 r. Moon otrzymała za ten film nominację do nagrody za najlepszą reżyserię Australijskiej Gildii Reżyserów Filmowych (Australian Directors Guild) oraz 9 nominacji do nagród Australijskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych (Australian Academy of Cinema and Television Arts), w tym za najlepszy film. Została także laureatką pierwszej edycji nagrody Athena Breakthrough Award, której fundatorem była platforma Netflix. Debiutowała jako reporterka telewizji ABC; później jej pasja do opowiadania historii zaprowadziła ją do Australian Film Television & Radio School, gdzie poznała swojego kreatywnego partnera, nagrodzonego Oscarem autora zdjęć filmowych Diona Beebe. Wspólnie założyli firmę producencką Deep Blue Pacific i przenieśli się do Los Angeles, gdzie Moon studiowała w American Film Institute, który ukończyła z tytułem magistra sztuk pięknych i nagrodą reżyserską im. Franklina J. Schaffnera. Wyreżyserowała i wyprodukowała wiele nagradzanych filmów krótkometrażowych, teledysków, reklam i dokumentów, między innymi The Zen of Bennett (2012). Obecnie pracuje nad adaptacją bestsellerowej, debiutanckiej powieści Davida Yoona Frankly in Love. Zasiada w radzie absolwentów Amerykańskiego Instytutu Filmowego (American Film Institute) i jest przewodniczącą nowo powstałej grupy doradczej absolwentów Australian Film Television & Radio School.

Robert Primes ASC debiutował jako dokumentalista, a później pracował jako reżyser i operator filmów reklamowych. Z czasem został operatorem telewizyjnym i filmowym. Jest między innymi autorem zdjęć do pierwszego sezonu serialu Thirtysomething (1989). Otrzymał dwie nagrody Emmy — za film Moja Antonia (1995) i serial Felicity (1998) — a także nagrodę Amerykańskiego Stowarzyszenia Operatorów Filmowych (American Society of Cinematographers) za MDs (2002) — pierwszy serial nakręcony w technice cyfrowej, który zdobył główną nagrodę za zdjęcia. Primes lobbował w amerykańskim Kongresie na rzecz praw artystów i wyższego standardu jakości obrazu telewizyjnego. Reprezentował także operatorów w Narodowej Komisji ds. Zachowania Dziedzictwa Kulturowego Kinematografii Amerykańskiej (National Film Preservation Board). Przez osiem lat wykładał sztukę operatorską w Amerykańskim Instytucie Filmowym. Zasiadał w zarządach Amerykańskiego Stowarzyszenia Operatorów Filmowych i Międzynarodowej Gildii Operatorów Filmowych (International Cinematographers’ Guild).

Kate Reid BSC to wielokrotnie nagradzana operatorka filmowa. Początkowo pracowała jako asystentka operatora, później studiowała na wydziale operatorskim w prestiżowej National Film and Television School, gdzie otrzymała stypendium imienia Freddiego Francisa. Jest autorką zdjęć do nadchodzącego drugiego sezonu serialu Silos na platformie Apple TV+, najnowszej filmowej adaptacji Wielkich Nadziei w reżyserii Stevena Knighta (2023) oraz seriali HBO Dziecko (2022) i Nierealne (2021) — za ten ostatni otrzymała nominację do nagrody Amerykańskiego Stowarzyszenia Operatorów Filmowych za najlepsze zdjęcia do niekomercyjnego serialu telewizyjnego. Wśród innych produkcji, przy których pracowała, warto wymienić seriale Gra o tron (HBO, 2019), Prasa (BBC One, 2018), Marcella (Netflix, 2016) oraz filmy Hanna (Amazon Prime, 2019), The Closer We Get (2015), nagrodzony Emmy serial Ryzyko dla świata (2014) oraz Venus Vs. — pierwszy odcinek serialu Nine for IX według scenariusza Avy DuVernay (2013). Jej filmy były pokazywane na międzynarodowych festiwalach, takich jak Sundance Film Festival, Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie (Berlinale) czy SXSW. Kate Reid zdobyła wiele nagród za najlepsze zdjęcia do filmów krótkometrażowych, w tym Underwire Award za Nazi Boots (2015). W roku 2020 znalazła się na utworzonej przez magazyn Screen Daily i organizację British Film Comission liście Next Generation of UK Film Award Contenders (przyszłych brytyjskich kandydatów do nagród filmowych), a w 2018 r. trafiła na przygotowaną przez Definition Magazine listę dziesięciu operatorów filmowych uznawanych za wschodzące gwiazdy kinematografii. W tym samym roku została członkiem Brytyjskiego Stowarzyszenia Operatorów Filmowych (British Society of Cinematographers).

 

 

 

Aktualizacje w Twojej skrzynce pocztowej

Klikając "Subskrybuj", potwierdzam, że zapoznałem się z Polityka prywatności i wyrażam na nią zgodę.