WAŻNE: Ten artykuł dotyczy tylko określonych produktów. Proszę sprawdzić Obowiązujące produkty na górze tego artykułu.
Wyłączenie odpowiedzialności: aplikacje, które nie zostały pobrane ze sklepu Google Play, mogą nie być w pełni zgodne z urządzeniem. Jeśli wykonanie czynności opisanych w tym artykule nie rozwiąże problemu, w sprawie dalszych informacji prosimy o skontaktowanie z autorem aplikacji.
Co zrobić, gdy aplikacja mobilna przestaje prawidłowo działać
Nieprawidłowe działanie aplikacji mobilnych może wynikać z różnych przyczyn (np. słabe połączenie z Internetem, niewystarczająca ilość pamięci lub błędy oprogramowania). Aplikacja może zawieszać się, ulegać awarii lub reagować z dużym opóźnieniem. Na szczęście problemy te można zwykle rozwiązać, wykonując te proste czynności. Wykonaj poniższe czynności. Po wykonaniu każdej z nich sprawdź, czy problem został rozwiązany. Jeśli nie, przejdź do następnej czynności.
Uwaga: Poniższe czynności zależą od wersji systemu Android. Aby sprawdzić wersję systemu Android w smartfonie, odszukaj i stuknij opcje Ustawienia → Informacje o telefonie → Wersja systemu Android. Jeśli menu Ustawienia nie zawiera opcji Informacje o telefonie, stuknij opcję System.
Wymuś zatrzymanie aplikacji i uruchom ją na nowo
Jak wymusić zatrzymanie aplikacji
Android 9, 10 i 11
- Odszukaj i stuknij opcje Ustawienia → Aplikacje i powiadomienia.
- Odszukaj i stuknij aplikację, którą chcesz zatrzymać.
- Stuknij opcje Wymuś zatrzymanie → OK.
Android 8
- Odszukaj i stuknij opcje Ustawienia → Aplikacje i powiadomienia → Informacje o aplikacji.
- Odszukaj i stuknij aplikację, którą chcesz zatrzymać.
- Stuknij opcje WYMUŚ ZATRZYMANIE → OK.
Zaktualizuj aplikację w telefonie
Jeśli nie jest to jeszcze zrobione, zaktualizuj aplikację do najnowszej wersji dostępnej w sklepie Google Play. Dodatkowo upewnij że, w telefonie Xperia jest zainstalowane najnowsze oprogramowanie.
Uwaga: Nie wszystkie aplikacje można aktualizować poprzez sklep Google Play.
Wyczyść pamięć podręczną lub dane aplikacji
Wyczyść pamięć podręczną aplikacji, aby usunąć z pamięci aplikacji wszystkie tymczasowe pliki, będące potencjalnym źródłem problemu. Czyszczenie pamięci podręcznej nie powoduje utraty żadnych własnych danych.
Możesz też pójść o krok dalej i wyczyścić wszystkie dane aplikacji, jakie zostały zapisane od początku jej używania. Należy pamiętać, że usunięte zostaną wówczas wszystkie własne dane, takie jak dane logowania czy ustawienia.
Jak wyczyścić pamięć podręczną aplikacji
Uwaga: Dostępność opcji czyszczenia pamięci podręcznej zależy od aplikacji lub usługi.
Android 10 i 11
- Odszukaj i stuknij opcje Ustawienia → Aplikacje i powiadomienia.
- Wybierz aplikację lub usługę, po czym stuknij opcje Pamięć wewnętrzna → Wyczyść pamięć podręczną.
Android 9
- Odszukaj i stuknij opcje Ustawienia → Aplikacje i powiadomienia.
- Wybierz aplikację lub usługę, po czym stuknij opcje Pamięć wewnętrzna → WYCZYŚĆ PAMIĘĆ PODRĘCZNĄ.
Android 8
- Odszukaj i stuknij opcje Ustawienia → Aplikacje i powiadomienia → Informacje o aplikacji.
- Wybierz aplikację lub usługę, po czym stuknij opcje Pamięć wewnętrzna → WYCZYŚĆ PAMIĘĆ PODRĘCZNĄ.
Jak wyczyścić dane aplikacji
Uwaga: Wyczyszczenie danych aplikacji spowoduje nieodwracalne usunięcie z urządzenia danych wybranej aplikacji. Dostępność opcji czyszczenia danych aplikacji zależy od aplikacji lub usługi.
Android 10 i 11
- Odszukaj i stuknij opcje Ustawienia → Aplikacje i powiadomienia.
- Wybierz aplikację lub usługę, po czym stuknij opcje Pamięć wewnętrzna → Wyczyść pamięć → OK.
Android 9
- Odszukaj i stuknij opcje Ustawienia → Aplikacje i powiadomienia.
- Wybierz aplikację lub usługę, po czym stuknij opcje Pamięć wewnętrzna → WYCZYŚĆ DANE → OK.
Android 8
- Odszukaj i stuknij opcje Ustawienia → Aplikacje i powiadomienia → Informacje o aplikacji.
- Wybierz aplikację lub usługę, po czym stuknij opcje Pamięć wewnętrzna → WYCZYŚĆ DANE → OK.
Wskazówka: czy wiesz, że do obsługi aparatu w telefonu również służy aplikacja? Jeśli aplikacja Aparat (nazwana w nowszych modelach Photography Pro) nie uruchamia się, spróbuj wyczyścić jej pamięć podręczną. Jeśli to nie pomoże, wyczyść zawartość pamięci / dane.
Zresetuj aplikację
Odinstaluj wszystkie aktualizacje aplikacji, aby ją zresetować. Wszystkie dane osobiste zapisane przez aplikację, takie jak dane logowania i ustawienia, zostaną usunięte. Jeśli to możliwe, ponownie zaktualizuj aplikację poprzez sklep Google Play. Możesz spróbować odinstalować i ponownie zainstalować aplikację.
Uwaga: Nie można odinstalować pewnych fabrycznie zainstalowanych aplikacji.
Jak odinstalować aktualizacje aplikacji
Android 11, 10 i 9
- Odszukaj i stuknij opcje Ustawienia → Aplikacje i powiadomienia.
- Odszukaj i stuknij aplikację, która nie działa.
- Jeśli to możliwe, stuknij ikonę
(„Więcej”, trzy pionowe kropki) → Odinstaluj aktualizacje → OK.
Android 8
- Odszukaj i stuknij opcje Ustawienia → Aplikacje i powiadomienia → Informacje o aplikacji.
- Odszukaj i stuknij aplikację, która nie działa.
- Jeśli to możliwe, stuknij ikonę
(„Więcej”, trzy pionowe kropki) → Odinstaluj aktualizacje → OK.
Odinstaluj aplikację i zainstaluj ją na nowo
Jak odinstalować aplikację z poziomu ekranu aplikacji
Uwaga: Całkowicie odinstalować można jedynie pobrane aplikacje.
Android 11 i 10
- Dotknij ikony aplikacji i przytrzymaj ją, aż urządzenie zawibruje.
- W wyświetlonym menu stuknij opcje Informacje o aplikacji → ODINSTALUJ.
Android 9 i 8
- Dotknij ikony aplikacji i przytrzymaj ją, aż urządzenie zawibruje.
- W wyświetlonym menu stuknij ikonę
(„Odinstaluj aplikację”) → opcję OK.
Sprawdź stan trybu STAMINA
Jeśli urządzenie może pracować w trybie STAMINA i tryb ten jest włączony, wyłącz go i ponownie uruchom urządzenie. Tryb STAMINA ogranicza lub blokuje działanie pewnych funkcji, aby zmniejszyć zużycie baterii (zależnie od aktualnego stanu baterii w telefonie). Do funkcji takich należy wydajność odwzorowywania obrazu, jasność ekranu, ulepszanie obrazu czy odbiór sygnałów GPS przy wyłączonym ekranie. W pewnych aplikacjach mogą być także wyłączone funkcje synchronizacji danych aplikacji w tle lub transmisja strumieniowa.
Aby wyłączyć tryb STAMINA
Android 11 i 10
- Odszukaj i stuknij opcje Ustawienia → Bateria → Tryb STAMINA.
- Stuknij opcję WYŁĄCZ TERAZ.
Android 9 i 8
- Odszukaj i stuknij opcje Ustawienia → Bateria → Tryb STAMINA.
- Stuknij przełącznik, aby wyłączyć tryb STAMINA.
Sprawdź stan trybu samolotowego
Jeśli aplikacja wymaga połączenia z Internetem, zadbaj, by urządzenie miało aktywne połączenie z Internetem (przez sieć Wi-Fi lub komórkową) i wyłączony był Tryb samolotowy.
Aby wyłączyć tryb samolotowy
- Odszukaj i stuknij opcje Ustawienia → Sieć i internet.
- Stuknij przełącznik Tryb samolotowy, aby wyłączyć tę funkcję. Opcja ta może znajdować się w grupie Zaawansowane.
Zrestartuj telefon
Aby ponownie uruchomić urządzenie
Uwaga: Urządzenie może się nie uruchomić ponownie przy niskim stanie baterii. Podłącz urządzenie do ładowarki i powtórz próbę ponownego uruchomienia.
- Naciśnij długo klawisz zasilania.
- W wyświetlonym menu stuknij opcję Uruchom ponownie. Urządzenie automatycznie uruchomi się ponownie.
Przywróć ustawienia fabryczne
Przywrócenie ustawień fabrycznych przywraca smartfon do stanu fabrycznego. Oznacza to usunięcie wszystkich dostosowanych/osobistych treści zapisanych w telefonie. Ponieważ urządzenie zostanie całkowicie zresetowane, utwórz kopię zapasową ważnych danych.
Aby utworzyć kopię zapasową danych przy użyciu komputera
- Odblokuj ekran urządzenia i podłącz urządzenie do komputera przewodem USB.
- W komputerze wybierz, które pliki mają znaleźć się w kopii zapasowej. Następnie kopiuj i wklejaj bądź przeciągaj i upuszczaj pliki w odpowiednie miejsce w komputerze.
Aby utworzyć kopię zapasową i zsynchronizować aplikacje, ustawienia telefonu i historię połączeń
- Odszukaj i stuknij opcje Ustawienia → System → Resetowanie. Opcja ta może znajdować się w grupie Zaawansowane.
- Stuknij przełącznik, aby włączyć tę funkcję. Automatycznie zostanie utworzona kopia zapasowa danych aplikacji, ustawień urządzenia i historii połączeń.
Uwaga: Tworzenie kopii zapasowej można też włączyć w menu ustawień Dysku Google. Możesz automatycznie zsynchronizować dane aplikacji, ustawienia urządzenia i historię połączeń, logując się na konto Google użyte do synchronizacji danych w poprzednim urządzeniu. Przy pierwszym uruchomieniu nowego urządzenia zaloguj się z kreatora konfiguracji na konto Google.
Aby przywrócić ustawienia fabryczne
OSTRZEŻENIE! Aby uniknąć trwałego uszkodzenia urządzenia, nie należy przerywać procedury przywracania ustawień fabrycznych.
Uwaga: przywrócenie ustawień fabrycznych nie powoduje powrotu do wcześniejszej wersji systemu Android.
Android 10 i 11
- Utwórz kopię zapasową wszystkich ważnych danych z wewnętrznej pamięci urządzenia. Możesz użyć karty pamięci lub dowolnej pamięci innej niż wewnętrzna. Jeśli na karcie SD zapisane są zaszyfrowane pliki, należy wyłączyć szyfrowanie, aby zachować do nich dostęp po przywróceniu ustawień.
- Odszukaj i stuknij opcje Ustawienia → System → Resetuj opcje. Opcja ta może znajdować się w grupie Zaawansowane.
- Stuknij kolejno opcje Wykasuj wszystkie dane (przywróć dane fabryczne) → Wymaż wszystkie dane.
- W razie potrzeby narysuj wzór odblokowania ekranu, podaj hasło lub wprowadź kod PIN.
- Aby potwierdzić, stuknij opcję Wymaż wszystko.
Android 9
- Utwórz kopię zapasową wszystkich ważnych danych z wewnętrznej pamięci urządzenia. Możesz użyć karty pamięci lub dowolnej pamięci innej niż wewnętrzna. Jeśli na karcie SD zapisane są zaszyfrowane pliki, należy wyłączyć szyfrowanie, aby zachować do nich dostęp po przywróceniu ustawień.
- Odszukaj i stuknij opcje Ustawienia → System → Resetuj opcje. Opcja ta może znajdować się w grupie Zaawansowane.
- Stuknij kolejno opcje Wykasuj wszystkie dane (przywróć dane fabryczne) → Resetuj telefon.
- W razie potrzeby narysuj wzór odblokowania ekranu, podaj hasło lub wprowadź kod PIN.
- Aby potwierdzić, stuknij opcję Wymaż wszystko.
Android 8
- Utwórz kopię zapasową wszystkich ważnych danych z wewnętrznej pamięci urządzenia. Możesz użyć karty pamięci lub dowolnej pamięci innej niż wewnętrzna. Jeśli na karcie SD zapisane są zaszyfrowane pliki, należy wyłączyć szyfrowanie, aby zachować do nich dostęp po przywróceniu ustawień.
- Odszukaj i stuknij opcje Ustawienia → System → Resetowanie.
- Stuknij kolejno opcje Ustawienia fabryczne → Resetuj telefon.
- W razie potrzeby narysuj wzór odblokowania ekranu, podaj hasło lub wprowadź kod PIN.
- Aby potwierdzić, stuknij opcję Wymaż wszystko.
Samouczki wideo
![]()