Dbaj o swoje urządzenie
Witaj w świecie Xperia™! Smartfon i tablet to urządzenia, które zazwyczaj stale mamy przy sobie. Służą nam do różnych celów, tym bardziej warto więc o nie dbać. Chcemy przecież, żeby działały wydajnie i wystarczyły na długi czas. Oto kilka wskazówek, które pomogą utrzymać urządzenie w najlepszym stanie.
Ochrona
Dbaj o bezpieczeństwo swojego urządzenia Xperia™! Najlepszym sposobem, by uniknąć powstania rys i pęknięć na urządzeniu, jest użycie osłony ochronnej i folii zabezpieczającej ekran. Pamiętaj, żeby wybrać folię zabezpieczającą przeznaczoną do Twojego modelu Xperia™. Taka folia będzie idealnie pasować do telefonu, a jeśli ostrożnie ją nałożysz, nie zakryje czujnika zbliżeniowego ani aparatu z przodu i nie pozostaną pod nią drobinki pyłu czy pęcherzyki powietrza.
Utrzymywanie w czystości
Brud i kurz mogą pogarszać działanie, wyrób więc w sobie nawyk czyszczenia smartfona przynajmniej raz w miesiącu.
Zacznij od wyłączenia urządzenia i odłączenia wszystkich zewnętrznych urządzeń. Zetrzyj zabrudzenia z ekranu dotykowego i tyłu urządzenia czystą, suchą ściereczką z mikrofibry. Szczególnej uwagi wymaga gniazdo do zestawu słuchawkowego i port USB. Delikatnie dmuchając, usuń drobinki kurzu. Jeśli zabrudzenia nagromadziły się w pobliżu osłon gniazd na kartę SIM i kartę pamięci, usuń je małym pędzelkiem. Nie wkładaj jednak pędzelka do wnętrza gniazd.
Okresowe ponowne uruchamianie
Ciągła praca urządzenia może niekorzystnie wpływać na stan baterii, działanie aplikacji i czas użytkowania urządzenia. Co jakiś czas uruchom ponownie urządzenie Xperia™, żeby zamknąć wszystkie aplikacje i wyczyścić pamięć. Natychmiast dostrzeżesz różnicę. Aplikacje będą działać szybciej i zwiększy się ilość dostępnej pamięci.
Ładowanie
Używaj tylko oryginalnej ładowarki Sony przeznaczonej do Twojego modelu Xperia™. Inne ładowarki mogą wydłużyć ładowanie, w ogóle nie ładować baterii, a nawet uszkodzić urządzenie. Pamiętaj też, że ładowarka podłączana do gniazdka ściennego naładuje urządzenie szybciej niż komputer. Przed podłączeniem przewodu USB do urządzenia upewnij się, że używasz przewodu z właściwym rodzajem wtyku.
Aby zwiększyć wydajność urządzenia i czas pracy baterii, sprawdź zużycie energii i ustal aplikacje, które pobierają jej najwięcej. Potem możesz na przykład zdecydować, że wyłączysz powiadomienia i funkcje udostępniania lokalizacji w najbardziej energochłonnych aplikacjach. Innym sposobem na zaoszczędzenie energii jest włączenie w urządzeniu dowolnego trybu oszczędzania energii.
Pobieranie najnowszego oficjalnego oprogramowania
Nowe wersje oprogramowania zawierają najnowsze funkcje, ulepszenia oraz poprawki usuwające ewentualne błędy. Aby w pełni wykorzystywać potencjał urządzenia, zawsze aktualizuj oprogramowanie do najnowszej wersji. O wydaniu nowej wersji dowiesz się z powiadomienia na pasku stanu. Możesz również sprawdzać aktualizacje ręcznie w aplikacji What’s New.
Do aktualizacji oprogramowania urządzenia potrzebne jest co najmniej 500 MB wolnej wewnętrznej pamięci. Jeśli dostępna pamięć jest mniejsza, nie otrzymasz powiadomienia o nowym oprogramowaniu.
Aktualizację oprogramowania najprościej wykonuje się wprost z urządzenia, przez łącze bezprzewodowe. Jeśli bezprzewodowe pobranie aktualizacji nie jest możliwe, trzeba użyć programu komputerowego Sony do zarządzania urządzeniami Xperia™. Program taki pozwala także naprawić oprogramowanie, czyli zresetować urządzenie poprzez wyczyszczenie zawartości i zainstalować najnowszą wersję oprogramowania.
Po aktualizacji lub naprawie oprogramowania urządzenie zacznie pracować szybciej i sprawniej. Jest to najszybszy i najprostszy sposób, by rozwiązać problemy z działaniem i wydajnością — pamiętaj tylko, żeby wcześniej utworzyć kopię zapasową zawartości telefonu.
Zarządzanie pamięcią
Urządzenie działa najlepiej, gdy w jego wewnętrznej pamięci pozostaje więcej niż 500 MB wolnego miejsca. Jeśli zauważysz, że urządzenie działa wolniej niż kiedyś lub że aplikacje niespodziewanie kończą pracę, może to świadczyć o braku miejsca w wewnętrznej pamięci. Jednym ze sposobów na rozwiązanie tego problemu jest przeniesienie plików z multimediami z wewnętrznej pamięci na oryginalną kartę SD Sony.
Pamiętaj także o okresowym czyszczeniu pamięci podręcznej w celu usunięcia z urządzenia tymczasowych plików. Pamięć można też zwolnić, odinstalowując zbędne aplikacje. Kolejny sposób to wyczyszczenie danych wybranej aplikacji — trzeba jednak pamiętać, że usunięcie takich danych jest nieodwracalne.
Testowanie w trybie bezpiecznym
Wypróbowywanie nowych aplikacji i gier może sprawiać wiele radości. Zdarza się jednak, że aplikacje zewnętrznych autorów spowalniają pracę urządzenia, zawieszają je lub powodują wielokrotne ponowne uruchomienie.
Jeśli zauważysz pogorszenie działania urządzenia, możesz włączyć tryb bezpieczny i sprawdzić, czy problemu nie powoduje aplikacja zewnętrznego autora. W trybie bezpiecznym w urządzeniu uruchamiane jest tylko fabrycznie zainstalowane oprogramowanie i aplikacje. Jeśli włączenie Trybu bezpiecznego poprawi działanie urządzenia, przyczyną problemów jest najprawdopodobniej jedna lub więcej pobranych aplikacji. Uruchom ponownie urządzenie, aby wyłączyć tryb bezpieczny, po czym odinstaluj aplikację lub aplikacje, które podejrzewasz o powodowanie problemów.
Sprawdzanie urządzenia w testach
Do sprawdzenia urządzenia możesz użyć szeregu testów. Są one doskonałym narzędziem do analizy działania różnych aplikacji i elementów sprzętowych, takich jak aparat, wyświetlacz czy czujniki. W razie stwierdzenia jakiegoś problemu zawsze pomyśl o aktualizacji oprogramowania do najnowszej wersji lub wykonaj naprawę oprogramowania.
Testy — a także inne informacje o urządzeniu — są dostępne w fabrycznie zainstalowanej aplikacji Pomoc techniczna lub w menu Ustawienia.
Uwaga: ten artykuł nie dotyczy konkretnego urządzenia. Opisane w nim cechy i funkcje zależą od urządzenia i/lub wersji oprogramowania.